email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modalitatea de plata pentru CA si AGA

Intrebare:

Va rugam sa ne precizati modalitatea de plata pentru CA si AGA: daca trebuie incluse in fondul de salarii; daca pentru aceste sume se retin CAS si asigurare de sanatate; daca angajatorul plateste pentru ei CAS si asigurari de sanatate

Raspuns: (dat in aprilie 2005)

Membrii consiliului de administratie intr-o societate comerciala nu sunt angajati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Astfel, in cazul administratorului, art. 72 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 precizeaza ca obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege. Acestei functii nu ii sunt aplicabile prevederile Codului muncii Legea nr. 53/2003, actul de numire in functie fiind actul constitutive al societatii sau hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor. In acelasi mod art. 148 din Legea nr. 31/1990 precizeaza ca salarii fixe si orice alte sume sau avantaje vor putea fi acordate administratorilor numai in baza unei hotarari a adunarii generale. Nefiind un venit de natura salariala, nici data platii nu se supune rigorilor Codului muncii, putand fi efectuate plati lunare sau la alte intervale stabilite prin actul constitutive al societatii sau hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor.

Desi raporturile cu societatea nu sunt niste raporturi de munca in sensul Codului muncii, reglementarile fiscale asimileaza veniturile realizate de catre aceste persoane veniturilor din salarii. Astfel, sumele primite de administrator sunt venituri asimilate salariilor, in vederea impunerii, potrivit art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal. Aceste sume se includ in fondul de salarii.

In situatia in care membrul consiliul de administratie este si salariat cu functia de baza in cadrul aceleasi unitati de unde obtine aceste venituri asimilate salariilor in vederea impunerii, impozitul lunar pe veniturile din salarii si asimilate salariilor este un impozit final (art. 57 alin.(1) din Codul fiscal).

In situatia in care un angajat realizeaza la unitatea unde are functia de baza, in cursul aceleiasi luni, atat venituri salariale conform contractului individual de munca, cat si in baza actului de numire in functia de administrator, stabilirea impozitului aferent drepturilor respective se efectueaza potrivit prevederilor lit. a) si, respectiv, lit. b) de la pct. 111 din Hotararea Guvernului nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, dat in aplicarea art. 57 alin. (3) lit. a) si b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

In prezent, metodologia de calcul al impozitul pe salarii este urmatoarea:

a) pentru veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza, venitul baza de calcul a impozitului lunar se stabileste ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:

- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;

- contributiile la schemele facultative de pensii ocupationale, astfel incat la nivelul anului sa nu depaseasca echivalentul in lei a 200 euro;

Mentionam ca deducerea personala este stabilita in functie de venitul brut din salarii la locul unde se afla functia de baza si de numarul de persoane aflate in intretinerea acestuia, astfel cum este precizat si la paragraful 2 de la pct. 88 din Hotararea Guvernului nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, dat in aplicarea art. 56 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Deducerea personala nu trebuie prin urmare influentata si de eventualele alte venituri care nu sunt de natura salariala, dar care sunt tratate fiscal asemenea salariilor, cum este si cazul remuneratia membrului in consiliul de administratie.

b) in cazul in care persoana fizica nu obtine decat venituri in calitate de membrul consiliul de administratie, putand fi salariat al altei societati, venitul baza de calcul a impozitului lunar se stabileste ca diferenta intre venitul brut si contributia la asigurarile sociale de sanatate.

Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatatenr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1064 din 28 noiembrie 2005, precizeaza ca angajatorii au obligatia sa calculeze, sa retina si sa vireze lunar in contul deschis la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului in a caror raza sunt luati in evidenta ca platitori de impozite si taxe, contributia de 7% datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva, raportat la fondul de salarii realizat. Prin fond de salarii realizat, in legislatiei asigurarilor de sanatate, se intelege totalitatea sumelor constituite si utilizate de persoanele fizice si juridice pentru plata drepturilor salariale sau/si drepturilor asimilate salariilor, asa cum sunt definite in legislatia fiscala, acest venit fiind potrivit art. 55 alin. (2) din Codul fiscal un venit saimilat salariilor in vederea impunerii.

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 16 Februarie 2006

Votati articolul "Modalitatea de plata pentru CA si AGA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X