Întrebare:
Care sunt înregistrările contabile pentru indemnizaţia asociatului unic, care nu mai este angajat la o alta societate cunoscând următoarele: la casa de pensii achita 2.400.000 lei x 31,5%; la casa de sănătate achita 3.100.000 x 6,5%. Se acorda deducere personala 2.500.000 lei/luna? Se achita impozit pe venituri din salarii?
Răspuns: (dat in august 2005)
Nu trebuie confundată indemnizaţia de care poate beneficia asociatul unic al unei firme cu obligativitatea acestuia de a se asigura în sistemul public conform prevederilor Legii nr. 19_2000, art. 5, alin. 1, pct. IV, lit.a . Această obligaţie se consideră îndeplinită dacă asociatul unic sau administratorul depune declaraţia de asigurare la casa teritorială de pensii în raza căreia se află domiciliul său, în termen de 30 de zile de la data la care s-a creat această situaţie. Baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor o constituie venitul lunar asigurat prevăzut în declaraţia de asigurare socială, care nu poate fi mai mic de o pătrime din salariul mediu brut. Salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2005 este de 9.211.000 lei.
Plata contribuţiei de asigurări sociale datorată de asociat trebuie efectuată până la sfârşitul lunii pentru luna în curs. Această obligaţie revine strict persoanei in cauză, nu firmei pe care o reprezintă deoarece în această situaţie firma nu are calitatea de angajator. În acest sens, virarea obligaţiilor de plată ale asiguratului (9,5% C.A.S. şi 6,5% C.A.S..S.) nu trebuie să figureze în evidenţa contabilă a firmei pe care o reprezintă astfel încât rulajele conturilor 4312 şi 4314 să fie influenţate. Totuşi, în situaţia în care virarea se face din contul de disponibil al societăţii, înregistrările contabile care se efectuează sunt următoarele:
-
virarea contribuţiilor datorate de asociatul unic:
461 (analitic distinct) = 5121
-
recuperarea sumei de la asigurat prin două modalităţi:
prin depunerea de numerar în contul ,,Casa,,:
5311 = 461
prin reţinerea din dividendele nete cuvenite din anul anterior:
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea verde a contabilitatii 2026
457 = 461
Neplata contribuţiei de asigurări sociale de către asiguraţii cu declaraţie la termenele stabilite atrage neacordarea drepturilor la prestaţii până la achitarea contribuţiilor datorate şi a majorărilor de întârziere aferente.
Asiguratul care face dovada că nu se mai regăseşte în situaţia pentru care asigurarea este obligatorie (pensionare, angajare cu contract individual de muncă) , trebuie să depună la casele teritoriale de pensii, în termen de 30 de zile de la modificarea situaţiei, formularul-tip de retragere a declaraţiei de asigurare.
Referitor la indemnizaţia acordată asociatului unic facem precizarea că aceasta nu este asimilată salariilor şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, art. 56 deducerea personală (maxim 250 lei de următoarele categorii de persoane precizate la :
-
art. 40 alin. (1) lit. a) : persoanele fizice rezidente române, cu domiciliul în România asupra veniturilor obţinute din orice sursă, atât din România, cât şi din afara României;
-
art. 40 alin. (2): persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile de rezidenţă prevăzute la art. 7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obţinute din orice sursă, atât din România, cât şi din afara României, începând cu al patrulea an fiscal.
Deducerea personală de bază se acordă doar pentru venitul net lunar din salarii obţinut la locul unde se află funcţia de bază.
Veniturile din salarii reprezintă toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă.
Din punct de vedere al impozitării pe venit, indemnizaţia lunară a asociatului unic este asimilată salariilor şi se impune la nivelul valorii înscrise în declaraţia de asigurări sociale.






