Intrebare:
Platesc sau nu TVA in urmatoarea situatie: am incasat un comision in valuta de la o firma din Italia pentru intermedierea unei vanzari al unui echipament al acestei firme catre o firma din Romania. Exista un contract intre firma din Italia si cumparatorul roman, in care suntem mentionati si noi ca intermediari ai acestei vanzari. De asemenea, avem un contract cu firma italiana pentru plata comisionului.
Ne putem incadra la art. 143 lit. d) din Codul fiscal (alte servicii) avand in vedere ca acest comision a fost inclus in pretul platit de importator? Sau ne incadram la o exceptie?
Raspuns (dat in ianuarie 2007):
Art. 143 denumit “Scutiri pentru exporturi sau alte operatiuni similare, pentru livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitar”, alin. (1), lit. d reglementeaza operatiunile impozabile constand in “alte servicii”. Aceste servicii sunt considerate operatiuni scutite cu drept de deducere numai daca valoarea acestora este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate. Baza de impozitare a importurilor (achizitii de bunuri din tari terte, extracomunitare) este reglementata prin art. 139:
alin. (1) “Baza de impozitare pentru importul de bunuri este valoarea in vama a bunurilor, stabilita conform legislatiei vamale in vigoare, la care se adauga orice taxe, impozite, comisioane si alte taxe datorate in afara Romaniei, precum si cele datorate ca urmare a importului bunurilor in Romania, cu exceptia taxei pe valoarea adaugata care urmeaza a fi perceputa”
alin. (2) “Baza de impozitare cuprinde cheltuielile accesorii, precum comisioanele si cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, care intervin pana la primul loc de destinatie a bunurilor in Romania, in masura in care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse in baza de impozitare stabilita conform alin. (1)”.
Asa cum se poate constata, operatiunile de prestari servicii prevazute la art. 143, alin. (1), lit. d) au in vedere doar operatiunile de import iar comisionul incasat de firma dvs. reprezinta in fapt doar un serviciu aferent unei achizitii intracomunitare, furnizorul echipamentului fiind situat in Italia. Incepand cu data de 01.01.2007, cumpararea de bunuri din statele membre UE reprezinta o operatiune denumita in noua legislatie “achizitie intracomunitara” si nu poate fi asimilata unei operatiuni de import.
Art. 143, alin.(1), lit. d), ar fi aplicabil doar in situatia in care echipamentul ar fi achizitionat dintr-un stat tert, de exemplu Turcia, Canada, etc. iar comisionul incasat de firma dvs. ar fi fost inclus in valoarea in vama a bunurilor importate.
Pentru achizitiile intracomunitare, T.V.A. se datoreaza la locul achizitiei intracomunitare de bunuri care se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, in situatia beneficiarului dvs. locul fiind in Romania.
Pentru echipamentul achizitionat prin firma dvs. in calitate de comisionar, beneficiarul datoreaza T.V.A. dar fara a plati efectiv suma aferenta la bugetul general consolidat. Baza de impozitare a T.V.A. pentru achizitia intracomunitara reprezentata de valoarea in euro facturata de furnizor, se converteste in lei la cursul de schimb valutar din data receptiei bunului achizitionat. La aceasta baza se aplica cota standard T.V.A. de 19% iar suma datorata de cumparator se evidentiaza in contabilitate prin formula contabila 4426 = 4427 si se preia in decontul de T.V.A. Aceasta operatiune de achizitie intracomunitara trebuie sa fie declarata de beneficiar prin declaratia recapitulativa trimestriala depusa pentru trimestrul in care are loc achizitia, la organul fiscal teritorial. De exemplu, daca achizitia se efectueaza in luna februarie 2007, operatiunea se evidentiaza in declaratia recapitulativa aferenta trimestrului I 2007, cu termen de depunere cel mai tarziu pana in data de 25 aprilie 2007.
Furnizorul din statul membru nu este obligat sa emita factura, caz in care daca nu s-a primit factura pana la data de 15 a lunii urmatoare, firma beneficiara are obligatia sa emita o autofactura.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a contabilitatii
Furnizorul este raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei pentru o achizitie intracomunitara de bunuri este beneficiarul, daca factura emisa de furnizor sau autofactura emisa de beneficiar:
-
nu este emisa;
-
cuprinde date incorecte/incomplete referitoare la: denumirea/numele, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare.
Daca firma beneficiara a achizitiei intracomunitare este persoana impozabila mixta, iar bunurile achizitionate sunt destinate realizarii atat de operatiuni cu drept de deducere, cat si fara drept de deducere, suma taxei deductibile din formula aplicata initial 4426 = 4427 se determina pe baza pro rata de la data efectuarii achizitiei bunurilor supuse taxarii inverse. T.V.A. rezultata din pro-rata se inregistreaza prin formula contabila 635 = 4426 si se inscrie in randul de regularizari din decont.
Deoarece in baza de impozitare a T.V.A. aferenta achizitiei intracomunitare a echipamentului, taxa datorata pe teritoriul Romaniei, nu este inclus si comisionul firmei dvs., in opinia noastra, acest comision reprezinta in fapt un serviciu prestat in favoarea partenerului intracomunitar.
Prin codul fiscal, comisionul este definit ca o “plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune comerciala”.
Serviciile de comision sunt reglementate la art. 129, alin. (3), lit. e) “ servicii de intermediere efectuate de persoane care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand intervin intr-o livrare de bunuri sau o prestare de servicii”. Persoana in contul caruia actioneaza comisionarul in calitate de mandatar poate fi furnizorul sau cumparatorul, in calitate de mandant.
In situatia prezentata de dvs., mandantul este furnizorul intracomunitar din Italia care trebuie sa intocmeasca factura direct pe numele beneficiarului. In calitate de mandatar, firma dvs. are obligatia sa emita factura de comision pe numele mandantului (furnizorul din Italia). Pentru prestarile de servicii de acest gen, regula generala este ca T.V.A. se datoreaza la locul prestarii care este considerat a fi locul unde prestatorul (firma dvs.) este stabilit sau are un sediu fix de la care serviciile sunt efectuate (art. 133, alin. 1). In situatia prezentata in bonul valoric transmis, locul prestarii este in Romania si aveti obligatia sa emiteti catre furnizorul intracomunitar factura cu T.V.A. colectata. Deci, in cazul achizitiilor intracomunitare, indiferent de faptul ca mandantul este furnizorul intracomunitar sau beneficiarul din Romania, emiteti factura cu T.V.A. colectata.
In situatia in care factura reprezentand contravaloarea echipamentului este emisa de furnizor (vanzator) pe numele firmei dvs., veti dobandi prin lege calitatea de cumparator revanzator reglementata la art. 128 alin. (2) si pct. 6 alin.(2) si (3) din noile normele de aplicare a legislatiei T.V.A. Astfel, veti pierde calitatea de prestator reglementata la art. 129 alin. 3 din lege. In aceasta situatie firma dvs. va evidentia T.V.A. aferenta achizitiei intracomunitare prin formula contabila 4426 = 4427 la valoarea integrala a echipamentului dar va emite factura de livrare cu T.V.A. colectata beneficiarului din Romania, tot la valoarea integrala a echipamentului.
Este recomandabil ca modalitatea de emitere a facturii de livrare de catre furnizorul intracomunitar sa fie stipulata in contractul incheiat cu acesta, astfel incat sa va pastrati calitatea de comisionar fara a deveni cumparator revanzator. Daca sunteti considerat cumparator revanzator, d.p.d.v. contabil trebuie sa inregistrati in evidenta contabila intreaga contravaloare a marfii conform facturii emise in numele firmei dvs. de catre furnizor.
Din pacate, aceasta interpretare legata de emiterea facturii de catre furnizor in numele firmei dvs. sau in numele beneficiarului direct, este reglementata doar in legislatia de T.V.A.
Prin O.M.F.P. nr. 1752 din 17 noiembrie 2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene la pct. 210, alin. (1) se face precizarea ca veniturile din activitati curente se pot regasi sub diferite denumiri: vanzari, comisioane, dobanzi, dividende iar la alin. (2) regasim precizarea ca sumele colectate in cazul contractelor de mandat sau comision, nu reprezinta venit din activitatea curenta. In cazul comisionarilor, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate doare de comisioanele cuvenite.