Ministerul de Finante a publicat proiectul de lege privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si de modificare a unor acte normative, la data de 31.10.2016.
Odata cu aprobarea acestui proiect, contabilii vor avea noi atributii, printre care se numara activitati de evidenta electronica a personalului si de salarizare, management financiar - contabil si al performantei economice, controlul intern de gestiune si managementul riscurilor, consultanta in gestiunea financiara si in contabilitate, prestarea de servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate.
Click AICI pentru a vedea modificarile din lege si noile atributii pentru contabili!
De asemenea, proiectul modifica mai multe reglementari din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, dupa cum urmeaza:
Titlul IV "Modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 13 din 08 ianuarie 2008, cu modificarilesi completarile ulterioare" al proiectului de lege, cuprinde prevederi privind activitatea expertilor contabili si a contabililor autorizati. Au fost aduse modificari legislatiei actuale, astfel:
>>> Abrogarea prevederilor referitoare la supravegherea publica a activitatii Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR);
>>> Includerea in lucrarile ce pot fi efectuate de expertii contabili a activitatilor de evidenta electronica a personalului si de salarizare, management financiar-contabil si al performantei economice, controlul intern de gestiune si managementul riscurilor, consultanta in gestiunea financiara si in contabilitate, prestarea de servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;
>>> Specificarea competentelor Comisiei superioare de disciplina a CECCAR;
>>> Specificarea atributiilor Consiliului superior al CECCAR;
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
>>> Clarificarea conditiilor necesare pentru alegerea in functia de presedinte al Consiliului superior si al filialelor;
>>> Modificarea prevederilor referitoare la modul de aprobare si avizare a Regulamentului de organizare si functionare a CECCAR
Alte schimbari MAJORE propuse prin noul proiect publicat de MFP:
>>> Desemnarea unei singure autoritati competente responsabila cu supravegherea publica a auditorilor financiari si a firmelor de audit, pentru a imbunatati transparenta procedurilor de supraveghere a auditorilor financiari si pentru a permite asumarea intr-o mai mare masura a responsabilitatii acestora. In prezent, exista un sistem de supraveghere din care pot face parte si organismele profesionale. Directiva 2014/56/UE a eliminat posibilitatea ca organismele profesionale sa fie desemnate ca autoritati competente;
>>> Introducerea prevederii potrivit careia autoritatea de supraveghere publica trebuie sa fie condusa de nepracticieni. in prezent, exista posibilitatea ca din consiliul autoritatii de supraveghere publica sa faca parte si o minoritate formata din practicieni;
>>> Imputernicirea autoritatii de supraveghere publica cu suficiente competente pentru a-si indeplini in mod eficient atributiile. Autoritatea trebuie sa dispuna de resurse umane si financiare suficiente si sigure pentru a-si indeplini atributiile;
>>> Unificarea notiunilor de "auditor statutar" (notiune introdusa prin OUG nr. 90/2008 pentru a desemna persoanele fizice care sunt autorizate sa efectueze activitatea de audit statutar) si de "auditor financiar" (notiune introdusa prin OUG nr. 75/1999 pentru a desemna persoanele fizice care sunt autorizate sa efectueze activitatea de audit financiar), in sensul existentei unei singure autorizari si, implicit, a unei singure calitati, respectiv aceea de "auditor financiar", care desemneaza persoanele fizice autorizate sa efectueze activitatea de audit financiar (inclusiv activitatea de audit statutar);
>>> Uniformizarea termenilor utilizati in legislatie, respectiv extinderea denumirii generice de "firme de audit" (notiune introdusa prin OUG nr. 90/2008 pentru a desemna persoanele juridice de drept privat care efectueaza activitatea de audit statutar) la toate persoanele juridice de drept privat care desfasoara activitati de audit financiar (inclusiv activitatea de audit statutar);
>>> Clarificarea distinctiei dintre "auditul statutar" si "auditul financiar" din dreptul privat, in sensul ca intre cele doua notiuni exista o relatie de tipul parte – intreg si cu precizarea activitatilor care sunt continute de fiecare notiune in parte;
>>> Introducerea posibilitatii de delegare a unor atributii ale autoritatii de supraveghere publica catre organismul profesional (Camera Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare CAFR). Organismul profesional, CAFR, nu mai este autoritate competenta dar, in conditiile stabilite de lege si de autoritatea de supraveghere publica, poate primi, prin delegare, cu instiintarea Comisiei Europene, anumite atributii;
>>> Infiintarea Comisiei de disciplina a CAFR si stabilirea in sarcina acesteia a unei competente disciplinare referitoare la faptele care au legatura cu activitatile de audit financiar, altele decat activitatea de audit statutar;
>>> Introducerea raspunderii administrative in ceea ce priveste activitatea membrilor Consiliului CAFR referitoare la indeplinirea atributiilor delegate CAFR, in conditiile delegarii unor atributii ale autoritatii de supraveghere publica catre CAFR si a sanctionarii de tip administrativ a persoanelor din conducerea CAFR, responsabile de neindeplinirea sau de indeplinirea necorespunzatoare a sarcinilor delegate. In ceea ce priveste raspunderea disciplinara, Directiva 2014/56/UE prevede un regim sanctionatoriu mixt care cuprinde atat sanctiuni pecuniare, cat si sanctiuni care privesc interdictia exercitarii activitatii, temporar sau definitiv;
>>> Intrucat se impune o flexibilizare in procesul decizional la nivelul autoritatii de supraveghere, deciziile urmeaza a fi luate de presedintele acesteia. in luarea deciziilor, presedintele se spijina pe membrii Consiliului superior.