Legislatia prevede ca exista anumite activitati ce pot fi desfasurate de expertul contabil. Vom clarifica detaliat aceste prevederi cu ajutorul specialistului nostru Gabriela Dita.
Spre exemplu, expertul contabil liber profesionist poate completa si trimite Revisal daca nu este inregistrat ca prestator de servicii de resurse umane si nu are nici atestat de resurse umane sau nu?
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Specialistii Portal Contabilitate asteapta si intrebarile tale! Obtine PE LOC raspunsul pentru orice speta!
Activitati ce pot fi prestate de expertul contabil: raspunsul specialistului
Conform art. 6 din OG 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, urmatoarele lucrari:
a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.
Prin tinerea contabilitatii se intelege inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare cu respectarea legii contabilitatii si a reglementarilor contabile aplicabile, precum si refacerea sau revizuirea contabilitatii. Rezultatul lucrarilor de verificare sau revizuire poate consta in semnatura de certificare acordata de expertul contabil. Prin lucrari cu caracter fiscal se intelege calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale;
b) acorda asistenta de specialitate privind organizarea si tinerea contabilitatii;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
c) efectueaza analize si evaluari economico-financiare in scop financiar-contabil, altele decat cele definite prin Ordonanta Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu se concretizeaza intr-un raport de evaluare intocmit potrivit standardelor de evaluare adoptate de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR). Astfel de evaluari se pot referi la estimari ale fluxurilor de trezorerie si ale starii financiare a entitatii, evaluarea veniturilor si a cheltuielilor, estimarea nivelului provizioanelor si a ajustarilor de valoare, precum si alte evaluari executate de expertii contabili in activitatea lor curenta, fara a se limita la acestea;
d) efectueaza expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componenta fiscala, dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoanele fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege si de reglementarile CECCAR;
e) executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente;
f) indeplineste, potrivit dispozitiilor legale, atributiile prevazute in mandatul de cenzor si de mandatar financiar;
g) acorda asistenta de specialitate necesara pentru infiintarea si reorganizarea societatilor;
h) asigura managementul financiar-contabil si al performantei economice;
i) asigura controlul intern de gestiune si managementul riscurilor persoanelor juridice;
j) acorda consultanta in gestiune financiara si in contabilitate, presteaza servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;
k) efectueaza pentru persoanele fizice si juridice servicii profesionale care presupun cunostinte privind activitatile prevazute la prezentul articol.
Astfel cum se poate observa printre atributiile expertului contabil se inregistreaza executarea altor lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente, activitati de asistenta de specialitate necesara resurselor umane.
Totodata, mentiuni privind prestatorii de servicii constand in completarea si transmiterea ReviSal, sunt facute de art. 2 alin. (4) – (11) din HG 905/2017, astfel:
(4) Au obligatia de a infiinta registrul, completa si transmite datele in registru la inspectoratul teritorial de munca si misiunile diplomatice, oficiile consulare ale altor state in Romania, respectiv, dupa caz, reprezentantele organizatiilor internationale acreditate in Romania, institutele culturale si reprezentantele comerciale si economice ale altor state in Romania, pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta permanenta in Romania.
(5) Angajatorii prevazuti la art. 1 lit. a) pot contracta serviciul de completare si transmitere a datelor in registru prin incheierea de contracte de prestari servicii cu prestatori care isi desfasoara activitatea in conditiile prevederilor legale in vigoare, inclusiv ale prevederilor privind protectia datelor cu caracter personal.
(6) Completarea si transmiterea datelor in registru se realizeaza de catre una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajatorii prevazuti la art. 1 lit. a), de catre persoanele care au aceste atributii stabilite prin fisa postului in cazul angajatorilor prevazuti la art. 1 lit. b) si de catre prestatorii prevazuti la alin. (5).
(7) Prestatorii prevazuti la alin. (5) nu pot subcontracta, la randul lor, serviciile de completare si transmitere a datelor in registru incredintate de angajator.
(8) Angajatorii prevazuti la art. 1 lit. a) au obligatia de a notifica, in scris, inspectoratul teritorial de munca, in a carui raza teritoriala isi au sediul/domiciliul, despre incheierea contractelor de prestari servicii prevazute la alin. (5), precum si datele de identificare ale prestatorului, in termen de 3 zile lucratoare de la data incheierii contractului de prestari de servicii.
(9) Contractarea serviciului de completare si transmitere a datelor in registru nu exonereaza angajatorul de obligatiile stabilite de prezenta hotarare.
(10) Angajatorii sau, dupa caz, prestatorii care completeaza si transmit datele in registru au obligatia sa prelucreze datele cu caracter personal ale salariatilor, cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
(11) Procedura si actele pe care angajatorii sunt obligati sa le prezinte la inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei necesare pentru completarea si transmiterea datelor se stabilesc prin ordin comun al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului comunicatiilor si societatii informationale.
Astfel, potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) completarea si transmiterea acestuia se fac de catre una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator.
Totodata, expertul contabil se poate inregistra la ITM ca prestator de servicii de completare si transmitere a registrului general de evidenta a salariatilor formuland o cerere dupa urmatorul model:
EXPERT CONTABIL/CONTABIL AUTORIZAT
COD FISCAL (CIF): …………………………………
Domiciliu fiscal: …………………………………………
Tel./Fax: …………………………/……………………
E-mail: …………………………………………………
Nr. ……………/…………………………
Catre, INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA ---------
Subsemnatul/a ……………………………………………………………………….., in calitate de expert contabil/contabil autorizat, cu domiciliul fiscal in localitatea ………………………………...………, str. ……………………….……………, nr. …………, bl. ….…, sc. ….…, et. ….…, ap. ….…, jud. …………….……………..……, CIF …………………………, inscris/a in Tabloul Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania sub nr. ……………/………………………; Prin prezenta, solicit inregistrarea ca PRESTATOR DE SERVICII DE COMPLETARE SI TRANSMITERE A REGISTRULUI GENERAL DE EVIDENTA A SALARIATILOR IN FORMAT ELECTRONIC la Inspectoratul Teritorial de Munca .......... Anexez prezentei certificatul de inregistrare fiscala eliberat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (xerocopie lizibila).
Expert contabil/contabil autorizat,
(Nume, prenume,
semnatura si stampila/parafa) …………………………………
LS
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabriela Dita - Consilier juridic.
Specialistii Portal Contabilitate asteapta si intrebarile tale! Obtine PE LOC raspunsul pentru orice speta!