Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Sfatul expertului Robert Gearba: Creditul comercial

Data actualizarii: 30 Decembrie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
creditul comercialreducerile acordatepolitica creditului comercialvanzare pe credit

Intr-o economie de piata, presiunea concurentiala este din ce in ce mai mare pe zi ce trece. Pentru a-si spori vanzarile, firmele aplica metode variate de atragere si pastrare a clientilor.

Una dintre cele mai folosite metode este aceea a vanzarii de produse sau servicii cu plata la o data ulterioara, stabilita de comun acord cu clientul (vanzare pe credit).

Atunci cand o firma vinde bunuri pe credit unui client se creeaza un efect comercial  de primit (o datorie a clientului catre firma). La o firma de marime medie, efectele comerciale de primit se situeaza in jurul a 30% din totalul activului.

Managementul efectelor comerciale de primit (managementul creditului comercial) a devenit una dintre cele mai folosite metode de crestere a profitabilitatii unei firme, prin cresterea vanzarilor. Detinerea efectelor comerciale de primit este costisitoare, insa un bun management face ca aceste costuri sa fie acoperite ca urmare a cresterii vanzarilor, crescand implicit si beneficiile firmei.

Pentru orice firma, valoarea efectelor comerciale de primit, la un moment dat, este data de doi factori:

-    marimea vanzarilor pe credit;
-    timpul mediu scurs intre momentul vanzarii si cel al incasarii banilor.

Politica creditului comercial

Succesul unei firme depinde in mare parte de volumul vanzarilor pe care le realizeaza. Cu cat firma vinde mai mult, cu atat ea castiga o cota de piata mai mare si devine mai puternica.

Volumul vanzarilor depinde de doua categorii de factori:

    externi – factori care nu pot fi controlati,
    interni – factori care pot fi controlati.

Printre cei mai importanti factori  interni  care influenteaza volumul vanzarilor (alaturi de pretul produsului, calitatea lui, reclama si publicitatea) se numara si politica creditului comercial.

Politica creditului comercial a unei firme se bazeaza pe urmatoarele elemente:

    perioada pe care se acorda creditul
    reducerile acordate
    standardul creditului
    politica de incasare

Perioada pe care se acorda creditul

Aceasta perioada reprezinta intervalul de timp oferit clientilor din momentul vanzarii produsului pana in momentul platii contravalorii acestuia. De obicei acest interval este de 30 de zile, dar el depinde destul de mult de natura produsului sau serviciului tranzactionat.

De exemplu, daca pentru fructe si legume perioada creditului se situeaza de obicei intre 5 si 10 zile (produsele sunt foarte perisabile si trebuie vandute repede), pentru autovehicule se practica o perioada a creditului intre 30 si 60 de zile

Reducerile acordate

Aceste reduceri (rabaturi sau discounturi) se utilizeaza pentru incurajarea platii cat mai rapide. Spre exemplu, daca clientul plateste in termen de 48 ore, el va beneficia de 5% reducere.

Prin acordarea acestor reduceri se urmareste:

    atragerea de noi clienti,  care vad in aceste reduceri un fel de reduceri de pret
    reducerea perioadei medii  de colectare – unii clienti vor plati mai repede tocmai pentru a putea beneficia de acest rabat.

Desi este una dintre cele mai folosite politici de credit, reducerile acordate nu trebuie sa ajunga la limita la care costurile  ce trebuie suportate depasesc  beneficiile. Pragul maxim al acestor reduceri se atinge atunci cand beneficiile obtinute sunt egale cu costurile generate.

Standardul creditului

Standardul creditului se refera la cerintele financiare pe care trebuie sa le indeplineasca un client pentru a primi credit comercial.

Pentru a evidentia standardul unui client in vederea analizarii deciziei de a-i acorda credit comercial, este foarte important sa aflati:

    cine reprezinta acea firma
    care este puterea ei financiara
    ce imagine are pe piata
    care sunt partenerii ei de afaceri obisnuiti

Politica de incasare

Politica  de incasare  se refera la metodele si mijloacele pe care firma le utilizeaza pentru a incasa efectele comerciale de primit, in special in situatiile in care are de-a face cu clienti care intarzie sa plateasca

In vederea imbunatatirii recuperarii efectelor comerciale de primit, masurile pe care le recomandam pot fi:

-    stoparea vanzarilor pe credit
-    cresterea pragului la standardul de credit
-    scrisori de avertizare pentru clientii cu intarzieri intre 10 si 30 zile
-    somatii  de  plata  pentru  clientii  care  au  depasit  cu  30  de  zile data limita stabilita pentru plata datoriei, etc.

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X