Reducerile comerciale acordate de furnizori pot imbraca in practica diverse forme:
• reducerile directe acordate in cadrul unor promotii;
• plata unor bunuri sau servicii primite prin discounturi periodice acordate;
• reducerile acordate pe baza unor cupoane;
• reducerile acordate in baza unui sistem de buy-back.
Reducerile comerciale pot fi acordate de furnizor in momentul livrarii – caz in care vor fi reflectate in factura de livrare. In evidentele furnizorului si al clientului, aceste reduceri nu vor fi reflectate distinct, intrucat:
• la furnizor, inregistrarea veniturilor se face tinand seama de reducerea acordata;
• la client, reducerile primite vor ajusta costul de achizitie al bunurilor respective.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
In cazul in care reducerile comerciale sunt acordate ulterior livrarii bunurilor, deci ulterior emiterii facturii initiale, acestea vor fi facturate distinct si vor fi reflectate separat in evidentele contabile ale celor doi parteneri.
In acest sens, prin Ordinul O.M.F.P. nr. 3.055/ 2009 au fost introduse doua conturi contabile noi:
• contul 609 – "Reduceri comerciale primite";
• contul 709 – "Reduceri comerciale acordate".
Cu ajutorul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se tine evidenta reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera.
In creditul contului 609 "Reduceri comerciale primite" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii (401).
Cu ajutorul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se tine evidenta reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera.
In debitul contului 709 "Reduceri comerciale acordate" se inregistreaza valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii (411).
Veniturile se recunosc la valoarea integrala, inclusiv in cazul in care entitatea practica programe de fidelizare a clientilor.
In acest caz, pentru contravaloarea punctelor cadou acordate clientilor ca parte a unei tranzactii de vanzare de bunuri, prestare de servicii sau a altor forme similare de stimulare, si care pot fi folosite in viitor de client pentru a obtine bunuri sau servicii gratuite sau la pret redus, sub rezerva indeplinirii unor eventuale conditii suplimentare, entitatea inregistreaza in contabilitate un provizion.
Reducerile acordate direct pe factura la momentul livrarii, in cadrul unor promotii sau in baza unor acorduri intre parteneri de afaceri sunt cel mai des intalnite si nu conduc, asa cum am vazut la inregistrarea in contabilitate a reducerii propriu-zise.