Va vom prezenta modul in care gestionam, din punct de vedere contabil, o promotie prin cupoane valorice, avand ca exemplu societatea A, producator, care organizeaza o campanie promotionala cu cupoane valorice. Pe baza vanzarilor catre distribuitor (societatea B), societatea A acorda un numar de cupoane valorice ce vor fi oferite de catre societatea B cumparatorilor persoane fizice sau juridice (C) pentru vanzarile de o anumita valoare a produselor societatii A.
Cumparatorul C poate folosi cuponului valoric pentru achizitia oricarui produs al distribuitorului B in limita valorii de pe cupon. Societatea A va emite factura fiscala de reducere conform art. 138 lit. c ) si a normelor catre societatea B. Cupoanele respecta conditiile de forma de la art. 137 alin. (3), respectiv punctul 19 alin. (2) din Norme la Codul fiscal.
Vom stabili astfel care sunt obligatiile fiscale si contabile ale distribuitorului B, avand in vedere ca
accepta intrarea in campanie, precum si modul in care se va inregistra diferenta in casa de marcat in situatia vanzarii unor produse de valoare mai mare decat valoarea cuponului.
Solutia consultantului:
Din punct de vedere contabil, potrivit punctului 51 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009, reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizi tie al bunurilor. Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale
acordate"), pe seama conturilor de terti.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Astfel, cum prevede pct. 254, suma veniturilor rezultate dintr-o tranzactie este determinata, de obicei, printr-un acord intre vanzatorul si cumparatorul/utilizatorul activului, tinand cont de suma oricaror reduceri comerciale.
Din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata, in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, baza de impozitare nu cuprinde rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret, acordate de furnizori direct clientilor la data exigibilitatii taxei.
Potrivit art. 138 lit. c) baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevaz ute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Potrivit art. 4 alin. (1) din O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat
electronic fiscal, care trebuie sa cuprinda cel putin:
- denumirea si codul fiscal ale operatorului economic emitent;
- adresa de la locul de instalare a aparatulu i de marcat electronic fiscal; logotipul si seria fiscala ale aparatului;
- numarul de ordine;
- data si ora emiterii;
- denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
- pretul sau tariful unitar;
- cantitatea;
- valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe v aloarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa;
- valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
- valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului
de cota; valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe va loarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul.
In baza celor prezentate apreciem urmatoarele:
- societatea B va inregistra reducerile comerciale acordate de societatea A dupa livrarea bunurilor cu ajutorul contului 609 "Reduceri comerciale primite".
- la momentul utilizarii bonurilor valorice de catre clienti, societatea B poate asimila operatiunea unei reduceri comerciale acordate acestora la data respectiva.
Reducerile acordate pe acelasi bon de vanzare cu marfurile livrate se inregistreaza pe seama veniturilor din vanzarea marfurilor, astfel:
5311 = % - valoarea totala a bonului fiscal
"Casa in lei"
707 - valoarea de vanzare minus
Reducerea acordata
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427 - taxa pe valoare adaugata
"TVA colectata"
- descarcarea din gestiune a produselor vandute si a celor acordate gratuit se face la costul de achizitie.
- in situatia in care cupoanele sunt utilizate ulterior acordarii, la momentul acordarii acestora societatea B va inregistra in contabilitate un provizion proportional ca valoare cu valoarea cuponului acordat.
- reducerile comerciale acordate la data livrarii bunurilor nu se includ in baza de impozitare a TVA. Acestea se evidentiaza distinct pe bonul fiscal emis, modalitatea de operare fiind specifica tipului de aparat de marcat utilizat.