Noile case de marcat cu jurnal electronic ar fi trebuit utilizate incepand cu anul 2017, de la 1 aprilie 2017 de catre marii contribuabili, de la 1 iulie 2017 de catre contribuabilii mijlocii si incepand cu data de 1 noiembrie 2017 de catre contribuabilii mici.
Desi pana pana la data de 30 iunie 2016 trebuia aprobata legislatia subsecventa Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (actualiazarea normelor metodologice de aplicare, publicarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale s.a.) acest lucru nu a fost realizat. Avand in vedere ca nu a fost reglementat cadrul legislativ, la sfarsitul anului trecut, prin OUG 98/2016 s-au prevazut noi termene pentru implementarea noilor case de marcat. Este a treia amanare a termenelor de la introducerea prevederilor cu privire la obligativitatea utilizarii de aparate de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici si eliminarea aparatelor de marcat cu rola jurnal, prin OUG 91/2014.
Aceasta noua prorogare a termenelor se datoreaza faptului ca, in lipsa unui cadru normativ complet, incepand cu data de 1 ianuarie 2017 nu ar fi putut fi disponibile pe piata nici aparate de marcat electronice fiscale cu rola-jurnal pentru care legea prevedea interdictia de comercializare si nici aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru care nu au fost inca parcurse toate etapele de implementare, lucru care ar conduce la un blocaj al activitatii operatorilor economici care deschid noi afaceri dupa data de 1 ianuarie 2017. De asemenea, marii contribuabili s-a fi aflat in imposibilitatea de a respecta obligatia de a utiliza numai aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic incepand cu data de 1 aprilie 2017, cu consecinta aplicarii sanctiunilor prevazute de lege, desi nerespectarea obligatiei nu ar fi fost imputabila acestora.
Noile termene prevazute de OUG 98/2016 sunt:
- incepand cu data de 1 iulie 2017, Comisia autorizeaza numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic.
- incepand cu data de 1 octombrie 2017, se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal.
- operatorii economici vor avea obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic incepand cu: 1 ianuarie 2018 - marii contribuabili, 1 aprilie 2018 - contribuabilii mijlocii, 1 august 2018 - contribuabilii mici.
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale urmeaza sa fi aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 1 noiembrie 2018.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare, trebuiesc modificate pana la data de 31 martie 2017.