Poate cel mai controversat sistem fiscal din ultimii ani, sistemul e-TVA, care se materializeaza prin Decontul precompletat transmis de ANAF, genereaza o serie de nemultumiri atat pentru administratori, cat mai ales pentru contabili. Pe buna dreptate, contabilii se intreaba daca acest nou document ajuta la ceva sau este introdus mai mult in scopul transferului de sarcini de la administratiile fiscale catre compartimentul contabil al agentilor economici.
Dupa cum stiti, sistemul a fost introdus prin celebra Ordonanta de urgenta nr. 70/2024 si modificat ulterior prin OUG nr. 87, dupa o serie de intalniri intre reprezentantii MF si cei ai contabililor.
Decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise in sistemele informatice ale Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv:
a) Sistemul national privind factura electronica RO e-Factura;
b) Sistemul national RO e-Transport;
c) Sistemul national RO e-Sigiliu;
d) Sistemul informatic national RO e-SAF-T, reprezentand fisierul standard de control fiscal;
e) Sistemul informatic national RO e-Case de marcat electronice;
f) Sistemul informatic integrat vamal;
g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finantelor.
Important! Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele si informatiile din sursele de date utilizate.
Data implementarii decontului precompletat de TVA
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Decontul precompletat RO e-TVA se implementeaza incepand cu 1 august 2024, pentru operatiunile efectuate de la 1 iulie 2024 de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
Daca Sistemul informatic national RO e-TVA nu functioneaza din motive tehnice, termenul prevazut mai sus se prelungeste corespunzator cu durata in care acesta nu functioneaza la parametrii tehnici si de calitate care sa asigure functionarea continua.
Rezolva profesionist orice provocare fiscal-contabila cu Monitorul Contabil!
Revista Monitorul Contabil este o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul fiscal-contabil datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile fiscal-contabile ale momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs. Click aici pentru detalii >>
Cum procedeaza persoanele impozabile dupa primirea decontului precompletat
Dupa primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA verifica datele si informatiile precompletate, asigurandu-se ca acestea sunt in concordanta cu operatiunile impozabile realizate si starea de fapt fiscala.
Ce face ANAF dupa primirea decontului de TVA depus de persoanele impozabile
Agentia Nationala de Administrare Fiscala identifica diferentele dintre datele si informatiile din decontul precompletat RO e-TVA si cele din decontul de taxa pe valoarea adaugata. In situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, ANAF notifica persoana impozabila prin intermediul Spatiului Privat Virtual.
Identificarea diferentelor semnificative se realizeaza pe baza sumelor inscrise in coloana „TVA” din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila si decontul precompletat. In situatia in care nu exista obligatia completarii taxei pe valoarea adaugata in decontul de taxa pe valoarea adaugata, verificarile se realizeaza prin compararea sumelor inscrise in coloana „Valoare”.
Cum procedeaza persoanele impozabile dupa primirea notificarii
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia transmiterii Notei justificative privind diferentele RO e-TVA prin mijloace electronice, ca rezultat al verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin notificarea „Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA”.
ANAF analizeaza Nota justificativa privind diferentele RO e-TVA si dispune masurile legale in conformitate cu competentele atribuite si obiectivele prezentului act normativ.
Consecinte privind riscul fiscal
Nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor solicitate prin Nota justificativa privind diferentele RO e-TVA pentru clarificarea diferentelor intre valorile precompletate si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA reprezinta un indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adaugata.
Selectarea persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA care urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale sau controlului antifrauda se realizeaza in functie de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.
Se considera ca persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA si daca se regasesc in cel putin una dintre urmatoarele situatii:
a) nu depun in termenul legal Nota justificativa privind diferentele RO e-TVA;
b) exista diferente semnificative si nu au fost prezentate informatii complete si/sau concludente prin intermediul documentului „Nota justificativa privind diferentele RO e-TVA,” ceea ce poate conduce la restituirea unor sume necuvenite si la riscul unor fapte de evaziune fiscala.
Obligatiile persoanelor impozabile in legatura cu implementarea decontului precompletat
Pentru gestionarea si operationalizarea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice datele si informatiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin Spatiul Privat Virtual;
b) sa completeze Nota justificativa privind diferentele RO e-TVA si sa o transmita in termen pentru a justifica diferentele;
c) sa sesizeze orice erori tehnice care rezulta din implementarea decontului precompletat RO e-TVA.
Modelul actual al Decontului precompletat de TVA
Este aprobat prin Ordinul ANAF nr. 3775/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Decont precompletat RO e-TVA,” publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 726 din 24 iulie 2024.
Click aici pentru Modelul Decontului precompletat de TVA >>
Care au fost motivele aparitiei acestui ordin
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2024, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din data de 21 iunie 2024, s-au aprobat unele masuri de implementare si utilizare a decontului precompletat RO e-TVA si valorificarea datelor si informatiilor prin implementarea unui sistem de guvernanta specific.
ANAF precizeaza ca implementarea Sistemului informatic national RO e-TVA a fost prevazuta prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2023 privind unele masuri pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare. Scopul Sistemului informatic national RO e-TVA este de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA (formularul 300) si de a le pune la dispozitia persoanelor impozabile prin intermediul Spatiului Privat Virtual.
Potrivit art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2024, modelul si continutul decontului precompletat RO e-TVA se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) din aceeasi ordonanta de urgenta, decontul precompletat RO e-TVA se implementeaza incepand cu 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate de la 1 iulie 2024 de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA prin intermediul Spatiului Privat Virtual, in termenul prevazut de lege.
Se mentioneaza faptul ca, pentru implementarea masurilor privind elaborarea formularului electronic al decontului precompletat RO e-TVA, a fost constituit, prin Ordinul ministrului finantelor nr. 201/2024, un grup de lucru coordonat de Directia generala de legislatie fiscala si reglementari vamale si contabile din Ministerul Finantelor, in vederea stabilirii cerintelor tehnice si functionale ale sistemului informatic national RO e-TVA, precum si a planificarii activitatilor necesare dezvoltarii si implementarii acestui sistem. In cadrul intalnirilor grupului de lucru, format din reprezentanti ai Ministerului Finantelor, inclusiv ai Centrului National pentru Informatii Financiare, precum si ai Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, au fost analizate succesiv fiecare rand din formularul (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata” si s-au identificat atat sursele necesare extragerii informatiilor specifice respectivului rand, cat si formula de calcul pe baza careia vor fi stabilite sumele care se vor inscrie in formularul precompletat.
Avand in vedere dispozitiile legale invocate, a fost elaborat ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin care se aproba modelul si continutul decontului precompletat RO e-TVA. Formularul propus de decont precompletat RO e-TVA respecta atat cerintele impuse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2024, cat si rezultatul dezbaterilor grupului de lucru. Modelul decontului precompletat RO e-TVA contine rubrici si pentru inscrierea informatiilor privind sursele de date utilizate pentru precompletare.
Modelul de decont precompletat RO e-TVA contine toate randurile inscrise in modelul formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata” la sectiunile „Taxa pe valoarea adaugata colectata” si „Taxa pe valoarea adaugata deductibila”, intrucat, potrivit art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2024, in situatia in care nu sunt identificate date si informatii pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezulta din operatiuni pentru care nu exista obligativitatea transmiterii de informatii catre ANAF, aceste rubrici raman necompletate.
Formularul se completeaza ca urmare a valorificarii datelor si informatiilor din Sistemul informatic national RO e-TVA, potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2023 privind unele masuri pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, cu modificarile ulterioare.
Decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise in sistemele informatice ale Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pana la data intocmirii acestuia si nu constituie titlu de creanta in sensul Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ce randuri lipsesc din Decontul precompletat, comparativ cu Declaratia 300
• Randul 37: „Suma negativa a TVA in perioada de raportare”
• Randul 38: „Taxa de plata in perioada de raportare”
• Randul 39: „Soldul TVA de plata din perioada precedenta, neachitata pana la data depunerii decontului de TVA”
• Randul 40: „Diferente de TVA de plata stabilite de organul fiscal si neachitate pana la data depunerii decontului”
• Randul 41: „TVA de plata cumulat”
• Randul 42: „Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare”
• Randul 43: „Diferente negative de TVA stabilite de organele fiscale prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului”
• Randul 44: „Suma negativa a TVA cumulate”
• Randul 45: „Soldul TVA de plata la sfarsitul perioadei de raportare”
• Randul 46: „Soldul sumei negative a TVA la sfarsitul perioadei de raportare”
Noua forma a sistemului RO e-TVA
1. Informatiile din deconturile de TVA se precompleteaza in sistemul informatic al ANAF pentru fiecare perioada de raportare, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata.
2. Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, prin mijloace electronice, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata.
3. In situatia in care se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in decontul de taxa pe valoarea adaugata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala notifica persoana impozabila prin mijloace electronice. Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie, ce indeplineste conditiile cumulative de minimum 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
4. Dupa identificarea diferentelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata, prin intermediul formularului electronic „Notificarea de conformare RO e-TVA”.
5. In situatia in care se identifica diferente sub pragul de semnificatie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in baza analizei de risc, poate transmite „Notificarea de conformare RO e-TVA”.
6. Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia sa transmita, prin mijloacele electronice, rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA”, ca raspuns la aceasta, in termen de 20 de zile de la data primirii notificarii.
7. Agentia Nationala de Administrare Fiscala analizeaza raspunsul persoanei impozabile la „Notificarea de conformare RO e-TVA” si dispune masurile legale in conformitate cu competentele atribuite si obiectivele prezentului act normativ.
8. „Notificarea de conformare RO e-TVA” nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 ianuarie 2025.
9. „Notificarea de conformare RO e-TVA” nu se aplica: a) in situatia unor erori materiale; b) in situatia in care nu exista suficiente informatii din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite randuri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informatii din bazele de date nu sunt corelate; c) in alte situatii prevazute prin ordin al ministrului finantelor.
Noul regim al amenzilor in sistemul e-TVA
Modificarile aduse Ordonantei nr. 70/2024 vizeaza si regimul sanctiunilor contraventionale, in sensul ca amenzile se vor aplica in functie de categoria in care se incadreaza contribuabilul (contribuabili mici, mijlocii sau mari), care nu raspunde la notificarile ANAF, mai exact contribuabilul care nu-si indeplineste obligatia de a transmite rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin „Notificarea de conformare RO e-TVA”.
Pana la aparitia O.U.G. nr. 87/2024, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei, daca, potrivit legii, nu este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune, neindeplinirea obligatiilor persoanei impozabile privind transmiterea notei justificative, deci fara a se tine cont de categoria de contribuabil. In aceste conditii, exista riscul ca un contribuabil mic sa fie supus la plata unei amenzi de pana la 10.000 lei, fapt care ar fi condus inevitabil la aparitia unor dificultati financiare pentru acest operator economic cu resurse financiare limitate.
In contextul prorogarii pana la data de 1 ianuarie 2025 a termenului in care contribuabilii sunt obligati sa justifice diferentele constatate de organul fiscal intre datele din decont si cele din decontul precompletat, tot pana la aceasta data se vor proroga si masurile de sanctionare contraventionala, care insa se vor aplica diferentiat, dupa cum urmeaza:
• Amenda intre 5.000 lei si 10.000 lei pentru marii contribuabili;
• Amenda de la 2.500 lei si pana la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii;
• Amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice (contribuabili mici, asociatii etc.) si pentru persoanele fizice (II, IF, PFA).
Important: Tuturor contraventiilor prevazute mai sus le sunt aplicabile dispozitiile Legii prevenirii nr. 270/2017!
Avantaje pentru contribuabilii sanctionati sub incidenta Legii prevenirii
• In cazul constatarii savarsirii unei contraventii pentru care se poate aplica Legea prevenirii, agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei prin care se aplica sanctiunea avertismentului si la care anexeaza un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. In aceasta situatie nu se aplica sanctiuni contraventionale complementare.
• Agentul constatator nu intocmeste un plan de remediere, caz in care se aplica doar sanctiunea avertismentului, in urmatoarele situatii: a) in cazul in care, in cursul derularii controlului, contravenientul isi indeplineste obligatia legala; b) in cazul in care contraventia savarsita nu este continua.
• Responsabilitatea indeplinirii masurilor de remediere revine persoanei care, potrivit legii, poarta raspunderea contraventionala pentru faptele constatate.
• Daca o persoana savarseste mai multe contraventii care intra sub incidenta Legii prevenirii, constatate in acelasi timp de acelasi agent constatator, se incheie un singur proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, la care se anexeaza, dupa caz, un plan de remediere.
• In termen de maximum 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de remediere, autoritatea/institutia publica cu atributii de control are obligatia sa reia controlul si sa completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii si, daca este cazul, registrul unic de control, cu mentiuni privind modalitatea de respectare a masurilor de remediere dispuse.
• In situatia in care, cu ocazia reluarii controlului, se constata neindeplinirea de catre contravenient a obligatiilor legale conform masurilor de remediere stabilite, in termenul acordat, agentul constatator incheie un alt proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, prin care se constata savarsirea de contraventii si se aplica sanctiunea/sanctiunile contraventionale, altele decat avertisment.
• In cazul in care, in termen de 3 ani de la data incheierii procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii in conditiile avertismentului, contravenientul savarseste din nou aceeasi contraventie, sunt direct aplicabile prevederile legale in vigoare privind constatarea si sanctionarea contraventiilor.
Foto: pexels.com