Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului de Finante, urmatoarele masuri: extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltare, plafonarea tarifelor RCA pana la finalul acestui an, un parteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor acordate prin OUG 107/2024 privind amnistia fiscala.
„Prin deciziile de astazi ne reafirmam angajamentul sa sustinem atat mediul de afaceri, cat si cetatenii, prin masuri responsabile si bine echilibrate. Extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in cercetare-dezvoltare este un pas esential pentru consolidarea competitivitatii Romaniei in sectoare strategice, avand impact direct asupra inovarii si progresului tehnologic. Prin aceasta initiativa, vrem sa atragem mai multe investitii in industrii de varf si sa cream un mediu propice pentru dezvoltarea unor noi solutii tehnologice. In ceea ce priveste plafonarea tarifelor RCA pana la finalul anului, se impunea aceasta decizie pentru a preveni cresterea necontrolata a costurilor, pana la adoptatea unor noi reglementari in domeniu. Cat despre parteneriatul cu Posta, dat fiind timpul limitat avut la dispozitie, ne va fi de mare folos pentru o comunicare eficienta cu potentialii beneficiari persoane fizice, care sa primeasca intr-un mod facil si simplificat detalii despre prevederile ordonantei. Ei vor putea sa beneficieze de aceasta facilitate fara sa fie nevoie sa se deplaseze de la domiciliu”, a subliniat ministrul Marcel Bolos.
Masuri de sprijin a mediului de afaceri pentru dezvoltarea domeniului de cercetare-dezvoltare
Proiectul este sustinut si realizat in urma consultarilor cu mediul de afaceri, prin actul normativ aprobat, fiind o forma prin care MF continua stimularea activitatilor de cercetare-dezvoltare desfasurate de marile intreprinderi care platesc impozitul minim pe cifra de afaceri, incepand cu anul 2024.
Prin actul normativ se reglementeaza scaderea din impozitul minim pe cifra de afaceri a valorii obtinute prin aplicarea cotei de 16% asupra cuantumului reprezentand deducerea suplimentara de 50% aplicata cheltuielilor eligibile pentru activitatile de cercetare-dezvoltare.
Avand in vedere ca rezultatul fiscal al anului 2024 inca nu a fost definitivat, facilitatea se va aplica si pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri aferent anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024.
Efectul stimulativ al masurii va consta in:
- reinvestirea fondurilor deduse in cercetare-dezvoltare;
- cresterea investitiilor si cheltuielilor aferente activitatilor de cercetare-dezvoltare;
- atragerea de noi proiecte de cercetare-dezvoltare in Romania;
- recunoasterea activitatilor de cercetare-dezvoltare ca fiind intr-adevar de importanta strategica.
Tarifele politelor de asigurare obligatorie raman plafonate pana la 31 decembrie 2024
Proiectul Hotarare de Guvern, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), si promovat de MF, reglementeaza prelungirea pana la 31.12.2024 a prevederilor art. 1 alin. (2) si (4) din HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de prima maxime si a altor masuri aplicabile de catre societatile de asigurare care practica asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si de tramvaie. Masura este necesara pentru stabilizarea graduala a pietei de asigurari RCA in vederea evitarii efectelor negative in alte sectoare ale economiei.
Astfel, prin HG nr.1326/2023, tarifele de prima maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de prima care au fost practicate de catre fiecare asigurator RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8%, si sunt valabile pentru o perioada de 3 luni de la data intrarii in vigoare a hotararii. Tarifele se aplica in cazul contractelor RCA incheiate dupa data intrarii in vigoare a hotararii.
Comisioanele de distributie aferente contractelor RCA se limiteaza la maximum 8% din prima neta de cheltuieli de distributie pentru o perioada de 3 luni de la data intrarii in vigoare hotararii.
Calculul despagubirii are in vedere un tarif ce nu poate depasi tariful mediu practicat de reprezentantele rent-a-car ce ofera servicii de inchiriere de autoturisme fara conducator auto si se acorda numai in situatia in care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Perioada maxima pentru care se pot acorda despagubirile mai sus mentionate este de 30 de zile, fie de la data eliberarii autorizatiei de reparatie de catre unitatile Politiei Romane, fie de la data eliberarii documentului de intrare in reparatie eliberat de catre asiguratorul RCA. Termenul va putea fi prelungit numai cu aprobarea asiguratorului RCA in situatii justificate, probate cu documente.
In cazul vehiculelor care se incadreaza in situatia de dauna totala economica, despagubirile acopera perioada cuprinsa intre data constatarii avariilor si data inaintarii ofertei de despagubire, cu respectarea termenelor prevazute de Legea nr. 132/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest caz, valoarea despagubirii reprezentand acoperirea costurilor de inlocuire temporara a vehiculului avariat nu poate depasi 25% din valoarea de piata a vehiculului avariat.
Parteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor fiscale ale OUG 107/2024
Actul normativ stabileste ca ANAF va incheia o conventie cu Posta Romana prin care serviciile de tiparire, implicuire si comunicare cu confirmare de primire catre contribuabili a documentelor necesare accesarii facilitatilor fiscale prevazute in ordonanta privind amnistia fiscala (OUG nr. 107/2024 sa fie furnizate de catre Posta Romana.
Astfel, prin intermediul Companiei Posta Romana, contribuabilii vor primi la domiciliu:
- scrisoarea de informare privind beneficiile si conditiile de accesare a facilitatilor fiscale, inclusiv cuantumul total al obligatiilor bugetare restante la data de 31 august 2024, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie platita si, respectiv, valoarea care poate face obiectul anularii;
- modelul "Notificarii privind intentia de a beneficia de anulare a unor obligatii bugetare";
- modelul "Cererii privind anularea unor obligatii bugetare".
De asemenea, factorii postali vor prelua de la domiciliul contribuabilului, plicul care contine "Notificarea privind intentia de a beneficia de anulare a unor obligatii bugetare" si expedierea acestuia catre organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabilul de la care a fost preluat.
Posta Romana va putea incasa prin mijloacele legale de plata, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul postal, sumele aferente obligatiilor bugetare ce trebuie achitate in vederea accesarii facilitatilor fiscale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024, in cazul contribuabililor care opteaza pentru plata acestor obligatii in numerar sau prin intermediul cardurilor bancare.
Masura este necesara, intrucat, din analiza efectuata la nivelul Ministerului Finantelor s-a constatat ca serviciile de tiparire si implicuire a documentelor necesare informarii contribuabililor cu privire la accesarea facilitatilor fiscale nu pot fi realizate intr-un timp suficient astfel incat prin aplicarea prevederilor OUG nr.107/2024 sa se asigure maximizarea efectelor asteptate din perspectiva incasarii veniturilor bugetare.