Specialistul Irina Dumitrescu ne spune in randurile urmatoare care sunt documentele financiar contabile necesare la receptia de marfuri.
Iata cum se procedeaza in cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului.
Receptie de marfuri - documente: raspunsul specialistului
Documentele financiar contabile sunt reglementate de OMFP 2634/2015.
- Ian 28100 locuri
disponibileWebinarul Concedierea colectiva. Decizie, procedura, consecinte
2025, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 151, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 76, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Feb 1147 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 49
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Feb 11100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0448 locuri
disponibileConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, BUCURESTI
2025, Hotel Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca****Vezi detaliiInscriere - Mar 04101 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - CU INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0496 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - FARA INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Potrivit acestuia, receptia bunurilor (altele decat investitii/mijloace fixe) se efectueaza pe baza Notei de receptie si constatare de diferente (NIR) insa aceasta este obligatorie doar in anumite situatii. In cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului, receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
Astfel, conform Anexei nr. 2 la OMFP 2634/2015 Norme specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, Nota de receptie si constatare de diferente (NIR) serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
Nota de receptie si constatare de diferente se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
In cazurile in care nu este obligatorie intocmirea NIR-ului, receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
In cazul in care bunurile materiale sosesc in transe, se intocmeste cate un formular pentru fiecare transa, care se anexeaza apoi la factura sau la avizul de insotire a marfii.
In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca acestea sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor.
In situatia in care se constata diferente la receptie, entitatile trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii informatiile care trebuie sa fie inscrise in Nota de receptie si constatare de diferente (ex: cantitatea si valoare constatate plus/minus, persoanele care au facut receptia si alte mentiuni, in functie de necesitati).
Pct. 35 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinse in Anexa nr. 1 la ordinul mai sus mentionat, stabilleste ca, in cazul in care evidenta contabila este tinuta cu ajutorul programelor informatice, documentele financiar-contabile se pot pastra pe suporturi tehnice, pe durata termenelor prevazute de legislatia in vigoare, cu conditia sa poata fi listate in orice moment, in functie de necesitatile entitatii sau la cererea organelor de control.
In conditiile in care documentele financiar-contabile (documentele justificative si documentele contabile) sunt intocmite si preluate in contabilitate prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor trebuie sa aveti in vedere si prevederile pct. 11 din aceste norme care stabilesc ca semnatura nu constituie element obligatoriu in astfel de situatii insa societatea trebuie sa stabileasca prin proceduri proprii modalitati de identificare a persoanelor care au initiat, dispus si aprobat, dupa caz, efectuarea operatiunilor respective.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu - Economist.