email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Acordarea de avantaje in natura

Acordarea de avantaje in natura

Acordarea de avantaje in natura la nivelul unei societati face parte din politica acesteia, fiind considerata o intelegere contractuala sau tacita intre reprezentantii societatii si angajatii sai. De multe ori, acordarea de avantaje in natura pentru salariati constituie o buna practica a societatii de stimulare a salariatilor.

Reflectarea in contabilitate a acordarii acestor avantaje se face avandu-se in vedere continutul economic al tranzactiilor efectuate, respectandu-se astfel principiul contabil prevalenta economicului asupra juridicului.

Din punct de vedere fiscal (impozit pe venit, T.V.A., impozit pe profit) se respecta prevederile fiscale din Codul fiscal.

Conform legislatiei actuale, sunt considerate venituri din salarii, toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de:
• perioada la care se refera,
• denumirea veniturilor ori
• forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Pentru o mai buna intelegere a operatiunilor ce se pot efectua in situatia acordarii unui avantaj in natura, in continuare se prezinta un exemplu in acest sens.

EXEMPLU

O societate decide ca la plecarea angajatului Popescu Vasile din societate, sa-i acorde un autoturism, drept recunoastere a meritelor acestuia pentru perioada in care a fost salariat.

Societatea considera transmiterea acestui bun, ca o predare cu titlu gratuit. La data la care are loc cedarea autoturismului, respectiv, in contabilitate acesta se regasea contabilizat astfel:

-valoarea de intrare: 10.000 lei
-amortizare cumulata : 7.000 lei
-valoare neamortizata : 3.000 lei

In fapt, este vorba de o donatie catre un salariat al societatii, dar care din punct de vedere fiscal este considerata „avantaj in natura” si care va fi impozitata ca atare.

Valoarea care va fi considerata avantaj in natura pentru salariat va fi valoarea neamortizata a autoturismului.

Derularea operatiunilor rezultate din acordarea gratuita a autoturismului

1) In baza procesului verbal de predare-primire societatea va descarca gestiunea de mijloace fixe, astfel:

      %                     =                 2133                                         10.000
     2814                              ''Mijloace de transport''        
„Amortizarea instalatiilor,                                                               7.000
mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor”
      6583                                                                                       3.000
„Cheltuieli privind activele
cedate si alte operatii de capital”

Cheltuiala reprezentand valoarea neamortizata a acestuia va fi considerata cheltuiala deductibila in concordanta cu art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal, conform caruia cheltuiala ar fi nedeductibila daca nu ar fi impozitata la angajat. In cazul de fata, societatea impoziteaza suma la angajat ca avantaj in natura.

In acelasi timp se va verifica modul de intrare in societate a autoturismului si in situatia in care, la momentul respectiv, s-a inregistrat T.V.A. deductibila, se va colecta T.V.A. pentru valoarea neamortizata a autoturismului.

635                          =                      4427                                  570
„Cheltuieli cu impozitele               TVA colectata
si taxele”


Conform art. 21 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, si aceasta cheltuiala va fi considerata deductibila, deoarece bunul respectiv va fi considerat avantaj in natura si se va impozita prin retinere la sursa.

2) Evidentierea si impozitarea avantajului in natura, in statul de salarii

Consideram urmatoarele date privind veniturile salariale ale salariatului Popescu Vasile, pentru luna martie a anului 2008:

Nr. crt.                        Nume Prenume                                   Popescu Vasile
                                                                                                     (lei)
1               Venit brut realizat                                                         3.500
2               Venituri in natura                                                          3.000
3               Total venituri realizate(1+2)                                            6.500
4               Contributia la fondul de somaj 0,5%                                    32
5               Contributia individuala de asigurari sociale 9,5%                 617

6              Contributia angajatului la asig. sociale de sanatate 6,5%     423
7              Venit net (3-4-5-6)                                                           5.428
8              Deducere personala                                                               0
9              Venit impozabil (7-8)                                                         5.428
10            Impozit pe salarii                                                                 868
11            Reducere venituri in natura                                                 3.000
12            Salariu net (7-10-11)                                                          1.560

Calculul contributiilor datorate de angajator:

•Contributia la asigurari sociale datorata de societate (19,5%) este de 1.268 lei, determinata astfel: 6.500 x 19,5% = 1.268

•Contributia la asigurari sociale de sanatate datorata de societate (5,5%) este de 358 lei, determinata astfel: 6.500 x 5,5% = 358

•Contributia societatii la fondul de somaj (1%) este de 65 lei, determinata astfel: 6.500 x 1% = 65

•Contributia la fondul de garantare al salariilor (0,25%) este de 16 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,25% = 16

•Comision la Camera de Munca (0,75%) este de 49 lei, determinat astfel: 6.500 x 0,75% = 49

•Contributia la concedii si indemnizatii (0,85%) este de 55 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,85% = 55

•Contributia la fondul de accidente (0.5 – 4%) este de 33 lei, determinata astfel: 6.500 x 0,5% = 33

3) Inregistrarea statului de plata

a) Inregistrarea salariului realizat:

       641                         =                         421                                    3.500

,,Cheltuieli cu salariile personalului”        „Personal-salarii datorate”


ATENTIE!

Venitul in natura nu va fi inregistrat pe cheltuieli cu salariile, el fiind inclus in stat numai in vederea impozitarii.

b) Inregistrarea retinerilor aferente salariului :

      421                 =                                   %                                    1.940
„Personal-salarii                                        4372                                       32
datorate”                                „Contrib. personalului la
                                                       fondul de somaj”
                                                                 4312
                                             „Contrib. personalului la                             617
                                                    asigurarile sociale”
                                                                  4314
                                             „Contrib. angajatilor la                                423
                                                  asig. soc. de sanatate”
                                                                     444
                                               „Impozit pe venituri de                               868
                                                    natura salariilor”


c) Inregistrarea contributiei de asigurari sociale datorate de angajator:
     6451                    =                     4311                            1.268
,,Contributia unitatii                   ,,Contributia unitatii
la asigurarile sociale”                 la asigurarile sociale”

d) Inregistrarea contributiei la asigurarile sociale de sanatate datorate de angajator:
       6453                     =                   4311                                358
,,Contributia angajatorului       ,,Contributia angajatorului
pentru asigurarile sociale           pentru asigurarile sociale
sanatate”                                        de sanatate”

e) Inregistrarea contributiei la fondul de somaj datorate de angajator:
        6452                      =                  4371                                    65
,,Contributia unitatii pentru              ''Contributia unitatii
ajutorul de somaj”                            la fondul de somaj''

f) Inregistrarea contributiei pentru concedii si indemnizatii:
        645/analitic                =               4371/analitic                            55
,,Contributia pentru concedii            ,,Contributia pentru
medicale si indemnizatii”            concedii medicale si indemnizatii”

g) Inregistrarea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale:

    645/analitic                     =                 437/analitic                            16
,,Contributia la fondul de              ,,Contributia la fondul de
garantare pentru plata                       garantare pentru plata
creantelor salariale”                              creantelor salariale”

h) Inregistrarea contributiei de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale:
     6451                              =                     4311/analitic                        33
,,Contributia unitatii la                       ,,Contributia pt. accidente
asigurarile sociale”                          de munca si boli profesionale”


i) Inregistrarea comisionului datorat catre Camera de Munca:

     635                                 =                      447/analitic                         49
,,Chelt. cu alte impozite,                         ,,Fonduri speciale analitic
taxe si varsaminte asimilate”                   comision Camera de Munca”

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 10 Iunie 2008

Votati articolul "Acordarea de avantaje in natura":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X