Amanarea amenzilor pentru neregulile depistate in utilizarea e-Transport nu este singura noutate introdusa in legislatie de OUG 132/2022.
Dezbatem in continuare toate modificarile pe care le-a adus OUG 132/2022 Ordonantei e-Transport (OUG 41/2022). OUG 132/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in MO nr. 957 din 30.09.2022.
OUG 132/2022 privind modificarea e-Transport: ce prevede
Ordonanta aduce modificari si completari O.U.G. nr. 41/2022 cu privire la Sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.
Modificarile au fost prezentate in a doua editie Taxe si Impozite Actual a lunii octombrie. Este o publicatie de specialitate ce a castigat instantaneu aprecierile profesionistilor din mediul fiscal-contabil si care este considerata, in mod unanim, cea mai buna sursa de informatii privind:
• problemele controversate generate de actuala legislatie fiscala
• initiativele legislative de ultima ora ale autoritatilor
Taxe si impozite Actual aste o publicatie gandita pentru contabilii care isi doresc sa se informeze in cel mai scurt timp, cu efort minim. Din acest motiv ea ofera doar acele noutati, comentarii, studii de caz si exemple practice care conteaza cu adevarat si care te ajuta sa ramai permanent un profesionist bine ancorat in realitatea fiscal-contabila.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Principalele modificari vizeaza:
• Redefinirea unor termeni: partida de bunuri, organizatorul transportului, transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat in cazul bunurilor care fac obiectul unui export, transfer intre gestiuni, tranzactii intracomunitare, data declarata pentru inceperea transportului, codul UIT;
• Implementarea in sistem a transporturilor efectuate in nume propriu, transportul bunurilorreturnate,care nu au facut obiectul receptiei, transportul in cadrul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer si transportul bunurilor reprezentand stocuri la dispozitia clientului. Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport revine si urmatorilor utilizatori, introdusi la art. 8 din ordonanta de urgenta:
– operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
– prestatorului de servicii din Romania in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
– beneficiarului din Romania in cazul unor operatiunicomerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene,cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
– clientului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
– furnizorului din Romania in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
• Introducerea unor obligatii noi pentru organizatorul sau operatorul de transport: organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
• Reglementarea situatiei in care sistemul nu este functional – in situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau, pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatia de declarare ori de actualizare se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului. Perioadele de nefunctionare a Sistemului RO e-Transport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor. In acest caz, obligatiile trebuiesc indeplinite pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate.
• Introducerea obligatiei conducatorului vehiculului de transport de a prezenta documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat si ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, la solicitarea acestora. Politia Romana va avea accesinformaticla Sistemul RO e-Transport.
• Introducerea unui termen de valabilitate a codului UIT de 15 zile calendaristice pentru achizitii intracomunitare, tranzactii intracomunitare aflate in tranzit, nontransferurilor si stocurilor la dispozitia clientului. Pentru celelalte operatiunise mentine termenul de 5 zile calendaristice.
• In cazul in care din documentele detinute de catre depozitari, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, nu rezulta incadrarea bunurilor transportate in categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat, acestia au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.
• Prorogarea aplicarii prevederilor privind contraventiile sisanctiunile pana la 1 ianuarie 2023. Citeste AICI lista amenzilor prevazute in legislatie.