email
Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din iulie 2023, institutiile publice vor avea noi obligatii: publicarea formularelor electronic si copierea gratuita a actelor

Din iulie 2023, institutiile publice vor avea noi obligatii: publicarea formularelor electronic si copierea gratuita a actelor
institutii publiceactemonitorul oficial

Institutiile publice vor avea de indeplinit noi obligatii incepand din iulie 2023, potrivit Legii nr. 9/2023 pentru modificarea si completarea OUG 41/2016 (M.O. nr. 14 din 5 ianuarie 2023).

Acestea vor trebui sa publice din oficiu modele de formulare aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, sa accepte copia in format electronic dupa cartea de identitate, transmisa prin e-mail si sa elimine cerinta de depunere a copiilor legalizate dupa documente la furnizarea serviciilor publice. Totodata, institutiile statului nu vor mai putea sa solicite persoanelor fizice sau firmelor in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu sina, precum si niciun alt articol sau obiect de birotica sau papetarie. Atunci cand vor solicita copii in format fizic pe hartie pentru diverse acte, cereri sau formulare, institutiile vor avea obligatia de a asigura, in mod gratuit, fotocopierea acestora. 

Citeste in continuare toate obligatiile pe care le vor avea institutiile publice incepand din iulie 2023. Legea nr. 9/2023 intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei. 

Legea 9/2023 – obligatii pentru institutii publice: textul actului normativ

Denumire completa: Legea 9/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative 

 

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Articolul I

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490 din 30 iunie 2016, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017, cu completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins:

ORDONANTA DE URGENTA privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale, administratiei publice locale si al institutiilor publice si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

2. Titlul capitolului I se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Capitolul I Masuri privind simplificarea procedurilor administrative la nivelul administratiei publice centrale si locale

3. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 1

(1) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de a publica, din oficiu, informatii si modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, in format electronic, atat pe pagina de internet proprie, cat si pe punctul de contact unic electronic, definit de Hotararea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, in varianta actualizata si intr-un format tehnic care sa permita descarcarea si editarea lor in scopul completarii in format electronic de catre beneficiar.

(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai acelor servicii publice pentru care este obligatorie, conform legii, completarea unor formulare sau cereri.

4. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 2

(1) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa accepte copia in format electronic dupa cartea de identitate, transmisa prin e-mail, asigurand conditiile prevazute de reglementarile legale privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal.

(2) Toate institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia sa publice o adresa de e-mail pentru primirea in format electronic a copiei dupa cartea de identitate, pe punctul de contact unic electronic si pe pagina proprie de internet.

(3) Fiecare institutie publica, organ de specialitate al administratiei publice centrale sau locale, precum si persoana juridica de drept privat care, potrivit legii, a obtinut statut de utilitate publica sau este autorizata sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa elimine cerinta de depunere a copiilor legalizate dupa documente la furnizarea serviciilor publice, inlocuindu-le cu certificarea conformitatii cu originalul de catre functionarul competent.(4) In cazul in care persoana se prezinta cu copia legalizata dupa document, in scopul furnizarii serviciului public, institutia publica, organul de specialitate al administratiei publice centrale sau locale ori persoana juridica de drept privat care, potrivit legii, a obtinut statut de utilitate publica sau este autorizata sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, este obligata/obligat sa o accepte.


5. Articolul 2^1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 2^1

(1) Se interzice institutiilor publice, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanelor juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre alte institutii publice, organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoane juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica.

(2) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, solicita entitatilor care au emis documentele prevazute la alin. (1), in format electronic, copii sau extrase ale acestora, in baza consimtamantului expres al beneficiarului serviciului public, prevederile art. 2 alin. (2) si ale art. 4 aplicandu-se in mod corespunzator.

6. Dupa articolul 2^1 se introduce un nou articol, articolul 2^2, cu urmatorul cuprins:

Articolul 2^2

(1) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu sina, precum si niciun alt articol sau obiect de birotica sau papetarie.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei functii publice, precum si in cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achizitii publice.

(3) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevazute la alin. (1).

7. Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 3

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa accepte documentele eliberate de catre persoanele juridice de drept public sau de drept privat in format electronic, care au o semnatura electronica calificata sau avansata, definite potrivit prevederilor art. 3 pct. 11 si 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014, in scopul furnizarii serviciilor publice catre beneficiar.

8. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmatorul cuprins:

Articolul 3^1

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, care solicita copii in format fizic pe hartie pentru diverse acte, cereri sau formulare au obligatia de a asigura, in mod gratuit, fotocopierea acestora. Prevederile prezentului alineat nu se aplica pentru actele, cererile sau formularele emise de autoritatile si institutiile publice centrale.

9. La articolul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) Solicitarea prevazuta la alin. (1) are un format standard stabilit de catre fiecare institutie publica, organ de specialitate a/al administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, responsabila/ responsabil cu aplicarea prezentei ordonante de urgenta si poate fi transmisa si in format electronic.

10. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 5

Fiecare institutie publica, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de asi informatiza procesele si procedurile. Aceste obligatii vor fi definite si detaliate prin hotarare a Guvernului.

11. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 6

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa specifice pe formularele proprii durata de completare a fiecaruia si motivul colectarii informatiei. Fiecare entitate dintre cele enumerate anterior isi va intocmi metodologia de calcul al duratei de completare a unui formular, metodologie disponibila pe pagina proprie de internet si aprobata prin ordin al conducatorului institutiei.

12. La articolul 7, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 7

(1) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de a oferi metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plata.

13. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 8

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa foloseasca cu precadere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are si este de acord sa furnizeze o adresa de posta electronica.

14. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:


Articolul 9

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sunt obligate sa isi dezvolte capacitatea de furnizare a serviciilor publice electronice. Planul de dezvoltare a serviciilor publice electronice va fi elaborat conform modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta si se adopta prin ordin al conducatorului entitatii respective.

15. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 10

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia ca, impreuna cu fiecare set de date incarcat pe portalul www.data.gov.ro, sa incarce si denumirea, descrierea si durata de timp in care este recomandata actualizarea setului de date.

16. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 11

Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de a publica seturi de date de interes public pe portalul www.data.gov.ro. Procedura de publicare si de actualizare a acestor seturi de date se stabileste prin hotarare a Guvernului.

17. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 12

(1) Institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de a prevedea explicit in caietele de sarcini si in contractele aferente procedurilor de achizitie publica demarate, care includ dezvoltari de programe informatice la solicitarea institutiei sau autoritatii, faptul ca toate drepturile patrimoniale de autor asupra tuturor operelor create de catre contractant sau membrii asocierii, aferente produsului sau serviciului livrat, se transfera catre autoritatea contractanta.

18. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 13

Fiecare institutie publica, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, au obligatia de a analiza taxele aferente serviciilor publice furnizate sau, dupa caz, serviciilor publice pentru care monitorizeaza si/sau controleaza furnizarea, precum si procedurile de furnizare si numarul de documente solicitate beneficiarului pentru furnizarea serviciilor publice respective. Fiecare autoritate dintre cele mentionate anterior are obligatia de a inainta Guvernului un raport sintetic cu privire la cele constatate, precum si propuneri de interventie, precum inlaturarea/comasarea de taxe, proceduri sau documente.

19. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 16

In scopul implementarii prevederilor prezentului capitol, institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, vor emite ordine sau instructiuni pentru modificarea procedurilor de furnizare a serviciilor publice.

20. La anexa, titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins:

PLAN DE DEZVOLTARE
a serviciilor publice electronice

Articolul II

(1) Obligatiile prevazute la art. 2 alin. (2), art. 6, 10, 13 si 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017, cu completarile ulterioare, se executa in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cu exceptia situatiilor in care aceste obligatii s-au executat.

(2) Planul de dezvoltare a serviciilor publice electronice, prevazut la art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2016, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017, cu completarile ulterioare, va fi elaborat in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

(3) Organele de specialitate ale administratiei publice locale si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, realizeaza analiza prevazuta la art. 13 teza I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2016, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017, cu completarile ulterioare, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, iar inaintarea catre Guvern a documentelor prevazute laart. 13 teza a II-a din aceeasi ordonanta de urgenta se realizeaza in 10 zile de la implinirea termenului de analiza. Aceste prevederi se aplica si institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale, care nu au executat aceste obligatii.

Articolul III

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor masuri de simplificare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490 din 30 iunie 2016, aprobata cu modificari prin Legea nr. 179/2017, cu completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Articolul IV

Prezenta lege intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata. 


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

Microintreprindere sau PFA?


Este o intrebare pe care o auzim frecvent in ultima perioada si la care ne-am propus sa formulam un raspuns elaborat, bazat pe legislatia valabila pentru anul viitor, pe analize comparative privind costul infiintarii, precum si pe simulari de calcul de impozite si contributii sociale, in ambele variante.

Aflati analiza detaliata in lucrarea Contabilitatea microintreprinderilor!

Comanda acum exemplarul tau pentru functionare legala, sigura, in cele mai avantajoase conditii si profit maxim!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
institutii publiceactemonitorul oficial

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 09 Ianuarie 2023


Votati articolul "Din iulie 2023, institutiile publice vor avea noi obligatii: publicarea formularelor electronic si copierea gratuita a actelor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Contabilitatea se schimba de la 1 ianuarie 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X