Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
ANAF a elaborat o brosura destinata furnizarii de informatii generale institutiilor publice care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA. De asemenea, acest material include detalii utile privind obligatia de utilizare a sistemului national RO e-Factura.
Este considerata persoana impozabila orice persoana care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati.
Activitatile economice cuprind activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor liberale sau asimilate acestora.
De asemenea, constituie activitate economica exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.
Institutiile publice sunt persoane impozabile pentru urmatoarele activitati:
•telecomunicatii;
•furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;
•transport de bunuri si de persoane;
•servicii prestate in porturi si aeroporturi;
•livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
•activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
•depozitarea;
•activitatile organismelor de publicitate comerciala;
•activitatile agentiilor de calatorie;
•activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
•operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;
•operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.
Institutiilor publice care desfasoara si activitati pentru care au calitatea de persoana impozabila in sfera TVA si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA sau care sunt inregistrate din oficiu, potrivit art. 316 din Codul fiscal, li se atribuie un cod de inregistrare in scopuri de TVA numai pentru partea din structura/activitatea pentru care au calitatea de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 269 din Codul fiscal.
Pentru activitatile pentru care nu au calitatea de persoana impozabila, respectiv pentru partea din structura prin care desfasoara numai activitati in calitate de autoritate publica, li se atribuie un cod de inregistrare fiscala distinct.
Doar daca din actul de constituire/infiintare rezulta ca institutia publica desfasoara activitati in calitate de autoritate publica, atunci pentru partea din structura/activitatea pentru care are calitatea de persoana impozabila, in conformitate cu prevederile art. 269 din Codul fiscal, se atribuie codul de inregistrare in scopuri de TVA distinct (structura numerica diferita fata de codul de identificare fiscala al institutiei publice).
Institutiile publice folosesc codurile atribuite astfel:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manual de politici contabile - Stick USB
Daca din actul de constituire/infiintare rezulta ca institutia publica nu desfasoara activitati in calitate de autoritate publica, atunci institutia publica este persoana impozabila pentru ansamblul activitatilor desfasurate, iar codul de inregistrare in scopuri de TVA, care se atribuie conform art. 316 din Codul fiscal, este codul de identificare fiscala al institutiei publice precedat de prefixul RO9.
Dupa atribuirea codului de inregistrare in scopuri de TVA, acesta este valabil pentru orice alte operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, pe care institutia publica le va realiza ulterior.
In cazul institutiilor publice care nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, intrucat fie aplica regimul special de scutire, fie nu sunt persoane impozabile potrivit art. 269 din Codul fiscal, dar care sunt obligate sa se inregistreze conform art.317 din Codul fiscal pentru plata taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor intracomunitare, organul fiscal atribuie codul de inregistrare in scopuri de TVA (care contine prefixul „RO”), diferit de codul de identificare fiscala al institutiei publice.
Inregistrarea in scopuri de TVA conform art.317 din Codul fiscal nu confera persoanei calitatea de persoana inregistrata normal in scopuri de TVA, acest cod fiind utilizat numai pentru operatiunile prevazute la art.317 alin. (1) - (21) din Codul fiscal.
Daca ulterior inregistrarii pentru operatiuni intracomunitare, potrivit art.317 din Codul fiscal, institutia publica este inregistrata in scopuri de TVA, la cerere sau din oficiu, conform art.316 din Codul fiscal, organele fiscale anuleaza inregistrarea pentru achizitii intracomunitare sau pentru servicii, efectuata in conditiile art.317 din Codul fiscal, din oficiu sau la cerere, a respectivei institutii publice.
In acest caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA, care se atribuie conform art. 316 din Codul fiscal, este codul de identificare fiscala al institutiei publice precedat de prefixul RO.
Institutiile publice care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, pentru intreaga activitate sau numai pentru o parte din structura, nu solicita inregistrarea conform art. 317 din Codul fiscal.
Pentru toate achizitiile intracomunitare de bunuri, pentru prestarile de servicii intracomunitare si pentru achizitiile de servicii intracomunitare comunica codul de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 316 din Codul fiscal, indiferent daca achizitiile sunt destinate utilizarii pentru activitatea desfasurata in calitate de autoritate publica, pentru care institutia publica nu are calitatea de persoana impozabila, sau pentru activitati pentru care institutia publica are calitatea de persoana impozabila.
In vederea inregistrarii in scopuri de TVA, institutiile publice trebuie sa depuna formularul (040) "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice".
Formularul 040 este disponibil aici >>
Inregistrarea in scopuri de TVA poate fi solicitata de institutia publica:
- odata cu inregistrarea fiscala; in aceasta situatie, se completeaza declaratia de inregistrare fiscala – formular 040
sau
- ulterior inregistrarii fiscale; in aceasta situatie, se completeaza fie declaratia de mentiuniformular 040, fie declaratia de mentiuni – formular 700, care se transmite exclusiv prin mijloace de transmitere la distanta. Declaratiile de mentiuni se completeaza ori de cate ori intervin, ulterior inregistrarii fiscale, modificari in datele declarate de contribuabili/platitori prin declaratia de inregistrare fiscala.
Pentru situatia in care institutia publica solicita inregistrarea in scopuri de TVA ulterior inregistrarii fiscale, aceasta poate utiliza formularul 700 ”Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale”.
• Formularul 700 este disponibil pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala la adresa www.anaf.ro, sectiunea ”Servicii online”, rubrica „Descarcare declaratii electronice”.
• Declaratia se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura nu se aplica facturilor electronice emise ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau in cazul in care atribuirea si executarea contractului de achizitie publica au necesitat impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului.
Lista institutiilor publice care au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura >>
Obligatiile institutiilor publice
Destinatarul facturii electronice emise in relatia B2G are urmatoarele obligatii:
Factura electronica sau documentul obtinut prin conversia informatiilor din factura electronica care permite citirea si listarea se utilizeaza in parcurgerea fazelor executiei bugetare a cheltuielilor prevazute de Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru inregistrarea in contabilitate a operatiunilor la nivelul autoritatilor contractante, entitatilor contractante sau unitatii de achizitii centralizate cu atributii in acest sens potrivit legii, dobandind calitatea de document justificativ.
Destinatarul unei facturi emise de operatori economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in relatia B2G, efectueaza plati din bugetul propriu numai daca sunt respectate prevederile art. II din Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021.
- Pentru operatiunile care sunt desfasurate in calitate de autoritati publice, conform art. 269 alin. (5) din Codul fiscal, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale, institutiile publice nu au calitatea de persoana impozabila si nu au obligatia de a utiliza sistemul national privind facturarea electronica RO e-Factura.
- Pentru activitatile mentionate la art. 269 alin. (6) si (7) din Codul fiscal, precum si cele prevazute la art. 269 alin. (5), daca sunt sau pot fi desfasurate si de alte persoane impozabile, institutiile publice au calitatea de persoana impozabila si au obligatia de a utiliza sistemul national privind facturarea electronica RO e-Factura.
- Primirea si transmiterea facturilor electronice se efectueaza prin intermediul sistemelor informatice puse la dispozitia acestora pe site-ul MF/ANAF.
Cunoasteti NOILE reguli privind INCHIDEREA de Luna si de EXERCITIUL Financiars
Inchiderea de luna si a exercitiului financiar bat la usa!
Stii cum sa-ti simplifici viata?
Descoperiti toate noutatile in lucrarea Inchiderea de LUNA si de EXERCITIU financiar. Reguli de baza si proceduri!
Procesul pas cu pas. Reguli, proceduri, atentionari pentru gestiune financiara sanatoasa, conform legislatiei fiscale in vigoare
Articole similare
Institutii publice: Reguli privind INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA si facturarea electronica [Ghid ANAF]Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna: Cum se completeaza D700Noutati privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVACum se realizeaza INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA: Studiu de caz si explicatii detaliateProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA: Ce formulare actualizeaza ANAFUltimele articole
Stocuri la dispozitia clientului: tratament fiscal-contabil si studii de cazCod de TVA anulat pentru lipsa activitate economica: ce obligatii aveti pentru reINREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVAControale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024Regim special de TVA pentru firmele mici de la 1 ianuarie 2025: proceduri, obligatii si conditii de eligibilitateCalendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscaleArticole similare
INSTITUTII PUBLICE: Reguli privind inregistrarea in scopuri de TVA si facturarea electronica [Ghid ANAF]Ordinul de plata multiplu electronic (F1129): Descarca PDF-ul inteligent actualizat de ANAF!Ce oportunitati ai daca urmezi un curs de contabilitatee-Factura si e-Transport in 2025: Modificari legislative introduse recent, documente necesare si studii de cazDelegatie - decontarea cheltuielilor de transport cu autoturismul personal: Ce este important de retinutUltimele articole
Guvernul a aprobat prelungirea termenulului pentru aplicarea facilitatilor fiscale stabilite prin OUG 107/2024Prosumatori: TOP 10 aspecte importante pe care sa le stii[Ghid ANAF] Amnistie fiscala 2024: Cine beneficiaza, ce facilitati se acorda si pasi de urmatAmnistia fiscala: principalele masuri reglementate prin OUG 107/2024CE este PatrimVen si CUM imbunatateste comunicarea intre INSTITUTII PUBLICEArticole similare
Institutii publice: Reguli privind inregistrarea in scopuri de TVA si facturarea electronica [Ghid ANAF]e-Factura si e-Transport in 2025: Modificari legislative introduse recent, documente necesare si studii de cazRetrospectiva anului 2024 in materie de TVAe-Factura: Cum se folosesc codurile de TVA [Ghid ANAF]Corectare facturi: Cand se utilizeaza codurile 384 si 380Ultimele articole
Nota de credit emisa prin RO e-Factura: CE reprezinta si CUM sa procedatiRefuz inregistrare factura in SPV: caz concret si solutia specialistuluiNota de creditare primita in SPV: se inregistreaza in contabilitate?Factura refuzata in SPV: cele doua modalitati de corectare a facturilorCum se calculeaza termenul de 5 zile pentru transmiterea e-Factura: Clarificari oficiale de la MFArticole similare
Institutii publice: Reguli privind inregistrarea in scopuri de TVA si facturarea electronica [Ghid ANAF]A aparut Cartea Verde a Contabilitatii 2025: Ghidul tau cu explicatii si solutii pentru subiecte de actualitateE-FACTURA B2C: Noutati in 2025, sanctiuni si studii de cazImpozitul pe venit: 6 noutati majore pentru 2025Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topUltimele articole
Emitere factura catre persoana fizica: Ce este important de stiutE-FACTURA si e-Transport in 2025: Modificari legislative introduse recent, documente necesare si studii de cazRetrospectiva anului 2024 in materie de TVAE-FACTURA: Cum se folosesc codurile de TVA [Ghid ANAF]E-FACTURA: Ce reprezinta codurile 380, 381, 384, 389, 751, cand se folosesc si exemple practice