Avand in vedere comentariile din mass-media referitoare la taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, am considerat necesar informarea dumuneavoastra cu privire la cateva aspecte importante privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, pornind de la un scurt istoric al acestei probleme.
I. Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, potrivit art. 2141 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, introdus prin Legea nr.343/2006, modificata si completata de O.U.G. nr. 110/2006, s-a datorat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule cu ocazia primei inmatriculari
Au intrat sub incidenta acestei taxe autoturismele si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone inclusiv.
Au fost exceptate de la plata taxei speciale autoturismele si autovehiculele special echipate pentru persoanele cu handicap si cele apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic care isi desfasoara activitatea in Romania.
Prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 418/2007 a fost aprobata procedura privind calculul taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, care prevedea obligativitatea intocmirii documentului privind modul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule in regim de asistenta contribuabililor, acest document eliberandu-se pe loc solicitantului fara sa poarte stampila unitatii fiscale.
Taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule datorata de persoanele fizice sau juridice cu ocazia primei inmatriculari in Romania s-a calculat de catre organul fiscal competent, la punctele organizate in cadrul unitatilor Trezoreriei Statului, pe baza cartii de identitate a autovehicului ( CIA) si a constituit sursa de venituri a bugetului de stat.
Elementele pe baza carora s-a calculat taxa speciala au fost urmatoarele:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
a) categoria autovehiculului (M1/N1/N2/N3/M2/M3)
b) norma de poluare:- E0 sau R0: Non Euro;
- E1 sau R1: Euro 1;
- E2 sau R2: Euro 2;
- E3 sau R3: Euro 3;
- E4 sau R4: Euro 4;
In cazul autoturismelor/autovehiculelor noi, pentru care anul de fabricatie era diferit de cel al vanzarii/inmatricularii, vechimea s-a stabilit astfel:
- in situatia in care in CIA este inscris ca an de fabricatie anul imediat urmator celui in care s-a efectuat achizitia, se considera anul achizitiei ca fiind acelasi cu anul de fabricatie;
- in situatia in care inmatricularea autoturismului/autovehiculului nou, care nu a mai fost niciodata inmatriculat, intervine dupa o perioada mai mare de un an de la data fabricatiei, vechimea era considerata de pana la un an. Acest fapt trebuia dovedit prin prezentarea documentului eliberat de vanzator in acest sens.
Au fost scutite de plata taxei speciale urmatoarele autoturisme:
a) cele incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;
b) cele provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate
II. Incepand cu data de 01.07.2008 au intrat in vigoare prevederile O.U.G. nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aceasta taxa constituind venit la bugetul Fondului pentru mediu si este gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu in vederea finantarii programelor si a proiectelor pentru protectia mediului.
As mentiona faptul ca instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule aduce foarte multe noutati fata de taxa speciala datorata pentru prima inmatriculare.
1. Sub incidenta acestei taxe intra autovehiculele din categoriile M1-M3 si N1-N3, care au fost prevazute si la taxa speciala. Aceste categorii sunt definite de RNTR2 ( Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea).
Fata de taxa speciala, sfera de aplicare a taxei pe poluare pentru autovehicule difera, in principal, in sensul ca se calculeaza sau nu se calculeaza pentru anumite coduri inscrise la categoria din rubrica 1 “Categoria” din CIV.
O alta noutate o constituie categorile de autoturisme exceptate de la plata, care prin aceasta ordonanta de urgenta au fost extinse, astfel:
- in cazul autoturismelor echipate si destinate conducerii de catre persoanele cu handicap fizic grav si accentuat, asa cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile ulterioare, care poseda permis de conducere. Exceptia se aplica numai pentru achizitionarea unui singur autoturism in decurs de 5 ani si atunci cand autoturismul este in proprietatea persoanei cu handicap.
- autovehiculele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera, de pompieri;
- autovehiculele definite conform RNTR2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale, echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare. In aceasta categorie se incadreaza numai acele autovehicule dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina si care sunt inscrise in evidenta statiilor de ambulanta, a serviciilor mobile de urgenta si de reanimare. In aceeasi categorie intra si autovehiculele dotate cu echipamente speciale necesare efectuarii serviciilor de ambulanta si medicina, detinute de operatorii economici.
- autovehiculele a caror caroserie sau al caror sasiu a fost inlocuita/inlocuit, cu conditia ca aceste autovehicule sa fi fost anterior inmatriculate pe teritoriul Romaniei.
Dovada echiparii speciale a autovehiculelor o reprezinta mentionarea acestui fapt de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" in cartea de identitate a vehiculului.
Potrivit art. 4 din O.U.G. nr. 50/2008, obligatia de plata a taxei intervine si la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri, aceasta obligativitate neexistand in vechea legislatie.
b) pentru restituirea sumelor reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite;
c) pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe poluare pentru autovehicule;
d) pentru restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.
Potrivit noilor reglementari, pentru stabilirea taxei, persoana fizica sau persoana juridica, denumite in continuare contribuabil, care intentioneaza sa efectueze inmatricularea autovehiculului, va depune documentele din care rezulta elementele de calcul al taxei (Normele metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 50/2008, aprobate prin H.G. nr. 686/2008), respectiv o cerere insotita de documentele de mai jos, in copie si original:
a) cartea de identitate a vehiculului;
si
b) in cazul autovehiculelor rulate, achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a acestora, si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere privind rulajul mediu anual la data inmatricularii, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” ori rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.
Documentele in original se restituie contribuabilului dupa verificarea conformitatii si inscrierea vizei „conform cu originalul” pe copiile care raman la organul fiscal.
Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, se depune la organul fiscal un document, prevazut in anexa la norme, care contine elementele necesare calculului taxei pe poluare.
Incerc sa reamintesc ca norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 sunt cele mentionate de Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” in cartea de identitate a vehiculului. Pentru autovehiculele care nu au fost omologate in conformitate cu legislatia comunitara, aceste elemente se determina pe baza masuratorilor realizate de Regia Autonoma „Registrul Auto Roman”, la cererea si pe cheltuiala contribuabilului.
Termenul de solutionare a cererii este de 2 zile de la data inregistrarii acesteia si de la data depunerii documentatiei complete. Solicitantul va primi o decizie de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule, emisa sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Taxa pe poluare calculata de organul fiscal prin decizia comunicata contribuabilului se achita in lei de contribuabili, prin virament sau in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe sau isi au domiciliul fiscal, in contul 51.16.10.09 „Disponibil din taxe pe poluare pentru autovehicule”, codificat cu codul de identificare fiscala a contribuabililor persoane fizice sau juridice.
2. Restituirea la cerere a sumei reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite (art. 8 din O.U.G. nr. 50/2008).
Se restituie la cerere suma reprezentand valoarea reziduala a taxei pe poluare platite, atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este scos ulterior din parcul auto national. Modelul cererii este prevazut in anexa la H.G. nr. 686/2008
La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:
b) dovada radierii din circulatie a autovehiculului, eliberata de organele de politie competente;
d) certificatul de distrugere a vehiculului, dupa caz.
3. Restituirea la cererea contribuabilului persoana fizica sau juridica a sumei reprezentand diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa pe poluare pentru autovehicule (art. 8 din O.U.G. nr .50/2008).
Atunci cand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, platita in perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008, este mai mare decat taxa pe poluare rezultata din aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 50/2008 , calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, contribuabilul poate solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita.
Restituirea se efectueaza pe baza cererii depus e la organul fiscal competent.
La cererea de restituire se anexeaza:
- in original sau in copie, documentul doveditor al platii taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, respectiv chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont, dupa caz, care sa ateste efectuarea platii acesteia;
- copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.
4. Restituirea sumelor reprezentand diferente de taxa pe poluare rezultate in urma contestarii taxei pe poluare.
La cererea de restituire se anexeaza, in original si in copie, urmatoarele documente:
a) dovada platii taxei pe poluare;
Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul prevazut de lege.
Articolul si-a propus prezentarea principalelor detalii referitoare la taxa de poluare, precum si a aspectelor referitoare la modalitatea de restituire a taxei de prima inmatriculare.
Multumim Revistei de Fiscalitate