Taxa de poluare aplicata in tara noastra a intrat in vigoare de la 1 iulie 2008 si a suferit ultima modificare in luna decembrie a anului 2009. Potrivit deciziei recente luate de Curtea de Justitie de la Luxemburg, aceasta taxa contravine dreptului Uniunii Europene. Totodata, Curtea a respins cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.
Asa cum se precizeaza in textul hotararii, taxa de poluare din tara noastra nu face distinctia intre vehiculele fabricate in Romania si cele produse in strainatate si nici intre vehiculele noi si cele de ocazie.
Prin urmare, asa cum ilustreaza hotararea mentionata mai sus, autovehiculele de ocazie importate, cu un grad de uzura ridicat, sunt supuse unei taxe care se apropie uneori de 30% din valoarea lor pe piata, in vreme ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt vizate de plata acestei taxe.
In continuare, Curtea a precizat ca obiectivul de protectie a mediului poate fi indeplinit de statul roman prin aplicarea unei taxe de poluare oricarui vehicul de tipul Euro 1 si Euro 2 care a fost pus in circulatie in Romania. In acest caz, o astfel de taxare nu ar favorixa piata nationala a vehiculelor de ocazie dezavantajand in acelasi timp punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie importate.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cu privire la efectele economice pe care le poate avea aceasta hotarare, Guvernul a mentionat doar numarul mare de cereri de rambursare a taxei percepute (de aproximativ 40.000), amintind si criza economica a statului roman. Nu au fost astfel oferite motive mai solide care sa conduca spre faptul ca economia romaneasca ar putea fi afectata de hotararea luata de Curtea de la Luxemburg.