email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plafoane reduse la platile in numerar: ce modificari aduce noul proiect de lege

Plafoane reduse la platile in numerar: ce modificari aduce noul proiect de lege
plati in numerarplafoane casierieplati fragmentate in numerarplafon case de marcat

Conform proiectului cu masuri fiscale anuntat de catre Ministerul Finantelor, se prevede o reducere semnificativa a utilizarii platilor in numerar, atat in tranzactiile dintre companii si persoane fizice, cat si intre companii. 

In Nota de Fundamentare se precizeaza ca "rationamentul avut in vedere a constat in necesitatea intaririi disciplinei financiare, combaterea evaziunii fiscale si a actiunilor de spalare a banilor. Un rol important in promovarea acestui act normativ au avut si recomandarile Comisiei Europene cu privire la limitarile utilizarii platilor in numerar si inasprirea sanctiunilor pentru persoanele care fac plati in numerar peste un plafon maxim stabilit. Mai mult decat atat, chiar si in ultimul proces de evaluare MONEYVAL a fost evidentiat faptul ca economia Romaniei este bazata pe numerar, iar dimensiunea economiei subterane este de aproximativ 30% din PIB,
utilizarea numerarului fiind principala metoda de spalare a banilor, la nivel national. 

O mai buna trasabilitate a fluxurilor financiare constituie o premisa puternica pentru cresterea conformarii si descurajarea activitatilor ilicite ce conduc la sustragerea de la plata obligatiilor fiscale. Este bine-cunoscut faptul ca utilizarea masiva a numerarului constituie un mediu prielnic pentru evaziunea fiscala, dar si pentru alte forme de neconformare fiscala, inclusiv sustragerea de la executarea silita."

Modificarile aduse de noul proiect de lege 

Se modifica plafonul pentru numerarul din casele de marcat


Atentie! Sumele in numerar aflate in casierie nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei.
Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora. Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor respective in termen de doua zile lucratoare.

Sanctiuni: amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

Magazinele de tipul cash and carry - se plafoneaza incasarile la 2.000 lei/persoana


Finantele impun limite asupra incasarilor efectuate de catre magazinele tip cash and carry, cum ar fi Metro si Selgros. Astfel, se propune un plafon zilnic de 2.000 lei pentru achizitiile efectuate de o persoana in aceste magazine. In plus, magazinele cash and carry vor avea si ele limitari similare pentru achizitiile realizate de catre clienti, cu un plafon zilnic de 1.000 lei pe persoana, dar nu mai mult de 2.000 lei pe zi.

Pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

De asemenea, sunt interzise platile fragmentate in numerar


Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 1.000 lei si, respectiv, de 2.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry. Persoanele pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 1.000 lei, catre furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 2.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry, astfel: 1.000 lei/2.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.

Redam, in cele ce urmeaza, textul de lege:

"Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:
a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei de la o persoana;
b) incasari efectuate de catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 2.000 lei de la o persoana;
c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 2.000 lei/zi;
d) plati catre magazinele de tipul cash and carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare, in limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei;
e) plati din avansuri spre decontare, in limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoana care a primit avansuri spre decontare.
(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 1.000 lei si, respectiv, de 2.000 lei, in
cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 1.000 lei, respectiv de 2.000 lei.

(3) Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii pentru facturile a caror valoare este mai mare de 1.000 lei si, respectiv, de 2.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry. Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) pot achita facturile cu valori care depasesc plafonul de 1.000 lei, catre
furnizorii de bunuri si servicii, respectiv de 2.000 lei, catre magazinele de tipul cash and carry, astfel: 1.000 lei/2.000 lei in numerar, suma care depaseste acest plafon putand fi achitata numai prin instrumente de plata fara numerar.”

2. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

”(1) Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 5.000 lei catre/de la o persoana, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Sunt interzise platile si incasarile fragmentate in numerar catre/de la o persoana, pentru tranzactiile mai mari de 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025.

(2) Sunt interzise incasarile si platile fragmentate de la/catre o persoana, pentru operatiunile de incasari/plati in numerar prevazute la alin. (1), cu o valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1), precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, respectiv
fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1).

(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzarecumparare cu plata in rate, conform legii.”

3. Dupa articolul 41 se introduce un nou articol, art. 42, cu urmatorul cuprins:
”Art.42
 - (1) Sumele in numerar aflate in casieria persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) nu pot depasi, la sfarsitul fiecarei zile, plafonul de 50.000 lei.
 (2) Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile lucratoare de la data prevazuta pentru plata acestora.

(3) Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit conform alin. (1) vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor respective in termen de doua zile lucratoare.”

4. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art.9 (1) In cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1), pentru facturile stornate, aferente bunurilor returnate si/sau serviciilor care nu au fost prestate, cu valori mai mari de 1.000 lei, respectiv 2.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata astfel: 1.000 lei, respectiv 2.000 lei in numerar, sumele care depasesc aceste plafoane putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.

(2) In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 5.000 lei, pana la data de 31 decembrie 2024 si 2.500 lei, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, iar sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar.”

5. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

”Art.10 -Operatiunile de incasari si plati in numerar intre persoanele fizice, altele decat operatiunile de incasari si plati realizate prin intermediul institutiilor care presteaza servicii de plata autorizate de Banca Nationala a Romaniei sau autorizate in alt stat membru al Uniunii Europene si notificate catre Banca Nationala a Romaniei, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestarii de servicii, precum si cele reprezentand acordarea/restituirea de imprumuturi, se pot efectua in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzactie, pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei/tranzactie incepand cu data de 1 ianuarie 2025. Sunt interzise incasarile si platile fragmentate in numerar pentru tranzactiile mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si fragmentarea unei tranzactii mai mari de 10.000 lei pana la data de 31 decembrie 2024 si 5.000 lei incepand cu data de 1 ianuarie 2025.”

6. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art.12 (1) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2) si (3), art. 4 alin. (1) si (2), art. 42, art. 9 si art. 10 constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.

(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.”

Foto: pixabay.com


de Alina Ilie

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
plati in numerarplafoane casierieplati fragmentate in numerarplafon case de marcat


Data aparitiei: 19 Septembrie 2023
Ultima actualizare: 20 Septembrie 2023

Votati articolul "Plafoane reduse la platile in numerar: ce modificari aduce noul proiect de lege":
Rating:

Nota: 3.92 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X