Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2023. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".
Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2023, iata, in randurile de mai jos, care sunt principalele deficiente constatate!
1. Directia generala antifrauda fiscala
Principalele deficiente constatate pe linia descoperirii si combaterii evaziunii fiscale pot fi sintetizate astfel:
1.1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili.
B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii.
In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.
Dincolo de aceste aparente, din verificarea modului in care au fost derulate operatiunile intre entitatile de pe lantul de tranzactionare au fost constatate imprejurari privind savarsirea unor fapte de evaziune fiscala si au fost sesizate organele de urmarire penala competente, iar pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor au fost instituite masuri asiguratorii.
C) Inregistrarea de catre anumiti contribuabili in evidenta contabila in mod direct, fara interpunerea altor societati, a unor documente care figurau emise de entitati cu un comportament fiscal inadecvat.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a contabilitatii
Tratamentul acestor situatii a constat, de asemenea, in constatarea imprejurarilor in care au fost savarsite faptele, cuantificarea prejudiciului cauzat bugetului general consolidat al statului si sesizarea organelor de urmarire penala.
Prin inregistrarea unor documente (facturi, borderouri de achizitie, file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol etc) se disimuleaza adevarata provenienta a bunurilor mentionate in aceste documente, acestea putand proveni din contrabanda, productie nedeclarata, evaziune fiscala sau furt si, in acelasi timp, se ascunde beneficiarul real al venitului corespunzator al acestor marfuri.
1.2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
Persoane fizice au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara asi indeplini obligatiile declarative.
Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile inclusiv a celor furnizate catre ANAF.
In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
In toate situatiile in care Directia Generala Antifrauda Fiscala a identificat persoane care au obtinut venituri din activitati derulate in mediul online si au avut un comportament fiscal inadecvat, s-a pus accent in primul rand pe cresterea gradului de conformare voluntara, unii dintre contribuabili fiind notificati in legatura cu situatia constatata si demersurile necesare pentru confomare (depunerea declaratiilor fiscale). Pentru alti contribuabili au fost demarate verificari (controale antifrauda si / sau verificari documentare) in timpul carora unii si-au depus declaratiile fiscale, iar pentru altii au fost emise decizii de impunere. In situatia in care a fost constatata crearea de circuite evazioniste, de eludare a platii taxelor si impozitelor, au fost sesizate organele de urmarire penala in legatura cu aceste aspecte.
1.3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decat cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata. Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facand dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale.
Exista situatii in care marfurile sunt comercializate fara intocmirea de documente, in timpul controalelor fiind identificata lipsa din gestiune a unor marfuri dar si sume de bani a caror existenta nu poate fi justificata cu documente si/sau creditarea societatii de catre persoane (de regula asociati) care nu au surse de venit corespondente.
1.4. Cazuri in care societati inregistrate in scopuri de TVA, emit facturi in baza carora alte societati (aparent clienti) isi deduc TVA, fara ca emitentul sa isi indeplineasca obligatiile declarative si/sau de plata.
In aceste situatii, daca in urma controalelor fiscale s-a constatat ca scopul inregistrarii facturilor de achizitie a fost deducerea fara drept a TVA, atunci au fost si vor fi in continuare sesizate organele de urmarire penala.
1.5. Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale
- nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic;
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate;
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare;
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;
- incasari/plati fragmentate in numerar de la/catre beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei;
- achizitionarea produselor accizabile de la persoane care desfasoara activitati de distributie si comercializare angro a bauturilor alcoolice si tutunului prelucrat fara a detine atestat de comercializare emis de autoritatea competenta;
- detinerea in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false sub limitele prevazute de lege;
- nedeclararea in Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.
1.6. Deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale
- nedeclararea veniturilor obtinute din activitatile de comert electronic (e-commerce) de catre persoane fizice, fara respectarea prevederilor legale in materie;
- nedeclararea veniturilor obtinute din tranzactiile cu criptomenede;
- nedeclararea/declararea partiala a veniturilor de natura salariala a conducatorilor auto care realizeaza activitati de transport alternativ pentru sau in numele unor societati care actioneaza prin intermediul unor platforme avizate;
- nedeclararea/declararea partiala a orelor efectiv lucrate de catre angajatii societatilor care presteaza servicii de livrare alimente prin intermediul platformelor online;
- nedeclararea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitatea de creare de continut online si promovarea pe diferite platforme media;
- comercializarea de substante din categoria suplimentelor alimentare folosindu-se cota redusa de TVA fara ca acestea sa fie notificate conform legii;
- existenta unor diferente semnificative intre numerarul existent in casierie si soldul scriptic al contului 5311 ”Casa in lei” si/sau 5314 ”Casa in valuta”. In cele mai multe situatii s-a constatat ca sumele de bani au fost ridicate din casierie de persoane cu functii de decizie in societate care au dispus in interes personal de aceste sume, fara a evidentia in contabilitate operatiunea si fara a aplica tratamentul fiscal adecvat;
- identificarea unor contribuabili (inregistrati in scopuri de TVA) care au declarat la organul fiscal competent achizitii de bunuri si servicii de la parteneri care in perioada fiscala respectiva erau declarati inactivi din punct de vedere fiscal. Controalele operative au confirmat faptul ca achizitiile declarate au fost inregistrate in contabilitatea societatilor, acestea exercitandu-si in mod nelegal dreptul de deducere a TVA si a cheltuielilor, dupa caz;
- existenta unor contribuabili care potrivit datelor financiare din situatiile financiare, au depasit plafonul special de scutire de TVA si care, pana in prezent, nu si-au indeplinit obligatiile legale privind inregistrarea in scopuri de TVA;
- identificarea de persoane fizice care figureaza cu incasari de la entitati externe care administreaza site-uri web de tipul motoarelor de cautare sau retelelor de socializare. Urmare analizarii si compararii informatiilor exportate din aplicatiile informatice cu veniturile declarate la organul fiscal de respectivele persoane fizice, au rezultat venituri nedeclarate.
- realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule prin intermediul unor societati de tip
fantoma create in alte state membre, interpuse, care factureaza direct catre persoane fizice;
- utilizarea unei societati romanesti ”tampon” pentru pentru realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule, ce isi marea artificial TVA deductibila cu tranzactii in lant, ce nu au la baza operatiuni reale;
- utilizarea de societati de tip fantoma romanesti pentru realizarea achizitiilor intracomunitare;
- utilizarea unei societati in insolventa pentru realizarea achizitiilor intracomunitare;
- distribuirea de dividende si venituri din alte surse catre asociatii societatii, fara retinerea la sursa la momentul acordarii veniturilor a impozitului pe dividende si a impozitului pe venituri din alte surse aferente.
2. Directia generala coordonare control fiscal
Deficiente identificate de organele cu atributii de inspectie fiscala:
- nedeclararea la organul fiscal competent si neachitarea obligatiilor fiscale la bugetul de stat a veniturilor incasate urmare a tranzactiilor cu criptomonede;
- neinregistrarea TVA colectata cu cota de 19%, aferenta veniturilor din transmisii video electronice, conform prevederilor legale;
- neindeplinirea obligatiei de a depune declaratii de venit cu privire la veniturile din alte surse obtinute din strainatate;
- nerespectarea conditiilor pentru exercitarea dreptului de deducere, respectiv deducerea taxei in cazul achizitiilor care nu erau destinate utilizarii in folosul operatiunilor taxabile;
- neintocmirea si neutilizarea documentelor justificative contabile pentru operatiunile efectuate;
- neindeplinirea cerintelor impuse de prevederile legale, in ceea ce priveste acordarea de discounturi/reduceri comerciale catre principalii clienti in functie de volumul tranzactiilor, acestea neputand fi incadrate ca reduceri comerciale de tip risturne;
- neinregistrarea TVA colectata aferenta unei bazei de impunere constituita din contravaloarea lucrarilor executate si nedecontate pana la data finalizarii lucrarilor;
- neincadrarea indicatorului financiar (RRCT) calculat pentru societatea verificata, in intervalul de piata stabilit pentru societatile incluse in esantionul de comparabilitate, determinand astfel ajustarea preturilor de transfer in cazul vanzarilor de produse finite catre afiliati, tinandu-se cont de valoarea mediana a intervalului de comparare;
- nerepectarea prevederilor legale in ceea ce priveste activitatea desfasurata, care nu este cuprinsa in nomenclatorul pentru care impozitarea se efectueaza pe baza de norma de venit, drept pentru care venitul net anual se impune a fi stabilit in sistem real;
- inregistrarea eronata a unor cheltuieli deductibile, reprezentand cheltuieli cu descarcarea gestiunii titlurilor de participare, din vanzarea carora au fost inregistrate venituri, considerate ca fiind neimpozabile la calculul impozitului pe profit;
- neinregistrarea in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire, respectiv 300.000 lei pentru intreprinderile mici;
- completarea eronata a decontului de TVA, prin declararea eronata a sumei taxei deductibile pentru care a luat nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, a sumei taxei pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, in conditiile prevazute de lege, respectiv declararea eronata a sumei taxei colectate a carei exigibilitate a luat nastere in perioada fiscala de raportare.
3. Directia generala control venituri persoane fizice
Principalele deficiente identificate se refera la:
- modul de completare a situatiilor financiare depuse de persoanele juridice/persoanele juridice in cadrul carora persoanele fizice detin calitate de asociat/actionar (de exemplu, completarea rubricii privind datoriile catre asociatii persoane fizice, desi aceste datorii se refera la persoane juridice care au calitatea de asociat/actionar);
- modul de organizare si conducere a evidentei contabile la persoanele juridice detinute/administrate de catre persoanele fizice verificate, cu privire la raporturile economice/juridice derulate intre acestea; de exemplu: inregistrarea imprumuturilor acordate de catre actionari/asociati in alte conturi decat cel dedicat acestor operatiuni (ex. contul 462 sau contul 167), imprumuturile acordate societatii nu sunt evidentiate analitic, pe fiecare imprumutator etc.;
- neindeplinirea, de catre birourile notariale implicate, a obligatiilor declarative privind operatiunile de vanzare-cumparare de bunuri imobile;
- modul de completare a declaratiei de patrimoniu si de venituri (prin necompletarea/completarea eronata a rubricilor prevazute), pe care persoana fizica verificata are obligatia sa o depuna in termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare conform art.138, alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si al carei model este aprobat prin OPANAF nr.3704/2015, de exemplu: completarea eronata a declaratiei de patrimoniu si de venituri depusa la organul fiscal care efectueaza verificarea situatiei fiscale personale sau depunerea acestei declaratii fara a fi insotita de documente justificative, nedeclararea in declaratia de patrimoniu si de venituri a tuturor elementelor de patrimoniu detinute la inceputul perioadei supuse verificarii fiscale sau dobandite/instrainate in perioada supusa verificarii situatiei fiscale personale etc.;
- modul de completare a declaratiei unice (prin completarea eronata a rubricilor prevazute/ nedeclararea tuturor veniturilor) depuse de persoanele fizice;
- nedeclararea la autoritatile fiscale romane a veniturilor obtinute din orice surse pe teritoriul altor state de catre persoanele fizice rezidente fiscal in statul roman;
- interpretarea eronata a prevederilor legale referitoare la sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt fiscale (art.73 alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare). Sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt fiscale, referitoare la sursele neimpozabile invocate in cadrul verificarii situatiei fiscale personale, revine contribuabilului potrivit prevederilor art. 73 alin.(1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza existentei documentelor justificative si a altor acte doveditoare, astfel cum sunt prevazute la art.72 din acelasi act normativ, acesta trebuind sa detina documentele justificative necesare si sa probeze imprejurarile, la care face trimitere prin propriile sustineri.
Raportul poate fi consultat aici >>
Foto: pexels.com