Pentru a aduce informatii utile cu privire la procesul de recuperare a TVA-ului platit in alte state membre ale Uniunii Europene, va prezentam un ghid elaborat de ANAF care contine toate explicatiile necesare in acest sens.
Cine poate beneficia de rambursarea TVA?
Persoanele impozabile stabilite in Romania, care au efectuat importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene – pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 „Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal. ”.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Unde se gaseste formularul 318 si instructiunile de completare?
Modelul si continutul formularului 318, instructiunile de completare ale acestuia precum si procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene au fost aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2810/2016 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 844 din data 25 octombrie 2016.
Formularul 318 impreuna cu instructiunile de completare ale acestuia sunt afisate pe portalul ANAF: www.anaf.ro, sectiunea: „Servicii online/Rambursare TVA din UE”
Cum se depune formularul 318?
Pentru a obtine rambursarea taxei pe valoarea adaugata in statul membru de rambursare, solicitantul completeaza si depune prin transmiterea, pe cale electronica, respectivului stat membru, a formularului 318. Formularul se depune prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Pentru aceasta este necesar sa se descarce, sa se completeze si sa se valideze formularul 318 (se apasa butonul „VALIDARE” din formular, pentru a elimina eventualele greseli si se aplica semnatura electronica, apoi va aparea butonul cu textul „Trimite” si se apasa pe el pentru expediere).
Care este termenul de depunere al formularului 318?
Cererea de rambursare – formular 318 se completeaza in format electronic si se inainteaza, pe cale electronica, organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Care este perioada pentru care poate fi solicitata rambursarea?
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in
moneda nationala a statului de rambursare.
In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la o perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de
rambursare.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
La completarea perioadei de rambursare este necesar sa se aiba in vedere „Lista de preferinte a statelor membre” cuprinsa in Instructiunile de rambursare TVA din UE, afisata pe site-ul ANAF.
Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare?
Dupa transmiterea formularului 318 de catre solicitant, prin intermediul portalului ANAF se verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca:
- in perioada de rambursare inscrisa in cerere, solicitantul a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 316 din Codul fiscal;
- documentele inscrise in sectiunea „Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA” sunt emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA a persoanei impozabile stabilite in Romania.
Dupa transmiterea cererii de rambursare, pentru a vedea stadiul in care se afla cererea este necesara logarea pe portalul ANAF, sectiunea „Autentificare Certificat”. Ca urmare a accesarii sectiunii vor fi afisate informatii despre contul contribuabilului. Se va selecta rubrica „DECLARATII DEPUSE”, apoi „RAMBURSARE TVA”. Ulterior, se va selecta contribuabilul pentru care s-a depus declaratia si se va vizualiza „ISTORIC DECLARATII”. Aici se vor regasi toate mesajele de validare, inclusiv pe cele din strainatate.
DOAR in situatia in care conditiile sunt indeplinite, se atribuie un numar de referinta cererii de rambursare (318), aceasta fiind transmisa electronic impreuna cu toate documentele atasate, autoritatii competente din statul membru de rambursare.
Numarul de referinta al cererii atribuit la transmitere trebuie inscris pe toate documentele referitoare la cererea respectiva. Acest numar se gaseste pe portalul ANAF in „SPATIUL DVS. PRIVAT”.
In cazul in care solicitantul nu indeplineste conditiile mentionate anterior, cererea nu este inaintata statului membru de rambursare.
Care este termenul de solutionare a cererii?
Statul membru de rambursare ii comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii de rambursare in termen de patru luni de la data primirii cererii de catre statul membru respectiv. In cazul in care cererea de rambursare este respinsa integral sau partial, motivele respingerii sunt comunicate solicitantului, impreuna cu decizia, de catre statul membru de rambursare.
Contestatiile impotriva deciziilor de respingere a unor cereri de rambursare pot fi depuse de catre solicitant la autoritatile competente ale statului membru de rambursare, in forma si intermenele prevazute pentru contestatiile introduse de catre persoane stabilite in statul membru respectiv cu privire la cererile de rambursare.
Unde se pot afla detalii suplimentare?
Informatii detaliate sau clarificari se pot obtine:
- apeland Serviciul central de asistenta contribuabili - Contact Center la numarul de telefon 031.403.91.60;
- prin intermediul Formularului de contact din cadrul Spatiului Privat Virtual (unde se pot solicita si informatii supuse secretului fiscal);
- prin intermediul Formularului de contact din spatiul public al portalului ANAF (doar pentru informatii cu caracter general);
- la sediile unitatilor fiscale, la structurile de asistenta pentru contribuabili
Foto: pixabay.com