O companie romaneasca care efectueaza diverse achizitii locale pe teritoriul unui stat membru UE (de exemplu, Franta) primeste facturi care contin taxa pe valoarea adaugata, utilizand cota de TVA valabila pe teritoriul statului respectiv. Se pune problema daca facturile au fost intocmite corect si cum poate fi recuperata TVA, in cazul unui raspuns afirmativ la aceasta intrebare.
Ionut Jinga, consultant fiscal, a explicat in editia lunii martie a Revistei de TVA ca pentru a intelege mecanismul de rambursare a taxei pe valoarea adaugata achitata intr-un stat membru UE, plecam de la definitia livrarii intracomunitare de bunuri.
Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora. Potrivit Codului fiscal, livrarea intracomunitara de bunuri este o operatiune scutita de TVA.
Avand in vedere prevederea legala de mai sus, firma din Romania, desi poate a asigurat transportul respectivelor produse (sau a unei parti din produsele cumparate) in Romania, furnizorul francez nu are in posesie documente justificative prin care sa dovedeasca faptul ca bunurile au fost transportate dintr-un stat membru in alt stat membru, prin urmare nu si-a asumat riscul de a emite factura in regim de scutire.
Baza legala este art. 45 lit. a) din Regulamentul UE nr. 292/2011 de punere in aplicare a Directivei TVA nr. 112/2006.
Asadar, factura s-a emis corect cu TVA, urmand ca firma din Romania sa poata recupera suma reprezentand TVA din facturile de achizitie, in baza formularului D318 reglementat la pct. 74 din normele date in aplicarea titlului VII (TVA) din Codul fiscal.
Cine poate beneficia de rambursarea TVA
Persoanele impozabile stabilite in Romania, care au efectuat importuri si achizitii de bunuri/servicii in alt stat membru al Uniunii Europene – pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata in acel stat, prin completarea si depunerea formularului 318 „Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania“, depusa potrivit art. 302 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Unde se gaseste formularul 318 si instructiunile de completare
Modelul si continutul formularului 318, instructiunile de completare ale acestuia precum si procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene au fost aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2810/2016 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 844 din data de 25 octombrie 2016. Formularul 318 impreuna cu instructiunile de completare ale acestuia sunt afisate pe portalul ANAF: www.anaf.ro, sectiunea: „Servicii online/Rambursare TVA din UE“.
Cum se depune formularul 318
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Pentru a obtine rambursarea taxei pe valoarea adaugata in statul membru de rambursare, solicitantul completeaza si depune prin transmiterea, pe cale electronica, respectivului stat membru, a formularului 318. Formularul se depune prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Pentru aceasta este necesar sa se descarce, sa se completeze si sa se valideze formularul 318 (se apasa butonul „VALIDARE“ din formular, pentru a elimina eventualele greseli si se aplica semnatura electronica, apoi va aparea butonul cu textul „Trimite“ si se apasa pe el pentru expediere).
Care este termenul de depunere al formularului 318
Cererea de rambursare – formular 318 se completeaza in format electronic si se inainteaza, pe cale electronica, organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.
Care este perioada pentru care poate fi solicitata rambursarea
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare. In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la o perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare. La completarea perioadei de rambursare este necesar sa se aiba in vedere „Lista de preferinte a sta te lor membre“ cuprinsa in Instructiunile de rambursare a TVA din UE, afisata pe site-ul ANAF.
Care sunt conditiile necesare transmiterii cererii autoritatii competente din statul membru de rambursare
Dupa transmiterea formularului 318 de catre solicitant, prin intermediul portalului ANAF se verifica, cu ajutorul aplicatiei informatice, daca:
– in perioada de rambursare inscrisa in cerere, solicitantul a fost persoana inregistrata in scopuri de TVA, potrivit art. 316 din Codul fiscal;
– documentele inscrise in sectiunea „Lista operatiunilor pentru care se solicita rambursarea TVA“ sunt emise in perioada de validitate a codului de inregistrare in scopuri de TVA a persoanei impozabile stabilite in Romania.
Dupa transmiterea cererii de rambursare, pentru a vedea stadiul in care se afla cererea este necesara logarea pe portalul ANAF, sectiunea „Autentificare Certificat“. Ca urmare a accesarii sectiunii vor fi afisate informatii despre contul contribuabilului. Se va selecta rubrica „DECLARATII DEPUSE“, apoi „RAMBURSARE TVA“. Ulterior, se va selecta contribuabilul pentru care s-a depus declaratia si se va vizualiza „ISTORIC DECLARATII“.
Aici se vor regasi toate mesajele de validare, inclusiv pe cele din strainatate.
Care este termenul de solutionare a cererii
Statul membru de rambursare ii comunica solicitantului decizia sa de aprobare sau respingere a cererii de rambursare in termen de patru luni de la data primirii cererii de catre statul membru respectiv. In cazul in care cererea de rambursare este respinsa integral sau partial, motivele respingerii sunt comunicate solicitantului, impreuna cu decizia, de catre statul membru de rambursare.
Contestatiile impotriva deciziilor de respingere a unor cereri de rambursare pot fi depuse de catre solicitant la autoritatile competente ale statului membru de rambursare, in forma si in termenele prevazute pentru contestatiile introduse de catre persoane stabilite in statul membru respectiv cu privire la cererile de rambursare.
Foto: pixabay.com