Nevoile specifice ale fiecarui business, care nu pot fi pe deplin acoperite de solutii predefinite, si dinamismul industriei business ii determina pe tot mai multi antreprenori sa aleaga dezvoltarea de solutii software personalizate.
Insa, avand in vedere complexitatea proceselor de development si resursele umane implicate, antreprenorii au optiunea de a externaliza partea de dezvoltare software catre companii IT cu experienta sau de a forma/dezvolta o echipa in-house.
Iar in cazul in care te intrebi care este cea mai avantajoasa optiune, iata o scurta analiza a acestui subiect.
Avantajele outsourcingului versus avantajele echipei tehnice in-house
Outsourcingul ofera acces rapid la experti si resurse specializate, fara a fi nevoie de gestionarea unui departament intern. Prin colaborarea cu dezvoltatori externi, antreprenorii pot beneficia de costuri reduse, flexibilitate sporita si eliminarea responsabilitatilor administrative asociate cu angajarea si gestionarea echipei in-house.
De asemenea, outsourcing-ul ofera posibilitatea de a scala rapid resursele in functie de cerintele proiectului, asigurand adaptarea echipei la schimbarile iminente. De exemplu, sunt momente in care dezvoltarea de functionalitati necesita o echipa mai mare si cazuri in care proiectul software poate intra intr-o faza de mentenanta, numarul de dezvoltatori fiind redus.
Outsourcingul vine si cu avantajul de a gasi resurse umane care au deja experienta dezvoltarii unui proiect asemanator, fara ca antreprenorii sa fie nevoiti sa mai investeasca in specializarea in-house.
Pe de alta parte, angajarea de resurse in-house presupune un control si un proces de management direct asupra echipei, facilitand comunicarea si colaborarea in timp real. Antreprenorii pot construi o echipa aliniata cu valorile si cultura companiei lor, promovand coeziunea si loialitatea angajatilor.
Insa asta nu inseamna ca daca un antreprenor opteaza pentru a externaliza proiectul sau va pierde controlul asupra proceselor de lucru. Dimpotriva, exista modele de outsourcing care permit gestionarea in-house a fluxului de lucru, dovedindu-se o alternativa pentru cei care doresc sa se implice in procesul de dezvoltare.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
De regula, alegerea intre outsourcing si angajarea de resurse in-house, se realizeaza in functie de specificul afacerii, obiectivele aferente si bugetul disponibil.
Outsourcing-ul poate fi ideal pentru proiecte cu cerinte fluctuante, unde adaptabilitatea si specializarea sunt unele dintre aspectele definitorii. In schimb, resursele in-house sunt potrivite atunci cand se doreste un control mai strans asupra activitatilor, iar dezvoltarea unei echipe interne devine parte din strategiade crestere pe termen lung.
Ce modele de outsourcing poti adopta pentru afacerea ta?
Pentru ca partea de externalizare reprezinta o decizie importanta pentru orice antreprenor, iata cateva dintre cele mai intalnite modele de outsourcing si avantajele pe care acestea le ofera.
Capabilitati end-to-end: model de outsourcing care presupune dezvoltarea completa a proiectului (end-to-end), acoperind toate rolurile necesare in procesele software. Partea de management a proiectului si executia sunt acoperite de compania de software development catre care se face externalizarea, in timp ce partea de product management vine cu responsabilitate comuna. Implicarea clientului este redusa, fiind un model avantajos pentru antreprenorii care nu isi permit sa investeasca foarte mult timp.
Rezultate sunt, de regula, estimate. In ceea ce priveste partea de management al task-urilor si partea de management al echipei, acestea sunt acoperite tot de dezvoltator.
Echipa dedicata: model de outsourcing care permite dezvoltarea completa a proiectului sau doar a anumitor functionalitati de care un antreprenor ar putea avea nevoie. Echipa poate fi constituita in totalitate extern sau poate veni in completarea echipei in-house.
Partea de management a proiectului, managementul task-urilor si al echipei este preluata de echipa dedicata, in timp ce partea de product management si partea de executie sunt comune. Implicarea clientului este medie, iar rezultatele pot fi estimate.
Staff augmentation (augmentarea echipei): model de outsourcing care vine in completarea echipei tehnice a clientului, asigurand o preluare a task-urilor si o dezvoltare mult mai rapida a proiectului. Partea de management a task-urilor, proiectului, echipei si partea de product management raman in-house.
Executia este comuna, iar implicarea clientului este mare. Acest gen de modul este adesea preferat de catre cei care vor sa mentina controlul in-house.
Echipa extinsa: model de outsourcing care permite alocarea unei echipe tehnice pentru un proiect, doar cu rolurile care lipsesc pentru a scala rapid sau optimiza o solutie. Controlul proiectului este pastrat, in continuare, in-house. Partea de project management se realizeaza in colaborare, in timp ce partea de product management si executia sunt responsabilitatea clientului. Dezvoltatorul se ocupa de managementul task-urilor si de echipa. In acest model de outsourcing, implicarea clientului este ridicata, iar rezultatele sunt estimate.
Unde si cum poti gasi echipa de outsourcing potrivita?
De cele mai multe ori, o modalitate rapida de a gasi echipa catre care sa externalizezi un proiect software este fie prin intermediul platformelor de outsourcing dedicate, fie prin recomandari. Iar ca sa te asiguri ca furnizorul de servicii outsourcing este unul care ti se potriveste, iti recomandam sa verifici atent portofoliul de proiecte al acestuia.
Gasind exemple de aplicatii software asemanatoare cu cea pe care ai in plan sa o dezvolti, iti poti da seama daca ai gasit specialistii potriviti.
Totodata, tine cont de faptul ca alegerea corecta a echipei de outsourcing aduce avantaje precum reducerea timpului de lansare a produsului/aplicatiei in piata, reducerea riscurilor si imbunatatirea eficientei operationale.