Prin Legea nr. 33/2024 (intrata in vigoare in data de 8 martie) se implementeaza in legislatia interna Directiva (UE) 2020/284 a Consiliului de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata.
Totodata, a fost modificata si lit. c) a art. 287 din Codul fiscal, in vederea compatibilizarii cu prevederile art. 90 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA. Astfel, va fi permisa ajustarea bazei de impozitare TVA si in cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor, chiar daca aceste reduceri nu sunt acordate direct clientilor.
Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (in vigoare de la 08 martie 2024)
Art. I.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…) se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 287, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) in cazul in care se acorda reduceri de pret dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
Totodata, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.
7. La articolul 330, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in situatiile prevazute la art. 287 lit. c), daca reducerile de pret nu sunt acordate direct clientului, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita pentru fiecare perioada fiscala un document centralizator in vederea ajustarii bazei de impozitare.
Prin Legea nr 33/2024 a fost clarificat termenul limita de depunere a declaratiilor speciale aferente regimurilor speciale prevazute la art. 314, 315 si 315^2 din Codul fiscal, in situatia in care acesta cade intr-o zi nelucratoare, avand in vedere recomandarile Comisiei Europene din Ghidul TVA privind Ghiseul unic european. Termenul scadent va fi ultima zi calendaristica a respectivei perioade, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Cui i se aplica obligatia de raportare
Prestatori de servicii sunt:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T Ghid de raportare corecta
- institutiile de credit, categorie care cuprinde, de exemplu, bancile complet autorizate care sunt stabilite in Europa, precum si sucursalele europene ale institutiilor de credit care isi au sediul central in afara UE si care presteaza servicii de plata;
- institutiile emitente de moneda electronica, categorie care cuprinde toti prestatorii de servicii de plata care presteaza servicii de plata in moneda electronica, de exemplu emitentii de portofele electronice si emitentii de cupoane valorice (vouchere)/carduri electronice;
- institutiile de plata, categorie reziduala care poate cuprinde toate intreprinderile care presteaza servicii de plata si care nu indeplinesc criteriile de includere in niciuna dintre celelalte categorii enumerate mai sus. Aceasta categorie poate cuprinde intreprinderile care presteaza servicii de plata, precum emiterea de carduri de credit/de debit, acceptarea operatiunilor de plata, procesarea platilor, initierea platilor sau platformele, care presteaza servicii de plata si care actioneaza atat pe seama platitorului, cat si pe seama beneficiarului platii etc.
- institutiile de virament postal care presteaza servicii de plata.
Prestatorii de servicii de plata - ce obligatii au?
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA.
Obligatia prevazuta mai sus se aplica numai serviciilor de plata prestate in ceea ce priveste platile transfrontaliere.
Se considera ca o plata este transfrontaliera in cazul in care platitorul se afla intr-un stat membru, iar beneficiarul platii se afla intr-un alt stat membru, intr-un teritoriu tert sau o tara terta.
Obligatia care le revine prestatorilor de servicii de plata se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor.
Numarul de plati transfrontaliere prevazut se calculeaza cu referire la serviciile de platan prestate de prestatorul de servicii de plata pentru fiecare stat membru si pentru fiecare element de identificare. In cazul in care prestatorul de servicii de plata detine informatii conform carora beneficiarul platilor dispune de mai multe elemente de identificare, calculul se efectueaza pe beneficiar al platilor.
Obligatia nu se aplica serviciilor de plata prestate de prestatorii de servicii de plata ai platitorului pentru orice plata atunci cand cel putin unul dintre prestatorii de servicii de plata ai beneficiarului se afla intr-un stat membru, astfel cum rezulta din codul BIC al prestatorului de servicii de plata sau din orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata si locatia acestuia.
Prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor
Evidentele sunt pastrate de catre prestatorul de servicii de plata in format electronic pentru o perioada de trei ani calendaristici de la sfarsitul anului calendaristic al datei platii.
Mai mult, evidentele sunt puse la dispozitie organului fiscal competent, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda. Punerea la dispozitie a evidentelor se realizeaza prin intermediul unui formular electronic standard, pana cel tarziu la sfarsitul lunii care urmeaza dupa expirarea trimestrului calendaristic la care se refera informatiile. Sfarsitul lunii care urmeaza dupa incheierea trimestrului calendaristic se considera a fi ultima zi calendaristica a respectivei luni, chiar daca aceasta este o zi nelucratoare.
Procedura privind punerea la dispozitie a evidentelor se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Evidentele pastrate de prestatorii de servicii de plata, contin urmatoarele informatii:
a) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc prestatorul de servicii de plata;
b) numele sau denumirea comerciala a beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
c) daca este disponibil, orice cod de inregistrare in scopuri de TVA sau alt cod fiscal national al beneficiarului platii;
d) codul IBAN sau, in absenta codului IBAN, orice alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii;
e) codul BIC sau orice alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii, in cazul in care beneficiarul primeste fonduri fara sa aiba un cont de plati;
f) daca este disponibila, adresa beneficiarului platii, astfel cum figureaza in evidentele prestatorului de servicii de plata;
g) detaliile privind orice plata transfrontaliera;
h) detaliile privind orice restituire a unei plati.
Informatiile prevazute mai sus contin urmatoarele detalii:
a) data si ora efectuarii platii sau a restituirii platii;
b) valoarea si moneda platii sau a restituirii platii;
c) statul membru de origine al platii primite de sau in numele beneficiarului platii, statul membru
de destinatie a restituirii, dupa caz, precum si informatiile utilizate pentru a stabili originea sau destinatia platii
sau a restituirii platii
d) orice referinta care identifica fara echivoc plata;
e) daca este cazul, informatia ca plata este initiata la sediul fizic al comerciantului.
Foto: pexels.com