Prin intermediul unei scrisori adresate Comisiei Europene, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) si-a exprimat preocuparea cu privire la procesul de implementare a reformelor fiscale. In acest context, CNIPMMR a evidentiat importanta abordarii cu atentie a opt criterii fundamentale, denumite si „linii rosii”, in ceea ce priveste modificarile fiscale propuse de Guvernul Romaniei.
"(...) O linie rosie pe care noi am trasat-o si pe care am subliniat-o e ca orice tip de modificare nu trebuie facuta mai devreme de 1 ianuarie 2024", a declarat Florin Jianu, la o conferinta de presa.
Redam, mai jos, comunicatul CNIPMMR.
"Avand in vedere contextul socio-economic actual din Romania caracterizat prin:
• Cresterea preturilor la alimente, energie si combustibili,
• Necesitatea unei flexibilitati ridicate ca urmare a razboiului existent la granita tarii care a afectat economia prin cresterea costurilor militare si de infrastructura,
• Incetinirea economiei si mentinerea inflatiei la un nivel ridicat,
• Necesitatea adoptarii reformei fiscale pentru includerea in deficitul public a 4,4% din PIB, prevazuta la articolul 126, alin. (7), TFUE din 18 iunie 2021,
• Discutiile existente in spatiul public generate de propunerile Guvernului de masuri fiscale ce au vizat: scaderea pragului de incadrare in microintreprinderi si cresterea impozitului aplicat pentru acestea, cresterea impozitelor pe venit si bunuri, cresterea TVA-ului si mai ales cresterea TVA aplicabil in sectorul ospitalitatii, eliminand scutirile aplicate anumitor domenii care aveau ca scop dezvoltarea economica si cresterea consumului,
Consiliul National al IMM-urilor din Romania (CNIPMMR), confederatia patronala reprezentativa la nivel national, ce asigura reprezentarea intereselor intreprinderilor mici si mijlocii la nivel national si european, isi impartaseste ingrijorarea ca implementarea reformelor fiscale propuse poate duce la urmatoarele efecte:
- O incetinire considerabila a economiei ca urmare a inchiderii afacerilor din cauza imposibilitatii suportarii impozitelor,
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
- Cresterea pretului ca urmare a transferarii costurilor suplimentare catre consumatori;
- Cresterea ratei inflatiei,
- Scaderea consumului,
- Cresterea ratei somajului in contextul inchiderii sau reducerii activitatii economice,
- Reducerea veniturilor la bugetul statului.
Avand in vedere argumentele prezentate mai sus, consideram ca trebuie luate in considerare urmatoarele linii rosii pentru reformele fiscale propuse de Guvernul Romaniei:
1. Principiul „de la mare la mic”.
Toate reformele trebuie sa inceapa de la administratia publica centrala si locala apoi sa continue cu marile companii – multinationale – si, ulterior, trebuie impuse masuri fiscale IMM-urilor. De asemenea, sarcina fiscala si impactul estimat ar trebui sa se bazeze pe acelasi principiu.
2. Termen limita de aplicare: 1 ianuarie 2024
Asigurarea predictibilitatii si gradualitatii sectorului de afaceri prin anuntarea masurilor cu impact asupra IMM-urilor cu cel putin 6 luni inainte si aplicarea acestora cel mai devreme, la 1 ianuarie 2024.
3. Consultarea partenerilor sociali si realizarea unui acord politic pe o perioada de 10 ani
Guvernele nationale trebuie sa se consulte in mod corespunzator cu partile interesate atunci cand adopta reforme. Masurile ar trebui implementate printr-un acord politic cu angajatorii si sindicatele pe o perioada de 10 ani, cu obiective si rezultate clare ale reformelor. De asemenea, toate propunerile de reforma trebuie sa fie insotite de studii si analize de impact.
4. Aplicarea noilor reforme conform intelegerii micilor intreprinzatori (1% si 3%, fara angajati obligatorii, prag de 30% etc.)
Aplicarea unei simple cote de cifra de afaceri fara birocratie si alte constrangeri (legate de minim 1 angajat, cota de profit, domeniu) pentru ca aceasta sa poata fi usor identificata si controlata atat de catre antreprenori, cat si de catre organele de stat.
5. Lansarea de programe nationale si europene
Sprijinirea afacerilor existente prin acordarea de granturi de investitii pentru IMM-uri si lansarea urgenta a programelor dedicate acestora.
6. Sectorul ospitalitatii din Romania are nevoie de mai mult sprijin
Pentru a-si mentine competitivitatea, sectorul necesita mentinerea facilitatilor fiscale existente (cota TVA de 9%), similar celorlalte state europene (Belgia 6%, Germania 7%, Bulgaria 9%). Ospitalitatea romaneasca necesita implementarea unor politici de sprijinire a domeniului prin acordarea de prime incasate, realizarea de investitii in infrastructura de agrement si promovarea Romaniei in strainatate.
7. Mecanismul salariului minim: transparent si aplicat timp de 10 ani si salarii minime diferite
Salariile trebuie majorate la nivel national intr-o maniera responsabila si graduala, impozitarea muncii este la unul dintre cele mai inalte niveluri din Uniunea Europeana si regandirea impozitarii muncii trebuie sa fie in centrul politicilor publice.
8. Vouchere
Fiecare masura ar trebui sa fie foarte bine evaluata, astfel incat sa nu afecteze negativ IMM-urile si piata muncii. Adaugarea de noi taxe angajatilor (ca de exemplu noua taxa pe tichetele de masa) va avea un impact grav asupra calitatii vietii acestora in aceasta perioada foarte dificila in care inflatia, preturile ridicate la alimente si criza energetica ii impovareaza deja si va face IMM-urile mai slabe neavand instrumente pentru a motiva si retine forta de munca talentata si pentru a construi politici motivante de resurse umane.
Romania este un membru activ al UE, o tara care este pe drumul cel bun si dorim sa ne exprimam disponibilitatea de a fi parteneri ai Comisiei Europene si Guvernului Romaniei in acest drum european."
Foto: pixabay.com