Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 897/2015.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Lichidare societate comerciala: studiu de caz
Intrebare: "Societatea comerciala nu mai are activitate comerciala de 10 ani si se doreste lichidarea ei. Trebuie sa inchid conturile pe zero pentru bilantul de lichidare. Firma a fost platitoare de impozit pe profit de la infiintare pana la momentul lichidarii, nu are datorii la stat, la furnizori sau la administrator.Situatia balantei aferente lunii octombrie 2024 este urmatoarea:1012 - sold final creditor 1.000 lei;1061 - sold final creditor 200 lei;1068 - sold final creditor 6.453,74 lei;117 - sold final creditor 632,98 lei;5311 - sold final debitor 8.286,72 lei.Va rog sa ma ajutati cu notele contabile pentru bilantul de lichidare, precum si declaratiile care trebuie depuse."
Raspuns: Potrivit pct. 5 din OMFP 897/2015 in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor.
La inceperea lichidarii se depun situatii financiare la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Aceste situatii financiare au soldurile existente la data respectiva ce stau la baza lichidarii si partajarii capitalului propriu.
Cu ocazia inceperii lichidarii se depune formularul
- S 1004 pentru societati in lichidare unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare.
Situatia financiara astfel intocmita se depune impreuna cu formularul S1039 in care se bifeaza prima casuta situatii financiare anuale in vederea operatiunilor de lichidare.
Pentru stabilirea exacta a datoriilor fata de buget este necesara obtinerea unui certificat de atestare fiscala, document ce sta la baza intocmirii situatiilor financiare de lichidare.
Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii comerciale, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
c) cota de participare la capitalul social.
La data finalizarii operatiunilor de lichidare se intocmesc situatiile financiare cu solduri finale 0 rezultate in urma achitarii datoriilor, incasarii creantelor si a partajarii capitalului propriu intre asociati.
La data incheierii tuturor operatiunilor de repartizare a capitalurilor, partajare a activelor, achitare datorii, etc se intocmesc situatii financiare care vor fi depuse in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre AGA.
Acestea se intocmesc tot pe formatul S1004 cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. Situatiile financiare astfel intocmite se depun impreuna cu S1039 cu bifarea casutei 2 - situatii financiare dupa terminarea lichidarii.
Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale! Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz! Evitati pasii gresiti, economisiti timp si bani! Click aici >>
Situatiile financiare intocmite in conformitate cu art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului.
In masura in care la data de 31 decembrie nu este finalizata lichidarea societatea are obligatia potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa depuna in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala.
In timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal.
Dupa radierea societatii depuneti 010/700 la ANAF completand data radierii pentru a va asigura ca incetati sa mai fiti subiect de drept fiscal.
Monografie contabila propusa:
Partaj:
% = 456
1012
1061
1068
117
In situatia in care societatea nu este in dificultate financiara, cu ocazia restituirii capitalurilor proprii catre asociati persoane fizice, se calculeaza si se inregistreaza impozitul retinut la sursa in procent de 10% in cazul excedentului distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanelor fizice beneficiare.
Retinere impozit:
456=446
446=5311
Plata sume nete dupa lichidare:
456=5311
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com