O societate comerciala, chiar daca nu a desfasurat niciodata activitate, nu este exonerata de obligatia de a urma procedura de radiere. In momentul in care o societate este infiintata si inregistrata la Registrul Comertului, aceasta devine un subiect de drept, avand atat drepturi, cat si obligatii fata de stat si fata de terti, chiar daca nu desfasoara activitate. Desi nu a desfasurat activitate economica, faptul ca societatea a fost inregistrata ii impune respectarea reglementarilor legale privind functionarea si dizolvarea sa.
Radiere SRL fara activitate: care este procedura de urmat?
Intrebare: "Va rog sa-mi spuneti cum poate fi radiata o societate comerciala care in prezent este suspendata si nu a avut niciodata activitate. Ce documente se depun la Registrul Comertului si la ANAF pentru radierea acesteia?"
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, radierea unei societati comerciale se face doar in urma dizolvarii acesteia. Faptul ca nu a desfasurat activitate nu exclude necesitatea de a urma aceasta procedura legala.
Astfel, chiar daca societatea nu a desfasurat activitate, pentru radierea societatii nu este reglementat un tratament specific, derogator de la cazul general de radiere.
Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, in cazul in care dizolvarea si lichidarea sunt concomitente,iar mai multe detalii le gasiti AICI >>
Aceasta procedura, din punctul de vedere al documetelor ce trebuie depuse la Registrul Comertului implica parcurgerea doua etape, astfel:
Etapa I
- Cererea de inregistrare (original)
- Hotararea asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii luata cu cvorumul si majoritatea prevazuta de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci cand acestia sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii (original)
- Daca este cazul:
- dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original);
- dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila radierii din registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege;
- dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
- Dovada privind plata tarifului legal de publicitate si, dupa caz, a tarifului postal, in original sau in copie certificata de parte
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Etapa a-II-a
- Cererea de inregistrare (pentru radiere se completeaza corespunzator sectiunea de la pct. 6), in original
- Dovada publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor/membrilor privind dizolvarea, efectuata prin grija personalului ORCT, din oficiu;
- Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii, prevazuta la art. 97 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a impozitului pe veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident, prevazut la art. 223 alin. (1) lit. o) coroborat cu art. 224 din aceeasi lege
- Daca este cazul: dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
Ca si procedura, pentru dvs.:
In primul rand, trebuie sa va asigurati ca societatea a depus corect declaratia de inactivitate si ca nu au fost desfasurate alte activitati economice in afara celor aferente constituirii.
Procedura concreta de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe numai dupa scurgerea unui termen obligatoriu de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana. In aceasta perioada, eventualii creditori sau opozanti au posibilitatea sa conteste decizia (sa faca opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii), conform articolului 234 din Legea nr. 31/1990.
De la data certificatului de mentiuni, societatea are obligatia sa depuna bilantul de lichidare doar la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), nu si la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Acest bilant nu se refera la bilantul de radiere, care este pe zero.
NOU! Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale!
Parcurgeti aceasta lucrare de top, care contine numeroase studii de caz! Detalii aici >>
Bilantul de lichidare se va intocmi pe baza soldurilor din balanta de verificare existente la data certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare. Acest bilant va reflecta toate activele si pasivele societatii la acel moment, chiar daca acestea sunt minime.
Bilantul in vederea lichidarii nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial.
In vederea radierii societatii, este necesar sa se formuleze si sa se depuna o cerere de radiere (nu de inregistrare mentiuni) insotita de bilantul de lichidare integral care sa reflecte starea de lichidare (toate conturile cu sold 0), intocmit la o data ulterioara adoptarii hotararii privind dizolvarea societatii si apropiata depunerii cererii de radiere.
A doua situatie financiara (bilantul de radiere) se intocmeste dupa partaj (dupa finalizarea lichidarii). Bilantul de radiere (cel cu solduri zero) se depune la Registrul Comertului.
Foto: pixabay.com