Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, radierea unei societati comerciale se face doar in urma dizolvarii acesteia. Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, in cazul in care sunt concomitente, iar mai multe detalii gasiti aici.
Aceasta procedura, din punctul de vedere al documentelor ce trebuie depuse la Registrul Comertului, implica parcurgerea doua etape, pe care le prezentam in randurile de mai jos.
1. Cererea de inregistrare (original)
2. Hotararea asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii luata cu cvorumul si majoritatea prevazuta de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci cand acestia sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii (original)
3. Daca este cazul:
a. dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original);
b. dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila radierii din registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege;
c. dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
4. Dovada privind plata tarifului legal de publicitate si, dupa caz, a tarifului postal, in original sau in copie certificata de parte
1. Cererea de inregistrare (pentru radiere se completeaza corespunzator sectiunea de la pct. 6), in original
2. Dovada publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor/membrilor privind dizolvarea, efectuata prin grija personalului ORCT, din oficiu;
3. Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii, prevazuta la art. 97 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a impozitului pe veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident, prevazut la art. 223 alin. (1) lit. o) coroborat cu art. 224 din aceeasi lege
4. Daca este cazul: dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
In ceea ce priveste distribuirea dividendelor dupa inceperea procedurii de lichidare, care incepe oficial la data depunerii hotararii de dizolvare la Registrul Comertului si publicarii acesteia in Monitorul Oficial, dupa momentul inceperii procedurii de lichidare nu se mai poate discuta despre repartizare de dividende.
Desi Legea nr. 31/1990 nu interzice explicit distribuirea dividendelor in timpul lichidarii, regulile privind lichidarea implica faptul ca:
-Toate datoriile si obligatiile trebuie stinse: Veniturile din lichidare (activele transformate in numerar) trebuie folosite pentru a achita toate pasivele societatii inainte de a putea distribui orice suma catre actionari/asociati.
-Distribuirea activelor ramase: Numai dupa stingerea tuturor datoriilor, se pot distribui activele ramase catre actionari, sub forma de venituri din lichidare.
Astfel:
Lichidarea societatii implica achitarea tuturor datoriilor si obligatiilor inainte de orice distributie catre actionari/asociati.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examen Consultant Fiscal 2025
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Dupa inceperea procedurii de lichidare, distribuirea de dividende nu mai este permisa. In schimb, pentru eventualele sume cuvenite asociatului din lichidare (altele decat cele reprezentand aportul la capitalul social al societatii), societatea ar avea obligatia sa calculeze, sa retina la sursa si sa vireze la bugetul de stat impozitul pe venitul din lichidare, in cota de 10%. Dovada platii acestui impozit se depune la registrul comertului impreuna cu cererea de radiere.
Potrivit art. 260 alin (6) din Legea 31/990 privind societatile, in termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare prin care se prezinta situatia patrimoniului, a creantelor si repartizarea activelor ramase, dupa caz, inclusiv, daca este cazul, dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii.
Pentru perioada in care se afla in procedura de lichidare, societatea are obligatia depunerii tuturor declaratiilor fiscale in termenele legale, conform vectorului fiscal.
Conform art. 27 alin (9) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
“Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.”
Asadar, exista doua bilanturi care trebuie depuse. Ambele se depun cu formularul S1039 - Situatiile financiare anuale intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare, transformare sau lichidare a entitatii.
Cele doua perioade care constituie exercitii financiare distincte in vederea intocmirii situatiilor financiare sunt urmatoarele:
1. de la data de 01 ianuarie pana la data anterioara inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind dizolvarea/lichidarea societatii;
In formularul S1039 pentru prima etapa se bifeaza prima casuta:Situatii financiare anuale intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor prevazute la art.28 alin.(1 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991.
Potrivit Ordinului 897/2015, Anexa 1, pct.5, situatiile financiare intocmite cu aceasta ocazie se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Bilantul in vederea lichidarii se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data eliberarii certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare si nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial.
Procedura efectiva de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe abia dupa trecerea unei perioade obligatorii de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori/opozanti pot ataca decizia (pot face opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii).
In acest sens, se depune bilantul de lichidare care se intocmeste pe baza soldurilor din balanta de verificare intocmita la eliberarea certificatului de mentiuni, care se depune la ANAF pentru informare.
Cu ocazia inceperii lichidarii, se depune formularul S1004 pentru societati in lichidare, unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Situatia financiara astfel intocmita se depune impreuna cu formularul S1039, in care se bifeaza prima casuta pentru situatii financiare anuale in vederea operatiunilor de lichidare, la care se anexeaza o arhiva zip ce contine aceleasi documente ca pentru orice situatii financiare (F10, F20, F30, F40, declaratia conform art. 30, raportul administratorului, notele explicative si hotararea asociatilor/asociatului unic de aprobare a bilantului de lichidare).
2. de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind dizolvarea/lichidarea societatii pana la data finalizarii operatiunilor de lichidare
In formularul S1039 pentru a doua etapa se bifeaza a doua casuta:Situatii financiare anuale intocmite dupa terminarea lichidarii conf. art. 263 si 268 din Legea 31/ 1990.
Formularul S1039 pentru a doua etapa se depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 15 zile de la terminarea operatiunilor de lichidare, inainte de solicitarea inscrierii de mentiuni privind radierea la Oficiul Registrului Comertului.
A doua situatie financiara (bilantul de radiere) se intocmeste dupa partaj (dupa finalizarea lichidarii). Bilantul de radiere (cel cu zero) se depune la Registrul Comertului.
Conform Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor aprobate prin ORDIN nr. 897/2015:
“In scopul intocmirii situatiilor financiare prevazute la art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor, se vor evidentia in contabilitate operatiunile efectuate pe parcursul lichidarii si se va intocmi balanta de verificare.
Situatiile financiare intocmite in conformitate cu art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului."
In ceea ce priveste monografia contabila pentru lichidare, ea trebuie adaptata la particularitatile fiecarei societati. Principiile generale si legislatia fiscala stabilesc cadrul de baza, dar modul concret de inregistrare contabila depinde de:
1. Structura patrimoniului societatii:
-Ce active exista (cladiri, terenuri, stocuri, numerar etc.);
-Daca exista reevaluari nereflectate in contabilitate;
-Valoarea creantelor.
2. Situatia financiara a societatii:
-Daca exista profit nerepartizat
-Daca sunt pierderi contabile sau fiscale reportate
3. Datoriile societatii:
-Datorii catre asociat (creditari) sau terti;
-Structura pasivului.
4. Modul in care se realizeaza distribuirea activelor:
-Prin vanzare, compensare sau distribuire in natura catre asociat.
5. Regimul fiscal al societatii:
-Societatea este platitoare de impozit micro, profit,TVA la incasare etc.
Stiati ca ANAF va putea controla firma dvs. de la distantas
Lucrarea SAF-T. Ghid de raportare corecta contine explicatii impecabile, care va ajuta sa depuneti D406 corect si la timp, cu avantaje clare:
1) Scapati de amenzi
2) Evitati sanctiunile de orice fel
3) Va recuperati rapid sumele din TVA
4) Nu intrati in categoria de risc fiscal ridicat, deci nu va veti confrunta cu inspectii ANAF amanuntite la sediul dvs.
Profitati de REDUCEREA de 75% - achizitionati ghidul cu doar 53 lei!
Articole similare
Dizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmescCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFLICHIDARE SOCIETATE comerciala: formulare si monografie contabilaCe obligatii au asociatii care obtin venituri din lichidarea societatii?Radiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleUltimele articole
Bilantul de lichidare al unei societati comerciale trebuie intocmit de un lichidator autorizat?LICHIDARE SOCIETATE. Ce se intampla cu soldul contului 1068LICHIDARE SOCIETATE. Model de monografie contabilaProcedura de lichidare voluntara a unei societati. Cum se face plata dividendelor?Dizolvare si LICHIDARE SOCIETATE. Care sunt inregistrarile contabile?Articole similare
Dizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmescRadiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleSediul social expirat. Ce obligatii are firma dupa radierea din Registrul Comertului?Comunicat: Prevederile aplicabile de catre persoanele juridice care se dizolva cu lichidare sau fara lichidareSituatii financiare intocmite cu ocazia lichidarii unei societati comerciale. Cum procedam?Ultimele articole
Zoom fiscal: Dizolvarea de drept a SRL cu asociat unicDIZOLVARE SOCIETATE si transfer imobil catre asociat. Ce implicatii fiscale apar?In atentia contabililor: Ati primit notificare ANAF privind dizolvarea societatii?Cum procedati daca ati primit notificare ANAF privind dizolvarea societatii?Cum se dizolva un SRL cu asociat unic?