Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Dizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmesc

Data aparitiei: 10 Martie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Dizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmesc
lichidare societatedizolvare societateradiere firma

Conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, radierea unei societati comerciale se face doar in urma dizolvarii acesteia. Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, in cazul in care sunt concomitente, iar mai multe detalii gasiti aici.

Aceasta procedura, din punctul de vedere al documentelor ce trebuie depuse la Registrul Comertului, implica parcurgerea doua etape, pe care le prezentam in randurile de mai jos.

Etapa I

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Etapa I

1. Cererea de inregistrare (original)
2. Hotararea asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii luata cu cvorumul si majoritatea prevazuta de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci cand acestia sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii (original)
3. Daca este cazul:
a. dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original);
b. dovada autorizatiilor/avizelor eliberate de autoritatile competente ca o conditie prealabila radierii din registrul comertului, cand emiterea unor astfel de autorizatii/avize este prevazuta de lege;
c. dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)
4. Dovada privind plata tarifului legal de publicitate si, dupa caz, a tarifului postal, in original sau in copie certificata de parte

Etapa a-II-a

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Etapa a-II-a

1. Cererea de inregistrare (pentru radiere se completeaza corespunzator sectiunea de la pct. 6), in original
2. Dovada publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor/membrilor privind dizolvarea, efectuata prin grija personalului ORCT, din oficiu;
3. Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii, prevazuta la art. 97 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv a impozitului pe veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unui rezident, prevazut la art. 223 alin. (1) lit. o) coroborat cu art. 224 din aceeasi lege
4. Daca este cazul: dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original)

In ceea ce priveste distribuirea dividendelor dupa inceperea procedurii de lichidare, care incepe oficial la data depunerii hotararii de dizolvare la Registrul Comertului si publicarii acesteia in Monitorul Oficial, dupa momentul inceperii procedurii de lichidare nu se mai poate discuta despre repartizare de dividende.

Desi Legea nr. 31/1990 nu interzice explicit distribuirea dividendelor in timpul lichidarii, regulile privind lichidarea implica faptul ca:

-Toate datoriile si obligatiile trebuie stinse: Veniturile din lichidare (activele transformate in numerar) trebuie folosite pentru a achita toate pasivele societatii inainte de a putea distribui orice suma catre actionari/asociati.

-Distribuirea activelor ramase: Numai dupa stingerea tuturor datoriilor, se pot distribui activele ramase catre actionari, sub forma de venituri din lichidare.

Astfel:
Lichidarea societatii implica achitarea tuturor datoriilor si obligatiilor inainte de orice distributie catre actionari/asociati.

Dupa inceperea procedurii de lichidare, distribuirea de dividende nu mai este permisa. In schimb, pentru eventualele sume cuvenite asociatului din lichidare (altele decat cele reprezentand aportul la capitalul social al societatii), societatea ar avea obligatia sa calculeze, sa retina la sursa si sa vireze la bugetul de stat impozitul pe venitul din lichidare, in cota de 10%. Dovada platii acestui impozit se depune la registrul comertului impreuna cu cererea de radiere.

Potrivit art. 260 alin (6) din Legea 31/990 privind societatile, in termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare prin care se prezinta situatia patrimoniului, a creantelor si repartizarea activelor ramase, dupa caz, inclusiv, daca este cazul, dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii.

Declaratii fiscale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Declaratii fiscale

Pentru perioada in care se afla in procedura de lichidare, societatea are obligatia depunerii tuturor declaratiilor fiscale in termenele legale, conform vectorului fiscal.

Situatii financiare intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor de lichidare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Situatii financiare intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor de lichidare

Conform art. 27 alin (9) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
“Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.”

Asadar, exista doua bilanturi care trebuie depuse. Ambele se depun cu formularul S1039 - Situatiile financiare anuale intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare, transformare sau lichidare a entitatii.

Cele doua perioade care constituie exercitii financiare distincte in vederea intocmirii situatiilor financiare sunt urmatoarele:

1. de la data de 01 ianuarie pana la data anterioara inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind dizolvarea/lichidarea societatii;

In formularul S1039 pentru prima etapa se bifeaza prima casuta:Situatii financiare anuale intocmite cu ocazia efectuarii operatiunilor prevazute la art.28 alin.(1 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991.

Potrivit Ordinului 897/2015, Anexa 1, pct.5, situatiile financiare intocmite cu aceasta ocazie se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

Bilantul in vederea lichidarii se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data eliberarii certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare si nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial.

Procedura efectiva de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe abia dupa trecerea unei perioade obligatorii de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori/opozanti pot ataca decizia (pot face opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii).

In acest sens, se depune bilantul de lichidare care se intocmeste pe baza soldurilor din balanta de verificare intocmita la eliberarea certificatului de mentiuni, care se depune la ANAF pentru informare.

Cu ocazia inceperii lichidarii, se depune formularul S1004 pentru societati in lichidare, unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Situatia financiara astfel intocmita se depune impreuna cu formularul S1039, in care se bifeaza prima casuta pentru situatii financiare anuale in vederea operatiunilor de lichidare, la care se anexeaza o arhiva zip ce contine aceleasi documente ca pentru orice situatii financiare (F10, F20, F30, F40, declaratia conform art. 30, raportul administratorului, notele explicative si hotararea asociatilor/asociatului unic de aprobare a bilantului de lichidare).

2. de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind dizolvarea/lichidarea societatii pana la data finalizarii operatiunilor de lichidare

In formularul S1039 pentru a doua etapa se bifeaza a doua casuta:Situatii financiare anuale intocmite dupa terminarea lichidarii conf. art. 263 si 268 din Legea 31/ 1990.

Formularul S1039 pentru a doua etapa se depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 15 zile de la terminarea operatiunilor de lichidare, inainte de solicitarea inscrierii de mentiuni privind radierea la Oficiul Registrului Comertului.

A doua situatie financiara (bilantul de radiere) se intocmeste dupa partaj (dupa finalizarea lichidarii). Bilantul de radiere (cel cu zero) se depune la Registrul Comertului.

Conform Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor aprobate prin ORDIN nr. 897/2015:

“In scopul intocmirii situatiilor financiare prevazute la art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor, se vor evidentia in contabilitate operatiunile efectuate pe parcursul lichidarii si se va intocmi balanta de verificare.

Situatiile financiare intocmite in conformitate cu art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului."

Modul concret de inregistrare contabila

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Modul concret de inregistrare contabila

In ceea ce priveste monografia contabila pentru lichidare, ea trebuie adaptata la particularitatile fiecarei societati. Principiile generale si legislatia fiscala stabilesc cadrul de baza, dar modul concret de inregistrare contabila depinde de:

1. Structura patrimoniului societatii:
-Ce active exista (cladiri, terenuri, stocuri, numerar etc.);
-Daca exista reevaluari nereflectate in contabilitate;
-Valoarea creantelor.

2. Situatia financiara a societatii:
-Daca exista profit nerepartizat
-Daca sunt pierderi contabile sau fiscale reportate

3. Datoriile societatii:
-Datorii catre asociat (creditari) sau terti;
-Structura pasivului.

4. Modul in care se realizeaza distribuirea activelor:
-Prin vanzare, compensare sau distribuire in natura catre asociat.

5. Regimul fiscal al societatii:
-Societatea este platitoare de impozit micro, profit,TVA la incasare etc.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"


X