Prezentam in continuare un model de monografie contabila util la inchiderea conturilor in cazul dizolvarii cu lichidare simultana a unei societati neplatitoare de TVA, dar care are a fost pana in martie 2020 platitoare de TVA.
Care este monografia contabila pentru inchiderea conturilor in cazul dizolvarii cu lichidare simultana a unei societati neplatitoare de TVA, dar care are a fost pana in martie 2020 platitoare de TVA? Din acel moment si pana in prezent a avut activitatea suspendata.
Soldurile conturilor la data rezolutiei ONRC sunt:
101.02 = 200 lei
106.01 = 40 lei
106.08 = 5.612,54 lei
117.01 = 162.224,57 lei
371.02 = 151.337,68
378.02 = 9.267,43 lei
381 = 399,35 lei
409.01 = 15,18 lei
442.04 = 21.569 lei
442.08 =22.684,51 lei
448.02 = 4.198 lei
455.01 = 302.175,11 lei
461 = 235,73
473 = 0,08 lei
Stocul de marfa si ambalajele nu mai exista faptic, fiind un minus in gestiune, fapt imputabil administratorului.
Specialistul nostru ne explica ce obligatii declarative si de plata are societatea pentru a incheia bilantul pe zero, dar si ce
inregistrari contabile se efectueaza in aceasta situatie.
Acest model de monografie contabila a fost extras din
Revista Romana de Contabilitate si Monografii, o lucrare ce nu trebuie sa lipseasca de pe masa niciunui contabil care se respecta. Gasesti in lucrare legislatia comentata si exemplificata,
modele de inregistrari contabile in contextul legislatiei modificate,
monografii contabile cap-coada, pentru diverse activitati si diverse domenii explicatii, atentionari si sfaturi de la specialisti privind importanta respectarii conditiilor legale.
Monografie contabila pentru lichidare societate: raspunsul specialistului
Prima etapa a operatiunilor de lichidare consta in depunerea la ONRC a unei cereri de dizolvare simultana cu lichidarea model pretiparit de la registru (cod: 11-10-150), in care, la punctul 4.6, se bifeaza atat dizolvare, cat si lichidare, cerere insotita de o serie de documente juridice, intre care hotararea AGA (hotararea asociatului unic) de aprobare a dizolvarii cu lichidare simultana, imputernicire pentru persoana care depune actele, dovada platii taxelor la ONRC si de publicare a hotararii AGA in Monitorul Oficial Partea a IV-a (taxele se achita direct la ONRC).
In baza cererii, ONRC elibereaza societatii certificatul de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare.
Prin acest demers, societatea a intrat intr-un proces juridic de dizolvare, care va avea drept efect radierea societatii.
In opinia mea, data inceperii procedurii de lichidare este data hotarata de asociati.
Procedura efectiva de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe abia dupa trecerea unei perioade obligatorii de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori/opozanti pot ataca decizia (pot face opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii).
Insa, daca din punct de vedere juridic societatea nu trebuie sa intreprinda nimic de la data depunerii actelor la ONRC in prima etapa pana la implinirea celor 30 de zile de la data Monitorului Oficial in care este publicata AGA, din punct de vedere fiscal, incepand cu data certificatului de mentiuni, societatea are obligatia depunerii doar la ANAF (nu si la ONRC) a bilantului de lichidare(nu bilantul de radiere, pe zero).
Bilantul de lichidare se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data hotararii celor doi administratori, din etapa I, indiferent de informatiile inscrise in acea balanta.
Potrivit art. 28 alin. (1) si (11) societatea dumneavoastra are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, aceasta obligatie fiind aplicabila si in cazul lichidarii.
Potrivit art. 27 alin. (9) din
Legea contabilitatii nr. 82/1991 actualizata, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Dupa terminarea lichidarii societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, lichidatorii trebuie sa intocmeasca situatia financiara si sa propuna repartizarea activului intre asociati, conform art. 263 alin. (1) din Legea societatilor nr. 31/1990.
Prin urmare, trebuie sa intocmiti doua S1039: unul pentru perioada 01.01.2020 - data inceperii lichidarii (etapa 1) cu bifa la prima casuta de incepere lichidare (acest bilant nu se depune la ONRC, avand doar scop special, de informare a eventualilor creditori ai societatii), si unul pentru perioada data inceperii lichidarii - data finalizarii lichidarii (etapa 2) cu bifa la casuta 2 pentru terminare lichidare (situatia financiara de lichidare pe zero).
Din punct de vedere economic si comercial, societatea isi urmeaza cursul activitatii sale, efectuand operatiuni specifice activitatii sale.
Operatiunile economice se analizeaza si se gestioneaza din punct de vedere contabil si fiscal fara a se tine cont de faptul ca societatea este in curs de dizolvare cu lichidare.
De asemenea, societatea calculeaza taxe si impozite si depune declaratii conform vectorului sau fiscal, la termenele respective.
Dupa trecerea a 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, Partea a IV-a, a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana (AGA ce a fost depusa la ONRC in etapa I, inainte de eliberarea certificatului de mentiuni) perioada in care eventualii creditori pot depune opozitie la dizolvarea societatii, urmeaza indeplinirea formalitatilor din etapa a II-a.
A doua etapa (al doilea pas):
Aceasta etapa este etapa imediat premergatoare radierii societatii.
In aceasta etapa, pana la depunerea documentelor la ONRC pentru radiere, in contabilitate trebuie inchise soldurile, calculate si platite eventuale impozite ce rezulta din lichidare si depuse
declaratii fiscale conform vectorului fiscal.
Documentul contabil final care se intocmeste si se depune atat la ANAF, cat si la ONRC este bilantul de radiere (pe zero), intocmit dupa inchiderea tuturor conturilor din balanta.
Monografie contabila:
Avand in vedere ca societatea are in balanta conturile de TVA, presupun ca nu a trecut de la platitor la neplatitor de TVA, ci i s-a anulat codul de TVA si nu s-a recuperat codul de TVA.
Nu cunoastem natura stocurilor si am stabilit pentru exemplificare o valoare de imputare a stocurilor de 150.000 lei.
Am presupus ca s-a dedus TVA 19% pentru stocurile lipsa.
Monografie inchidere conturi:
• Anulare adaos comercial:
378 = 371 9.267,43
„Diferente de pret la marfuri” „Marfuri”
• Anulare TVA neexigibila:
4428 = 371 22.684,51
„TVA neexigibila” „Marfuri”
• Inregistrare cheltuieli cu marfurile lipsa:
607 = 371 119.385,74
„Cheltuieli privind marfurile” „Marfuri”
• Inregistrare cheltuieli cu ambalaje lipsa:
608 = 381 399,35
„Cheltuieli privind ambalajele” „Ambalaje”
• Imputare stocuri lipsa:
461 = 7581 150.000
„Debitori diversi” „Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati”
Nota:
Avantajele in natura imputate nu se impoziteaza la nivelul persoanei fizice.
• Anulare TVA de recuperat nesolicitata la rambursare:
6588 = 4424 21.569
„Alte cheltuieli de exploatare” „TVA de recuperat”
• Anulare avans acordat (probabil o diferenta generata de o inregistrare eronata):
654 = 409 15,18
„Pierderi din creante si debitori diversi” „Furnizori - debitori”
• Anulare alte creante:
6588 = 4482 4.198
„Alte cheltuieli de exploatare” „Alte creante privind bugetul statului”
• Anulare debitori diversi:
654 = 461 235,73
„Pierderi din creante si debitori diversi” „Debitori diversi”
• Inchidere 473 pe seama altor cheltuieli:
6588 = 473 0,08
„Alte cheltuieli de exploatare” „Decontari din operatiuni in curs de clarificare”
• Compensare imprumut cu sumele imputate:
4551 = 461 150.000
„Actionari/Asociati - conturi curente” „Debitori diversi”
• Ajustare TVA aferenta stocurilor lipsa (de declarat prin formularul 307)
635 = 446/TVA 22.759
„Cheltuieli cu alte impozite, „Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”
taxe si varsaminte asimilate”
• Creditare firma pentru plata darilor:
5121 = 4551 33.000
„Conturi la banci in lei” „Actionari/Asociati - conturi curente”
• Renuntare la imprumut:
4551 = 7588 152.175,11 + 33.000
„Actionari/Asociati - conturi curente” „Alte venituri din exploatare”
698 = 4418 10.055
„Cheltuieli cu impozitul pe venit „Impozitul pe venit”
si cu alte impozite care nu apar
in elementele de mai sus”
• Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli:
121 = % 178.317,08
„Profit sau pierdere”
607 119.385,74
„Cheltuieli privind marfurile”
608 399,35
„Cheltuieli privind ambalajele”
6588 25.767,08
„Alte cheltuieli de exploatare”
654 250,91
„Pierderi din creante si debitori diversi”
635 22.759,17
„Cheltuieli cu alte impozite,
taxe si varsaminte asimilate”
698 10.055
„Cheltuieli cu impozitul pe venit
si cu alte impozite care nu apar
in elementele de mai sus”
% = 121 335.175,11
„Profit sau pierdere”
7581 150.000
„Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati”
7588 185.175,11
„Alte venituri din exploatare”
• Plata TVA:
446/TVA = 5121 22.759
„Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate” „Conturi la banci in lei”
• Plata impozit pe venit:
4418 = 5121 10.055
„Impozitul pe venit” „Conturi la banci in lei”
• Bilant inainte de partaj:
C1012 200
C1061 40
C1068 5612,54
D1171 162224,57
C121 156 558,03
5121 186
• Partaj:
% = 456
„Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul”
1012 200
„Capital subscris varsat”
1061 40
„Rezerve legale”
1068 5.612,54
„Alte rezerve”
121 156.558,03
„Profit sau pierdere”
456 = %
„Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul”
1171 162.224,57
„Rezultatul reportat reprezentand
pierderea neacoperita”
5121 186
„Conturi la banci in lei”
Toate conturile sunt 0.
Si ca sa va fie usor accesul la informatie legala sigura, comentata si adnotata de la specialisti in domeniu, va facem acum urmatoarea propunere: