Lichidarea voluntara a unei societati (SRL), avand asociat unic, este un proces complex ce implica atat formalitati la Oficiul Registrului Comertului (ONRC), cat si la ANAF. Intelegerea clara a etapelor, a formularelor necesare si a obligatiilor fiscale este esentiala pentru o lichidare voluntara eficienta si in conformitate cu legea.
Etapele lichidarii voluntare (fara numirea unui lichidator)
Iata care sunt etapele lichidarii voluntare, fara numirea unui lichidator (asociatii sunt de acord cu privire la modul de impartire a activelor):
1. Etapa de dizolvare si lichidare, in care societatile comerciale isi inceteaza practic activitatea, iar asociatii decid cu privire la modul de impartire a activului proportional cu cota de capital social detinuta de fiecare. Astfel, dizolvarea si lichidarea au loc simultan, deoarece asociatii s-au inteles asupra modului de impartire a bunurilor ramase in urma lichidarii firmei, fara a fi necesara interventia unui lichidator. Se platesc toate datoriile catre toti creditorii, inclusiv catre ANAF. In aceasta etapa are loc depunerea si publicarea hotararii AGA in Monitorul Oficial al Romaniei cu privire la lichidare.
2. Etapa de radiere, initiata la minim 30 de zile de la finalizarea primei etape la ONRC, va avea ca efect radierea societatii din evidentele Registrului Comertului. In perioada celor 30 de zile orice creditor, inclusiv ANAF isi poate exercita dreptul de opozitie cu privire la dizolvarea societatii.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 20100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Demersuri lichidare voluntara la ANAF si ONRC - Studiu de caz
Intrebare: "Pentru lichidarea voluntara a unei societati (SRL), cu asociat unic, ce documente trebuie intocmite, atat din punct de vedere contabil, cat si pentru Oficiul Registrului Comertului? Trebuie depus un bilant de lichidare voluntara si, daca da, care este termenul de depunere a acestuia? Banuiesc ca, mai intai, trebuie facute demersuri de lichidare voluntara la ONRC? Ce taxe trebuie platite catre ANAF, avand in vedere impozitele rezultate din lichidarea voluntara? Bilantul de lichidare voluntara are un formular separat fata de bilantul contabil normal? Ma puteti ajuta si cu niste formulare pentru relatia cu ONRC?"
Este util sa obtineti in prealabil un certificat de atestare fiscala, deoarece, in cazul in care ANAF formuleaza opozitie, identificand datorii, societatea va fi chemata in instanta pentru remedierea situatiei, ceea ce va prelungi foarte mult intregul proces, pe parcursul a cateva luni.
Depuneti declaratii in regim normal la ANAF pana obtineti certificatul de radiere (100, situatii financiare ).
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Depuneti S1039 in prima etapa (avand un bilant excel atasat semnat cu soldurile de pornire din balanta de verificare, de ex la 30.11.2024).
Ulterior, depuneti S1039 si in etapa 2, avand atasat bilant in excel cu solduri zero pe coloana 2.S1039 recipisa veti atasa la dosarul de depus la ONRC in etapa 2.
S1039 - Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare impreuna cu recipisa de depunere la ANAF, se vor include in documentatia ce se va depune la ONRC in etapa radierii.
Lista documentelor necesare pentru inregistrarea mentiunilor privind radierea urmare dizolvarii si lichidarii simultane a SNC, SCS, SRL si GIE (art. 235 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) poate fi consultata aici.
Documentele necesare la ONRC sunt, in principiu:
Etapa 1 AGA dizolvare lichidare simultana cerere mentiune delegatie
Etapa 2 de radiere (voluntara)
Cerere de radiere
Certificatul de inregistrare si anexele
Situatia financiara de lichidare S1039
Hotararea de repartizare a activelor
(Certificat de la Administratia Financiara din care rezulta ca societatea nu are datorii la bugetul de stat si la contributiile sociale)
Imputernicirea persoanei care depune mentiunea, daca este cazul
Dovada achitarii taxelor.
Detalii aici >>
Toate operatiunile contabile de lichidare (vanzarea stocurilor, casarea stocurilor,plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat etc.) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare.Daca la momentul lichidarii societatea inregistreaza profit il va declara si plati catre stat in mod obisnuit. Achitati impozit pe profit, tva daca asa rezulta din activitatea de lichidare a firmei, daca de exemplu valorificati active.
Mai puteti datora impozit dividende 85 sau puteti impozita daca rezulta castig din lichidare cu procent de 10%.
Se calculeaza impozitul pentru castigul din lichidare: 10% castigul din lichidare = Capitaluri proprii-capital social. Se declara in D100.
In timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal.
Pentru ONRC este posbila depunerea documentatiilor online cu procura notariala sau imputernicire in calitate de salariat a firmei aflata in procedura de lichidare voluntara.
Documente lichidare
Etapa I
AGA 1 - Dizolvare >>
Anexa 1 la decizie asociat >>
Etapa a II-a