Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Control ANAF: Cum inregistram TVA stabilita suplimentar prin Decizia de impunere

Data actualizarii: 06 Noiembrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Control ANAF: Cum inregistram TVA stabilita suplimentar prin Decizia de impunere
control anafdecizie de impunereTVA suplimentaraInregistrare TVA stabilita suplimentar

O societate comerciala al carei obiect principal de activitate este comertul cu amanuntul a fost supusa unui control privind conformitatea stocurilor. In urma verificarilor, s-a constatat o diferenta semnificativa intre stocul scriptic si cel faptic, ceea ce a generat o diferenta de 200.000 lei pe stoc in plus. Ca urmare, ANAF a emis o decizie de impunere prin care a stabilit tva suplimentara in valoare de 36.000 lei. Totusi, in aceasta decizie nu s-a facut nicio mentiune cu privire la impozitul pe profit aferent stocului in plus, ceea ce ridica intrebari legate de tratamentul fiscal si contabil al acestei situatii. 

Inregistrare TVA stabilita suplimentar, in baza Deciziei de impunere:
         1174      =   4423

Daca taxa pe valoarea adaugata suplimentara provine dintr-o lipsa de stoc din exercitiul curent:
             635    =      4423

In decontul de tva, la Randul 40 se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele fiscale prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar nestinsa pana la data depunerii decontului de TVA.

Referitor la corectia stocului si implicatiile privind impozitul pe profit

Potrivit prevederilor pct. 39 din OMFP 2861/2009, pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor. Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.

In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii ar trebui sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.

Din perspectiva contabila, fiind vorba de marfuri lipsa la inventar, trebuie avute in vedere, prevederile OMFP nr.1802/2014, privind functiunea conturilor, astfel:
Contul 371 "Marfuri"
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta existentei si miscarii stocurilor de marfuri.


Contul 371 "Marfuri" este un cont de activ.

In debitul contului 371 "Marfuri" se inregistreaza:

- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor achizitionate (401, 408, 446, 327, 542);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor achizitionate de la entitati afiliate sau de la entitati asociate si entitati controlate in comun (451, 453);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor primite de la unitate sau subunitati (481, 482);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor reprezentand aportul in natura al actionarilor/asociatilor (456);
- valoarea marfurilor aduse de la terti (357, 401);
- valoarea la pret de inregistrare a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, activelor biologice de natura stocurilor si ambalajelor, vandute ca atare (301, 302, 303, 361, 381);
- valoarea la pret de inregistrare a produselor finite transferate magazinelor proprii (345);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor constatate plus la inventar si a celor primite cu titlu gratuit (607, 758);
- valoarea adaosului comercial si taxa pe valoarea adaugata neexigibila, in situatia in care evidenta marfurilor se tine la pret cu amanuntul (378, 4428);
- valoarea terenurilor folosite pentru construirea de ansambluri de locuinte destinate vanzarii, reclasificate ca marfuri (211).

In creditul contului 371 "Marfuri" se inregistreaza:

- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor iesite din gestiune prin vanzare si lipsurile la inventar (607);
- valoarea adaosului comercial si a taxei pe valoarea adaugata neexigibile aferente marfurilor iesite din gestiune (378, 4428);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor livrate unitatii sau subunitatilor (481, 482);
- valoarea la pret de inregistrare a marfurilor trimise la terti (357);
- valoarea donatiilor si pierderilor din calamitati (658);
- valoarea marfurilor care fac obiectul participarii in natura, potrivit legii, la capitalul social al altor entitati, in schimbul dobandirii de participatii in capitalul acestora (261, 262, 263, 265).

Soldul contului reprezinta valoarea la pret de inregistrare a marfurilor existente in stoc la sfarsitul perioadei.

TVA stabilita suplimentar prin decizie de impunere - Concluzie

In baza Procesului verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, intocmit de comisia de inventariere si aprobat de administratorul actual al societatii, se va proceda la inregistrarea in evidenta contabila a lipsurilor constatate:

607 = 371 cu valoarea marfurilor constatate lipsa, la pret de inregistrare

Dpdv al impozitului pe profit, cheltuielile cu bunurile constatate lipsa in gestiune precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta sunt cheltuieli nedeductibile la calculul rezultatului fiscal/profitului impozabil conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.

Asadar, ar trebui intreprinse demersuri pentru identificarea cauzelor care au dus la lipsurile respective (neinregistrarea veniturilor din vanzari sau lipsuri din motive imputabile unor persoane care se ocupa de gestiune), sa inregistrati cheltuiala privind lipsa in gestiune si sa o tratati nedeductibila la calculul rezultatului fiscal. In cazul identificarii unor persoane vinovate de lipsurile respective se imputa aceste lipsuri si se inregistreaza venit pentru societate.

Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X