Atunci cand vine vorba de depunerea bilantului anual al unei societati, este esential sa urmam toti pasii legali pentru a evita orice probleme cu autoritatile. Un aspect frecvent intalnit in acest proces este cine semneaza documentele financiare. In acest context, bilantul a fost depus de o persoana imputernicita, iar toate documentele necesare, inclusiv prima pagina, au fost semnate digital de administrator si arhivate intr-un fisier ZIP. In continuare, veti afla care sunt reglementarile legale privind depunerea situatiilor financiare anuale, atunci cand este implicata o persoana imputernicita.
Semnare situatii financiare anuale: Studiu de caz
Intrebare: "Am depus bilantul la o societate semnat in calitate de alta persoana imputernicita conform legii. In arhiva zip la bilant am arhivat toate documentele solicitate conform legii semnate digital de administrator, inclusiv prima pagina semnata de asemenea electronic. Este in regula?"
Raspuns: Este in regula, avand in vedere urmatoarele dispozitii legale:
La art. 10 alin. 2 din Legea 82/1991, se precizeaza astfel: contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Atentie! Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
La alin 4 se precizeaza ca raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.
La art. 28(10) se precizeaza ca:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
(.....)
La alin. 13 se arata ca:
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
![PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari](https://www.rs.ro/dbimg/product/1959-abonament-porta.png)
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
De asemenea, la pct. 1.6 din Anexa la OMF 107/2025, privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se precizeaza ca:
1.6. Situatiile financiare anuale se semneaza conform art. 28 alin. (10) si alin. (13) din legea contabilitatii de catre reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii), precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
Semnare situatii financiare anuale: Concluzie
Prin urmare, in cazul mentionat, situatiile financiare se semneaza de catre reprezentantul legal (administrator) si de catre aceasta persoana imputernicita angajata si care are atributii pentru conducerea contabilitatii entitatii.
Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.