Modificarea denumirii unei societati comerciale este un proces care implica o serie de formalitati legale si fiscale, avand un impact direct asupra relatiilor comerciale, evidentelor contabile si obligatiilor fiscale.
Acest studiu de caz analizeaza situatia unei firme care si-a schimbat denumirea oficiala incepand cu data de 24 decembrie 2024, conform certificatului de inmatriculare eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Noua denumire a fost actualizata in evidentele Ministerului de Finante si in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, insa notificarea oficiala catre partenerii comerciali a fost transmisa cu intarziere, pe data de 13 ianuarie 2025.
In aceasta perioada, furnizorii au continuat sa emita facturi folosind vechea denumire a firmei si le-au incarcat in SPV. De asemenea, actele aditionale la contractele comerciale semnate in intervalul mentionat au fost intocmite folosind denumirea veche a societatii. In acest context, firma a initiat si o cerere in SPV pentru anularea certificatului de inregistrare in scopuri de TVA si emiterea unui certificat cu noua denumire.
In continuare, analizam implicatiile fiscale ale acestei situatii.
Referitor la certificatul de inregistrare in scopuri de TVA emis de organul fiscal
Prevederile legale privind inregistrare fiscala a operatorilor economici sunt reglementate la art 81, 82 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare:
Art. 81
(1) Inregistrarea fiscala reprezinta activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.
(2) Cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, atribuirea codului de identificare fiscala se face exclusiv de catre organul fiscal central, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala.
ART. 82*)
(1) Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. Codul de identificare fiscala este:
a) pentru persoanele juridice, precum si pentru asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, cu exceptia celor prevazute la lit. b), codul de inregistrare fiscala atribuit de organul fiscal;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Avand in vedere prevederile legale mentionate mai sus si faptul ca oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului Comertului, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, inregistrari sau modificari ulterioare ale inregistrarilor initiale ale personelor juridice, modificarea referitoare la denumirea juridica a companiei este furnizata electronic la organul fiscal competent (art 68, 69 din Codul de procedura fiscala).
Pe baza datelor transmise electronic, organul fiscal competent in a carui raza teritoriala se afla compania pentru administrare fiscala, poate efectua anularea vechiului certificat de inregistrare in scopuri de TVA si emiterea unui alt certificat care sa contina noua denumire a societatii.
Aceasta operatiune se face pe baza cererii depuse de solicitant (potrivit art. 82 alin. (9) din Codul de procedura fiscala si art 88 alin 2 CPF), cu exceptia cazului in care inregistrarea fiscala se efectueaza din oficiu. Prevederile legale sunt aplicabile, in mod corespunzator, si pentru certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Cererea se depune, obligatoriu electronic, prin intermediul formularului de contact, pe site-ul anaf.ro.
Cererea trebuie sa se refere la solicitarea anularii vechiului certificat de inregistrare in scopuri de TVA si emiterea unui alt certificat in scopuri de TVA care sa contina noua denumire a societatii. La cerere se ataseaza copia vechiului certificat de inregistrare in scopuri de TVA, pentru a se identifica seria si numarul acestuia.
Dupa primirea cererii pe cale electronica, organul fiscal fiscal procedeaza in cel mai scurt timp la emiterea unui alt certificat de inregistrare in scopuri de TVA si va notifica solicitantul in acest sens sa se prezinte fizic sa ridice noul certificat de la organul fiscal.
La ridicarea noului certificat, solicitantul trebuie sa inmaneze, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare in scopuri de TVA.
Concluzie
- se trimite o cerere, insotita de copia vechiului certificat de inregistrare in scopuri de TVA prin care se solicita anularea vechiului certificat de inregistrare in scopuri de TVA si emiterea unui alt certificat in scopuri de TVA care sa contina noua denumire a societatii,
- se ridica de la organul fiscal noul certificat, imediat ce se primeste notificare de la organul fiscal competent.
Referitor la facturare se aplica prevederile art 319 alin 20 din Codul fiscal:
,,Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
(…)
Avand in vedere faptul ca noua denumire a persoanei impozabile care a livrat bunurile/a prestat serviciile este deja inregistrata la ONRC, dupa modificarea denumirii facturile trebuiau emise pe noua denumire a societatii.
Daca facturile au fost emise de parteneri utilizand vechea denumire, trebuie stornate si retransmise cu noua denumire (daca partenerii accepta). Opinia mea este ca pot aparea riscuri fiscale (neacordarea deductibilitatii TVA) pe motiv ca unii inspectori fiscali ar putea considera ca factura nu respecta cerintele legale (nu este corect intocmita). Partenerii dumneavoastra ar trebui notificati in acest sens.
In privinta actelor aditionale la contractele incheiate si a altor implicatii juridice, va recomand sa consultati un avocat.
Foto: pixabay.com