Update 28 ianuarie 2025: Va informam ca in Monitorul Oficial nr. 59 din 23 ianuarie 2025 a fost publicat OMF nr. 107/2025 privind aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la ANAF.
OMF nr. 107/2025 aduce clarificari cu privire la intocmirea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024 si a raportarilor contabile anuale intocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2024, precum si la depunerea lor la Agentia Nationala de Administare Fiscala. Sunt prezentate, astfel, categoriile de situatii financiare anuale intocmite de acestia in functie de reglementarile contabile aplicabile.
La elaborarea actului normativ s-a avut in vedere tipul raportarii contabile pe care trebuie sa o intocmeasca operatorii economici, respectiv situatii financiare anuale sau raportari contabile anuale.
Fata de informatiile raportate la data de 31 decembrie 2023, prin OMF nr. 107/2025 se stabilesc urmatoarele:
- raportarea distincta a cifrei de afaceri nete realizate din operatiuni desfasurate pe teritoriul national;
- introducerea de clarificari cu privire la semnarea situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale si a termenelor de depunere a acestora, in sensul mentionarii faptului ca acestea se semneaza de catre reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii), precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
Situatiile financiare anuale trebuie depuse pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare.
Depunerea situatiilor financiare pentru anul 2024
"Entitatile pot depune situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, in format hartie si in format electronic, la registratura Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre operatorii economici si alti contribuabili, sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat. Entitatile depun situatiile financiare anuale la registratura Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, pe suport magnetic, impreuna cu situatiile financiare anuale listate cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnate potrivit legii."
Semnarea situatiilor financiare anuale - Studiu de caz
Intrebare: "Un asociat care s-a retras din firma a solicitat anularea Hotararii AGA de aprobare a situatiilor financiare. Instanta a aprobat cererea de anulare a Hotararii AGA pe motivul ca, in notele explicative nr. 5 si 10, nu au fost prezentate informatii detaliate cu privire la relatia societatii cu partile legate, asa cum sunt prevazute in art. 481 si 482 din Ordinul MFP 1802/2014. Astfel, societatea va modifica doar cele doua note explicative (nr. 5 si 10), va convoca din nou AGA si va reaproba situatiile financiare, urmand sa le redepuna la ANAF.
Daca initial situatiile financiare si anexele au fost intocmite si semnate de o persoana (director economic) care acum nu mai face parte din firma, directorul economic actual trebuie sa semneze doar cele doua note modificate sau este necesar sa semneze din nou toate documentele? Este posibil ca situatiile financiare sa ramana semnate de persoana care era responsabila la acel moment, iar doar cele doua note sa fie semnate de persoana care efectueaza modificarile?"

Cartea neagra a controlului fiscal

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro: Conform art. X din OUG 138/2024, care este in vigoare din 5 decembrie 2024, “„Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.”.
Astfel, situatiile financiare, inclusiv notele explicative, reprezinta un ansamblu unitar de documente care trebuie sa fie asumate in intregime de persoana responsabila la momentul aprobarii lor de catre AGA.
Daca directorul economic care a semnat documentele initiale nu mai este in firma, iar modificarile sunt efectuate de un alt director economic, atunci acesta din urma trebuie sa semneze intreg ansamblul documentelor actualizate, nu doar notele explicative modificate.
Prin urmare, atunci cand exista modificari in situatiile financiare, acestea sunt tratate ca un intreg unitar, iar persoana responsabila la momentul actual trebuie sa isi asume intreaga documentatie prin semnatura. Aceasta inseamna ca, la redepunere, toate documentele (inclusiv bilantul, contul de profit si pierdere, notele explicative, raportul administratorului etc.) vor fi resemnate de actualul director economic.
Foto: pexels.com