email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Avansuri platite unui furnizor in insolventa: analiza fiscala si contabila

Avansuri platite unui furnizor in insolventa: analiza fiscala si contabila
furnizor in insolventafacturi de avans

Insolventa este o situatie provizorie in care se stabileste daca firma va intra in faliment sau reorganizare (caz in care serviciile ar putea fi totusi prestate). Asadar, in cazul in care furnizorul se afla in insolventa si am efectuat plati in avans catre acesta, se ridica numeroase intrebari cu privire la modul in care trebuie sa gestionam aceasta situatie atat din punct de vedere fiscal, cat si contabil. Aceasta situatie poate avea implicatii semnificative asupra oricarei societati, iar in cele ce urmeaza vom vedea aspectele relevante legate de interpretarea fiscala, TVA si contabilitatea acestor plati in avans.

Avansuri platite unui furnizor in insolventa: impactul fiscal si contabil

O societate (A) platitoare de impozit pe profit si TVA se afla in situatia in care a achitat facturi de avans pentru prestare de servicii unei firme de constructii (B). Serviciile nu s-au efectuat, desi facturile de avans au fost achitate. Societatea respectiva (B) primeste hotararea judecatoreasca definitiva privind inchiderea procedurii insolventei. Facem mentiunea ca nu s-au constituit provizioane.

Cum interpretam din punct de vedere fiscal, respectiv TVA, situatia societatii (A) in care avansurile nu se mai pot recupera si care este monografia contabila?

In formularea raspunsului vom presupune ca stiti cu siguranta ca serviciile nu vor mai fi prestate si contractul se considera desfiintat.

In acest caz va aflati in situatia de la art. 287, litera a) din Codul fiscal:

Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
a) In cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea acestora, dar pentru care au fost emise facturi in avans;

Presupunand ca furnizorul nu a intocmit facturi pentru stornarea avansului, se aplica prevederile art. 319, alin. (3) din Codul fiscal:
(3) In cazul in care este obligatorie ajustarea bazei impozabile conform art. 287 lit. a) - c) si e), daca furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330 alin. (2), beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e).

Avansuri platite unui furnizor in insolventa - monografie contabila

Pe baza facturii de stornare primite de la furnizor sau a autofacturii daca furnizorul nu a emis o factura, veti inregistra:
% = 401 toate sumele cu minus:
409
4426

Iar scoaterea din gestiune a furnizorului debitor:
654 = 401

In ceea ce priveste deducerea cheltuielii din 654, se aplica prevederile art. 25, alin. (4), litera h) din Codul fiscal:
(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
( )
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare.

Raspuns oferit in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
furnizor in insolventafacturi de avans


Data aparitiei: 12 Septembrie 2023
Ultima actualizare: 13 Septembrie 2023

Votati articolul "Avansuri platite unui furnizor in insolventa: analiza fiscala si contabila":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Cartile pe care orice contabil ar trebui sa le aiba in biblioteca

    • Monografiile contabile si perfectionarea continua sunt esentiale pentru asigurarea conformitatii cu legislatia in vigoare, pentru furnizarea de informatii financiare precise si eficienta proceselor contabile. Urmatoarele doua lucrari sunt considerate de specialisti cele mai bune surse de informatii in contextul legislativ actual. Si asta deoarece ele ofera solutii complete si actualizate pentru absolut toate situatiile neclare create de modificarile legislative majore...» citeste mai departe aici

  • Care este termenul de depunere al formularului 318

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Galati va reaminteste prevederile OPANAF nr. 2810/2016 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania. Pentru a obtine o rambursare a taxei pe valoarea adaugata in statul membru de rambursare, solicitantul adreseaza respectivului stat membru ...» citeste mai departe aici

  • Agentie de turism: Tratamentul fiscal-contabil al principalelor operatiuni

    • Ce este o agentie de turism? Potrivit Ordinului Ministerului Turismului nr. 1.179/2018 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind eliberarea certificatelor de clasificare a structurilor de primire turistice cu functiuni de cazare si alimentatie publica, a licentelor si brevetelor de turism, aprobate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 65/2013, o agentie de turism poate fi: a) agentie de turism organizatoare &...» citeste mai departe aici

  • Examen CECCAR: Termenul de inscriere a fost prelungit pana la 20 septembrie 2024

    • CECCAR a anuntat ca termenul-limita pentru inscrierea la examenul de acces s-a prelungit pana la 20 septembrie 2024. Dosarul de inscriere se poate depune online sau la sediul oricarei filiale CECCAR. In continuare, aflati mai multe detalii despre depunerea dosarului, taxa de inscriere la stagiu si structura examenului de admitere. Examen CECCAR: Instructiuni privind depunerea dosarului de inscriere A. Instructiuni privind completarea formularului...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X