Aflam in continuare daca o institutie publica poate plati avans unui furnizor in baza unei facturi, conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice.
Specialistul nostru in domeniu explica si cateva informatii cheie despre intocmirea unei facturi de avans si de ce nu poate fi folosita o factura proforma.
- Iul 0296 locuri disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Iul 0999 locuri disponibileWebinarul - Noua lege a pensiilor. Influente asupra raporturilor de munca
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Iul 1816 locuri disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Iul 1813 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Sep 3062 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 73
2024, Hotel Crowne Plaza, BucurestiVezi detaliiInscriere - Sep 30100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Legislatia Muncii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2239 locuri disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 22100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Citeste si: Facturi de avans. Care este tratamentul contabil si fiscal?
Intocmirea unei facturi de avans: raspunsul specialistului
Potrivit Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, lichidarea cheltuielilor este o faza in procesul executiei bugetare in care ordonatorul de credite verifica existenta dreptului creditorului, determina sau verifica realitatea si cuantumul obligatiei de plata si verifica conditiile de exigibilitate ale obligatiei de plata pe baza documentelor justificative.
Factura proforma nu poate fi un document justificativ pentru efectuarea platilor in avans, acest document oferind informatii in legatura cu datele de identificare ale furnizorului sau contul IBAN, fiind o practica utilizata in cazul tranzactiilor intre persoane fizice sau juridice din sectorul privat, dar si in aceste cazuri Codul fiscal prevede obligatia emiterii unei facturi de avans cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care s-a incasat avansul (art 319 alin 16 din Codul fiscal: ,,persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa’’).
Legea finantelor publice este drastica in privinta modului de efectuare a platilor, astfel ca potrivit art 52 alin 6 din lege, efectuarea platilor, in limita creditelor bugetare aprobate, se face numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu dispozitiile legale, si numai dupa ce acestea au fost lichidate si ordonantate.
Prin urmare, documentul justificativ in baza caruia poate fi efectuata o plata in avans de catre o institutie publica este factura de avans, nicidecum factura proforma.
Factura de avans trebuie sa mentioneze contractul incheiat intre cele doua parti (angajamentul legal), adica actul juridic prin care se creeaza obligatia de plata pe seama fondurilor publice.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari
Importanta intocmirii unei facturi de avans, ca document justificativ in baza caruia o institutie publica poate efectua plati in avans, rezida si in faptul ca efectuarea unor plati in avans nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate, in lipsa unei facturi, face aproape imposibila recuperarea avansurilor de la beneficiarii avansurilor.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de specialistii RS.