Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

OUG 168/2022 – salariul minim diferentiat, masura privind educatia timpurie, suspendarea unor declaratii si alte modificari fiscale

Data aparitiei: 12 Decembrie 2022
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
OUG 168/2022 – salariul minim diferentiat, masura privind educatia timpurie, suspendarea unor declaratii si alte modificari fiscale
microinteprindereimpozit pe profitsalariudeclaratiile 392

Cresterea salariului minim diferentiat in constructii de la 3000 la 4000 lei, prelungirea masurii privind suspendarea facilitatii educatiei timpurii, suspendarea pentru inca un an a declaratiilor 392 si 393 sunt doar cateva dintre noutatile pe care le introduce in legislatie OUG 168/2022. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1186 din 9 decembrie 2022. 

Alte noutati prevad cresterea pensiei de la 1 ianuarie 2023, acordarea unui ajutor pentru pensionarii cu venituri mici, prelungirea termenului privind dotarea automatelor comerciale cu case de marcat si diverse masuri care vizeaza angajatii de la stat. 

OUG 168/2022 – masuri fiscale 2023: continutul actului normativ

Denumire completa: OUG 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative 

 

Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,

tinand seama de faptul ca la fundamentarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2023 este necesar ca masurile fiscal-bugetare sa fie aprobate prin acte normative,

luand in considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 in vederea incetarii situatiei de deficit public excesiv din Romania (2020/C 116/01), potrivit careia Romania trebuie sa puna in aplicare in mod riguros masurile necesare pentru corectarea deficitului excesiv,avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume pentru sustinerea investitiilor publice si implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, intr-o maniera eficienta, profesionista si transparenta, cu efect multiplicator si aport direct la formarea bruta de capital fix,tinand cont de faptul ca pentru perioada 2023-2025 se impune o constructie bugetara responsabila si credibila, crearea de spatiu fiscal, vital in economii in curs de dezvoltare in conditiile unui cadru international si intern dificil,

avand in vedere necesitatea adoptarii, in cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal-bugetare pe perioada 2023-2025, a legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2023,avand in vedere necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilor bugetare permanente,
tinand cont ca neadoptarea masurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finantare suplimentar in anul 2023, rezultand un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de 10,3% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect cresterea datoriei publice cu riscul inaspririi conditiilor de finantare a acesteia,

luand in considerare ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, in sensul ca ar genera:

a) un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectand sustenabilitatea finantelor publice;

b) intarzieri in adoptarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2023, afectand posibilitatile de finantare a actiunilor de limitare a efectelor crizei energetice,

avand in vedere prevederile Programului de guvernare 2021-2024 referitoare la adoptarea unor masuri privind majorarea valorii punctului de pensie pentru pensionarii sistemului public de pensii si majorarea indemnizatiei sociale pentru pensionari,

dat fiind grupul-tinta caruia i se adreseaza, respectiv pensionarii sistemului public de pensii, masurile de protectie sociala propuse au consecinte pozitive pentru aceasta categorie de persoane si sunt menite sa vina in sprijinul populatiei atat prin majorarea valorii punctului de pensie, cat si prin majorarea indemnizatiei sociale pentru pensionari.

Luand in considerare reglementarile din Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc valoarea punctului de pensie,

avand in vedere ca nivelul unor pensii din sistemul public se situeaza inca sub nivelul veniturilor care sa permita beneficiarilor un trai decent si tinand seama de necesitatea de a imbunatati sistemul de protectie sociala, in concordanta cu prioritatile nationale, astfel incat sa fie incurajata solidaritatea cu persoanele cele mai vulnerabile,


in scopul de a evita excluderea sociala a unei parti dintre pensionarii sistemului public de pensii, care reprezinta o categorie defavorizata de persoane in contextul crizei economice actuale, si pentru asigurarea unui venit minim de subzistenta, avandu-se in vedere situatia economica si sociala din Romania,

avand in vedere categoria de persoane care face obiectul acestor masuri, constituita din beneficiari ai sistemului public de pensii, ale caror venituri se situeaza sub limita minima, dincolo de care pot interveni marginalizarea sociala si saracia,tinand cont ca indemnizatia sociala pentru pensionari, calculata ca diferenta dintre nivelul cuantumului pensiei cuvenit sau aflat in plata si nivelul indemnizatiei de 1.125 lei, se suporta din bugetul de stat, adoptarea acestei masuri pentru anul 2023 este necesara pentru fundamentarea bugetului de stat pentru anul 2023.

Luand in considerare necesitatea de a imbunatati sistemul de protectie sociala in concordanta cu prioritatile nationale, astfel incat sa fie incurajata solidaritatea cu persoanele cele mai vulnerabile, in scopul de a evita excluderea sociala a unei parti dintre beneficiarii sistemului public de pensii si ai sistemului pensiilor militare de stat, pentru asigurarea unui venit minim de subzistenta, avandu-se in vedere situatia economica si sociala din Romania in contextul mondial actual,


dat fiind faptul ca, prin liberalizarea preturilor la energie, masura impusa la nivel international si european, s-a generat o crestere fara precedent a pretului la energia electrica, gazele naturale, precum si la combustibil care au avut impact atat asupra cresterii preturilor la utilitatile publice pentru populatie, cat si asupra cresterii preturilor la bunurile de consum, determinand in principal o scadere a puterii de cumparare a persoanelor vulnerabile, cu impact semnificativ asupra standardelor de viata ale populatiei,tinand seama de faptul ca o consecinta imediata a cresterii preturilor la utilitatile publice destinate populatiei, precum si a pretului bunurilor de consum, in special cele destinate hranei, a reprezentat-o cresterea ratei inflatiei,luand in considerare ca masura de protectie sociala propusa are consecinte pozitive pentru beneficiarii sistemului public de pensii si ai sistemului pensiilor militare de stat din Romania, fiind menita sa vina in sprijinul acestor categorii de persoane ale caror venituri sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei,

avand in vedere necesitatea efectuarii unor corelari in vederea asigurarii aplicarii unitare a reglementarilor fiscale cu privire la impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii,avand in vedere mecanismul de achizitie centralizata de energie electrica instituit incepand cu 1 ianuarie 2023 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei si modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei,tinand cont ca in lipsa extinderii aplicarii masurii de simplificare a TVA prevazute la art. 331 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si catre comerciantul persoana impozabila care are calitatea de achizitor unic in cadrul mecanismului de achizitie centralizata de energie electrica instituit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2022, viabilitatea acestui mecanism nu ar fi asigurata, ca urmare a dezechilibrelor financiare ce ar aparea intre drepturile de incasare ale producatorilor pentru cantitatile de energie electrica vandute si obligatiile de plata ale operatorilor economici care cumpara energie conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2022.

Avand in vedere necesitatea corelarii prevederilor din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu cele ale Legii nr. 268/2021 pentru infiintarea Autoritatii Vamale Romane si pentru modificarea unor acte normative, in scopul stabilirii temeiului legal in baza caruia Autoritatea Vamala Romana poate exercita atributiile privind emiterea de ordine in vederea aplicarii cadrului legal in domeniul accizelor,luand in considerare necesitatea prelungirii termenului de suspendare a obligatiilor de raportare prevazute la art. 324 alin. (4)-(6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare (declaratiile informative cod 392A, 392B si 393), care expira la 31 decembrie 2022, astfel incat si dupa aceasta data, atunci cand vor avea loc inspectii din partea Comisiei Europene pentru anii anteriori, se va putea permite, daca va fi necesar, reintroducerea obligatiei de depunere a respectivelor declaratii,avand in vedere ca preturile la utilitati, precum si cele la bunurile de larg consum au fost puternic influentate de cresterile preturilor la energie electrica, gaze naturale si combustibili, determinand cresterea ratei inflatiei, cu impact semnificativ asupra standardelor de viata ale persoanelor cu venituri la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata,tinand cont de faptul ca preturile ridicate la energie electrica, gaze naturale si combustibili influenteaza semnificativ si activitatea angajatorilor,avand in vedere ca, in lipsa efectuarii corelarilor tehnice necesare, neclaritatea prevederilor legale ar persista, generand confuzie la nivelul contribuabilului/angajatorului,

luand in considerare ca masura suspendarii stimulentului fiscal pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit care efectueaza cheltuieli cu educatia timpurie inceteaza la data de 31 decembrie 2022 si faptul ca reglementarea actuala privind facilitatea fiscala pentru cheltuielile cu educatia timpurie nu corespunde cu normele comunitare adoptate in domeniul taxei pe valoarea adaugata si accizelor si nici cu cele nationale din domeniul impozitului pe venitul din salarii,avand in vedere ca neadoptarea masurii care vizeaza suspendarea stimulentului fiscal privind cheltuielile cu educatia timpurie conduce la mentinerea situatiei existente inainte de suspendarea acestor prevederi, in care subzista inadvertente si lacune nesolutionate ce nu permit aplicarea, precum si implicatii bugetare semnificative, pentru a se putea da eficienta reglementarii si pentru a se preintampina afectarea in mod negativ a bugetului de stat se impune inlaturarea acestei situatii, cu celeritate, prin prelungirea perioadei de suspendare a reglementarilor incidente pana la data de 31 decembrie 2023.

 

Considerand de maxima importanta adoptarea masurii fiscale propuse ce are ca scop protectia angajatilor al caror salariu este la nivelul salariului minim brut pe tara,avand in vedere necesitatea interventiei rapide a Guvernului cu masuri prin care sa combata efectele cresterii preturilor si a nivelului inflatiei,intrucat reglementarea propusa nu poate fi adoptata printr-un alt instrument legislativ care sa permita diminuarea rapida a consecintelor sociale negative generate de cresterea preturilor,avand in vedere inexistenta pe piata, in prezent, a aparatelor de marcat electronice fiscale dedicate automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede si, implicit, imposibilitatea respectarii termenului de 31 decembrie 2022, de catre operatorii economici vizati de obligatia de dotare cu astfel de dispozitive,tinand seama si de faptul ca nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecinte negative in sensul ca ar conduce la sanctionarea operatorilor economici care comercializeaza bunuri/presteaza servicii prin intermediul automatelor comerciale, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru neindeplinirea obligatiei de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale, in conditiile in care fapta nu este imputabila acestora,apreciind ca sectorul constructiilor reprezinta unul din domeniile prioritare ale economiei si tinand cont ca activitatea de constructii este decisiva pentru realizarea proiectelor de investitii publice si private si avand in vedere ca sectorul constructiilor se confrunta cu dificultati legate de asigurarea cu forta de munca specializata si de o concurenta neloiala, este necesara adoptarea de masuri legislative in vederea asigurarii unei remuneratii adecvate in acest domeniu, in corelare cu evolutia salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata incepand cu anul 2023.

Avand in vedere faptul ca prin dispozitiile art. 386 alin. (5) si (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a reglementat faptul ca toti medicii specialisti pot incheia contracte cu casele de asigurari de sanatate, prin care acestia dobandesc dreptul de a elibera bilete de trimitere pentru specialitati clinice, biletele de trimitere pentru investigatii paraclinice si prescriptii medicale pentru medicamente cu sau fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, inclusiv cei care nu au incheiate contracte de furnizare de servicii medicale cu casele de asigurari de sanatate,intrucat conditiile pentru implementarea in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate urmeaza sa fie stabilite prin hotarare a Guvernului, care se elaboreaza cu consultarea Colegiului Medicilor din Romania, Colegiului Medicilor Stomatologi din Romania si Colegiului Farmacistilor din Romania, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2023,in considerarea faptului ca in sistemul de asigurari sociale de sanatate, prescriptiile medicale, biletele de trimitere pentru specialitati clinice si biletele de trimitere pentru investigatii paraclinice sunt eliberate numai ca urmare a serviciilor medicale care fac obiectul contractului cu casa de asigurari de sanatate, respectiv consecinta consultatiei, si, ca urmare, nu pot fi recunoscute si validate de sistemul informatic unic integrat, ceea ce conduce la lipsa unui control asupra cheltuielilor suportate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,avand in vedere ca la sistemul informatic unic integrat are acces doar personalul institutiilor/furnizorilor de servicii medicale din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, pentru a asigura implementarea dispozitiilor art. 386 alin. (5) din Legea nr. 95/2006, dar si pentru asigurarea unei bune gestiuni financiare a bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate este necesar sa se asigure concordanta cu dispozitiile actelor normative care reglementeaza sistemul de asigurari sociale de sanatate, inclusiv pentru asigurarea compatibilitatii dintre sistemele informatice utilizate de furnizori cu cele din Platforma informatica din asigurarile de sanatate si, totodata, pentru respectarea regulilor referitoare la structura de securitate a PIAS sunt necesare analiza, identificarea de solutii si/sau, dupa caz, dezvoltarea de proiecte, prin care aceste dispozitii sa fie implementate in mod corespunzator.

Tinand cont de faptul ca bugetul pentru anul 2023 nu a fost aprobat, fapt care conduce la necunoasterea dimensiunii Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, respectiv a fondurilor alocate diferitelor segmente de asistenta medicala,luand in considerare faptul ca insuficienta fondurilor alocate bugetului fondului poate conduce la neacordarea serviciilor acordate de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate recomandate in biletele de trimitere pentru specialitati clinice, bilete de trimitere pentru investigatii paraclinice si prescriptii medicale pentru medicamente cu sau fara contributie personala in tratamentul ambulatoriu, ceea ce conduce la incalcarea drepturilor prevazute de lege de care beneficiaza persoanele asigurate,luand in considerare faptul ca Organizatia Mondiala a Sanatatii mentine pandemia la nivel internationalsi tinand cont de faptul ca structurile organizatorice ale unitatilor sanitare cu paturi implicate in acordarea ingrijirilor medicale pacientilor diagnosticati cu virusul SARS-CoV-2 este necesar sa fie adaptate rapid in contextul epidemiologic sus-mentionat,in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Capitolul I Masuri fiscal-bugetare si prorogarea unor termene

Articolul I

(1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se majoreaza cu 10% fata de nivelul acordat pentru luna decembrie 2022, fara a se depasi valoarea nominala pentru anul 2022 stabilita potrivit anexelor la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, pentru care nu exista functie similara in plata, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor de functie/salariilor de functie/indemnizatiilor de incadrare lunara se stabileste la nivelul reglementat pentru anul 2022 in anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, la care se aplica, dupa caz, prevederile art. 10 privind gradatia corespunzatoare vechimii in munca.

(3) Pentru personalul prevazut la alin. (1), cuantumul salariului de baza in conformitate cu prevederile hotararii Guvernului pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2023 se stabileste dupa aplicarea majorarii prevazute la alin. (1).

(4) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, incepand cu data de 1 ianuarie, indemnizatiile lunare pentru functiile de demnitate publica si functiile asimilate acestora, prevazute in anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se mentin la nivelul aferent lunii decembrie 2022.

(5) In anul 2023, incepand cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2022, in masura in care personalul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.

(6) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru personalul militar, politisti si politistii de penitenciare actualizarea cuantumului soldei de grad/salariului gradului profesional detinut se excepteaza de la prevederile alin. (5).

(7) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, valoarea lunara a indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din anul 2022.

(8) Pentru personalul incadrat in unitatile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unitatile administrativ-teritoriale, aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, influentele financiare determinate de cresterile salariale prevazute la alin. (1) se asigura prin transferuri din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, de la titlul VI „Transferuri intre unitati ale administratiei publice“.

Articolul II

(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, munca suplimentara efectuata peste durata normala a timpului de lucru de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie sau de conducere, precum si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza in cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzator acestora.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) in anul 2023, pentru activitatea desfasurata de personalul militar, politisti, politistii de penitenciare si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, se acorda drepturile prevazute de legislatia aferenta lunii iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezinta solda de functie/salariul de functie/salariul de baza cuvenita/cuvenit.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), munca suplimentara prestata in anul 2023 peste programul normal de lucru de catre personalul cu statut special care are atributii pentru desfasurarea activitatilor deosebite cu caracter operativ sau neprevazut in domeniul ordinii si sigurantei publice, in respectarea regimului frontierei de stat a Romaniei, in situatii de urgenta, in personalizarea, emiterea si evidenta generala a documentelor de identitate si a pasapoartelor simple, in emiterea si evidenta permiselor de conducere si a certificatelor de inmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum si de catre politistii de penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzator, se plateste cu o majorare de 75% din solda de functie/salariul de functie cuvenita/cuvenit, proportional cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii. Plata majorarii se efectueaza in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in urmatoarele 60 de zile dupa prestarea muncii suplimentare.

(4) Personalului din institutiile de aparare si securitate nationala care executa serviciul de lupta permanent, desfasoara activitati deosebite cu caracter operativ sau neprevazut, precum si in situatii de urgenta i se aplica, in mod corespunzator, prevederile alin. (3).

(5) Plata majorarii prevazute la alin. (3) si (4) se efectueaza astfel incat sa se incadreze in limita de 3% din suma soldelor de functie/salariilor de functie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional detinut, gradatiilor si a soldelor de comanda/salariilor de comanda, la nivelul ordonatorului principal de credite.

(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), in cazul politistilor de penitenciare, limita de 3% se stabileste la nivelul bugetului centralizat al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.


(7) In situatia prevazuta la alin. (3) si (4), munca suplimentara prestata peste programul normal de lucru se poate plati numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de seful ierarhic, in scris, fara a se depasi 180 de ore anual. In cazuri cu totul deosebite, munca suplimentara se poate efectua si peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite si cu acordul sindicatelor reprezentative sau, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor, potrivit legii, precum si cu incadrarea in fondurile bugetare aprobate.

(8) Conditiile de stabilire a majorarii prevazute la alin. (3) si (4) si cele de incadrare in limitele stabilite la alin. (5) si (6), precum si activitatile deosebite cu caracter operativ sau neprevazut pentru care se acorda acest drept se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.

(9) Dispozitiile alin. (3)-(8) nu aduc atingere prevederilor alin. (2), care se aplica in mod corespunzator.(10) Ordonatorii de credite raspund in conditiile legii de stabilirea si acordarea drepturilor prevazute la alin. (2)-(6) numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Articolul III

(1) In anul 2023, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu exceptia tichetelor de cresa, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) In anul 2023, institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu acorda personalului din cadrul acestora premii.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in anul 2023 se pot acorda premii pentru sportivii si colectivele tehnice care au obtinut performante deosebite la actiunile sportive internationale si nationale oficiale, pentru elevii, studentii, cercetatorii si profesorii care au obtinut distinctii la olimpiadele internationale si concursurile internationale si nationale pe discipline de invatamant si pentru profesorii care i-au pregatit pe acestia, cu incadrarea in alocarea bugetara.


Articolul IV

(1) In anul 2023, pentru personalul militar, politistii si politistii de penitenciare, indemnizatiile, compensatiile, primele, ajutoarele, platile compensatorii, despagubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte drepturi acordate potrivit actelor normative in vigoare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul lunar brut, se mentin la nivelul lunii decembrie 2022.

(2) In anul 2023, cuantumul compensatiei banesti, respectiv al alocatiei valorice pentru drepturile de hrana, valoarea financiara anuala a normelor de echipare si valoarea financiara a drepturilor de echipament se mentin in plata la nivelul acordat pentru luna decembrie 2022.

Articolul V

In anul 2023, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii, cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Articolul VI

(1) Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din institutiile si autoritatile publice, devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023, se va realiza astfel:
a) in primul an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 5% din valoarea titlului executoriu;
b) in al doilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 10% din valoarea titlului executoriu;
c) in al treilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
d) in al patrulea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 25% din valoarea titlului executoriu;
e) in al cincilea an de la data la care hotararea judecatoreasca devine executorie se plateste 35% din valoarea titlului executoriu.

(2) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023, avand ca obiect acordarea unor drepturi reprezentand diurna, cazare, hrana sau facilitarea legaturii cu familia, prevazute de legislatia privind participarea fortelor armate la misiuni si operatii in afara teritoriului statului roman, pentru perioade anterioare anului 2020.

(3) Procedura de plata esalonata prevazuta la alin. (1) se aplica si in ceea ce priveste plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti devenite executorii in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023, avand ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobanzii legale pentru plata esalonata a sumelor prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.

(4) In cursul termenului prevazut la alin. (1), orice procedura de executare silita se suspenda de drept.

(5) Sumele prevazute la alin. (1), platite in temeiul prezentei ordonante de urgenta, se actualizeaza cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica.

(6) La sumele actualizate in conditiile alin. (5) se acorda dobanda legala remuneratorie, calculata de la data la care hotararea judecatoreasca a ramas executorie.

(7) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilita procedura de efectuare a platii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevazute la alin. (1).

Articolul VII

(1) In anul 2023 nu se acorda ajutoarele sau, dupa caz, indemnizatiile la iesirea la pensie, retragere, incetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea in rezerva.(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in situatia incetarii raporturilor de munca sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.


Articolul VIII

(1) Pentru pensiile militare de stat recalculate, precum si pentru cele stabilite pana la data de 31.12.2017, cuantumurile brute indexate potrivit prevederilor art. 59 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se indexeaza suplimentar, din oficiu, astfel:


a) pana la 3.000 lei inclusiv, se indexeaza cu 7,4%, fara sa depaseasca 3.154 lei;
b) intre 3.001 lei si 4.400 lei inclusiv, se indexeaza cu 5,1%, fara sa depaseasca 4.573 lei;
c) intre 4.401 lei si 5.800 lei inclusiv, se indexeaza cu 3,9%, fara sa depaseasca 5.981 lei;
d) intre 5.801 lei si 7.200 lei inclusiv, se indexeaza cu 3,1%, fara sa depaseasca 7.388 lei;
e) intre 7.201 lei si 8.600 lei, se indexeaza cu 2,6%, fara sa depaseasca 8.782 lei;
f) intre 8.601 lei si 10.000 lei, se indexeaza cu 2,1%, fara sa depaseasca 10.000 lei.

(2) Pentru pensiile militare de stat stabilite incepand cu data de 1.01.2018, cuantumurile brute indexate potrivit art. 59 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se indexeaza suplimentar, din oficiu, astfel:

a) pana la 3.000 lei inclusiv, se indexeaza cu 3,8%, fara sa depaseasca 3.076 lei;
b) intre 3.001 lei si 4.400 lei inclusiv, se indexeaza cu 2,5%, fara sa depaseasca 4.485 lei;
c) intre 4.401 lei si 5.800 lei inclusiv, se indexeaza cu 1,9%, fara sa depaseasca 5.888 lei;
d) intre 5.801 lei si 7.200 lei inclusiv, se indexeaza cu 1,5%, fara sa depaseasca 7.295 lei;
e) intre 7.201 lei si 8.600 lei, se indexeaza cu 1,3%, fara sa depaseasca 8.687 lei;
f) intre 8.601 lei si 10.000 lei, se indexeaza cu 1%, fara sa depaseasca 10.000 lei.


(3) In cazul indexarii cuantumurilor pensiilor militare de stat potrivit alin. (1) si (2) pentru pensiile stabilite conform art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. 60 alin. (2) si (3) din aceeasi lege se aplica in mod corespunzator.

Articolul IX

Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizatiei sociale pentru pensionari, aprobata prin Legea nr. 196/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, indemnizatia sociala pentru pensionari este de 1.125 lei.

Articolul X

(1) In anul 2023 se acorda un ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale caror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 lei, astfel:

a) in cuantum de 1.000 lei, daca nivelul veniturilor lunare este de pana la 1.500 lei inclusiv;

b) in cuantum de 800 lei, daca nivelul veniturilor lunare este intre 1.501 lei si 2.000 lei inclusiv;
c) in cuantum de 600 lei, daca nivelul veniturilor lunare este intre 2.001 lei si 3.000 lei inclusiv.


(2) Ajutorul financiar prevazut la alin. (1) se plateste in doua transe, in lunile ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, astfel:
a) in cuantum de 500 lei, daca nivelul veniturilor lunare este de pana la 1.500 lei inclusiv;
b) in cuantum de 400 lei, daca nivelul veniturilor lunare este intre 1.501 lei si 2.000 lei inclusiv;
c) in cuantum de 300 lei, daca nivelul veniturilor lunare este intre 2.001 lei si 3.000 lei inclusiv.


(3) Prin sintagma venituri lunare prevazuta la alin. (1) si (2) se intelege:

a) venituri din pensii acordate in sistemul public de pensii, platite in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
b) venituri din pensii acordate in sistemele neintegrate sistemului public de pensii, platite in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
c) venituri din drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, cu exceptia veniturilor din indemnizatiile acordate persoanelor prevazute la art. 4 alin. (2) si art. 18 alin. (1) lit. c) din Legea recunostintei pentru victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989, pentru revolta muncitoreasca anticomunista de la Brasov din noiembrie 1987 si pentru revolta muncitoreasca anticomunista din Valea Jiului - Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si a veniturilor din drepturile acordate persoanelor prevazute de Legea nr. 49/1991 privind acordarea de indemnizatii si sporuri invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi, cu modificarile si completarile ulterioare, si platite in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, prin casele teritoriale de pensii/casele sectoriale de pensii;
d) venituri din indemnizatia sociala pentru pensionari acordata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) venituri din salarii si asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, raportate in „Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate“, al carei termen de depunere, conform art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, este luna anterioara celei in care se efectueaza calculul drepturilor aferente lunii in care se plateste ajutorul financiar.

(4) Ajutorul financiar prevazut la alin. (1) se acorda in situatia in care veniturile cumulate prevazute la alin. (3) si realizate de aceeasi persoana sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei, 2.000 lei si, respectiv, 3.000 lei.

Articolul XI

Ajutorul financiar prevazut la art. X alin. (1) se plateste, din oficiu, in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, prin casele teritoriale de pensii/casele sectoriale de pensii, si se suporta din bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne si Serviciului Roman de Informatii.

Articolul XII

(1) In cazul pensionarilor care beneficiaza de pensie de urmas, ajutorul financiar prevazut la art. X alin. (1) se acorda fiecarui urmas in parte.

(2) Ajutorul financiar se acorda in cuantumul integral prevazut la art. X chiar daca veniturile platite in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 sunt aferente unei fractiuni de luna.

(3) In cazul pensionarilor si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special, care in luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 incaseaza diferente de drepturi banesti, cuvenite si neincasate, aferente unor perioade anterioare lunii ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, la determinarea plafonului prevazut la art. X alin. (1) nu se iau in considerare aceste drepturi.


Articolul XIII

(1) Ajutorul financiar prevazut la art. X se acorda pensionarilor si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special, aflati in evidenta caselor teritoriale de pensii/caselor sectoriale de pensii, care au domiciliul in Romania.

(2) Persoanele care au locul de sedere/resedinta obisnuita in strainatate nu beneficiaza de ajutorul financiar prevazut la art. X.


Articolul XIV

(1) Casele de pensii organizate in cadrul sistemelor de asigurari sociale neintegrate sistemului public de pensii vor pune la dispozitia Casei Nationale de Pensii Publice toate informatiile necesare solicitate de aceasta, in vederea aplicarii prevederilor art. X.(2) Casa Nationala de Pensii Publice pune la dispozitia caselor de pensii sectoriale informatiile solicitate de acestea, existente in evidenta proprie, in vederea aplicarii prevederilor art. X.

Articolul XV

(1) Ajutorul financiar prevazut la art. X nu se ia in calcul la stabilirea plafonului prevazut prin Hotararea Guvernului nr. 186/2009 privind aprobarea Programului pentru compensarea cu 90% a pretului de referinta al medicamentelor, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Ajutorul financiar prevazut la art. X nu se ia in calcul la stabilirea contributiei banesti individuale a asiguratilor care beneficiaza de bilete de tratament balnear, prin sistemul organizat si administrat de Casa Nationala de Pensii Publice.

(3) Ajutorul financiar prevazut la art. X nu se ia in calcul la stabilirea contributiei de plata pentru centrele rezidentiale, centrele de zi de ingrijire/asistenta si recuperare si pentru serviciile de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice in conditiile Legii nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) Ajutorul financiar prevazut la art. X nu se ia in calcul la stabilirea contributiei lunare de intretinere datorate de adultii cu handicap asistati in centrele rezidentiale publice pentru persoane adulte cu handicap sau de sustinatorii acestora, stabilita prin Ordinul ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr. 1.887/2016 privind stabilirea contributiei lunare de intretinere datorate de adultii cu handicap asistati in centrele rezidentiale publice pentru persoane adulte cu handicap sau de sustinatorii acestora si aprobarea Metodologiei de stabilire a nivelului contributiei lunare de intretinere datorate de adultii cu handicap asistati in centrele rezidentiale publice pentru persoane adulte cu handicap sau de sustinatorii acestora, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul XVI

Ajutorul financiar prevazut la art. X nu se considera venit in intelesul art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se ia in calcul la stabilirea drepturilor prevazute de Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 226/2021 privind stabilirea masurilor de protectie sociala pentru consumatorul vulnerabil de energie, cu modificarile ulterioare.

Articolul XVII

(1) Ajutorul financiar prevazut la art. X nu este supus executarii silite prin poprire.(2) Eventualele sume acordate cu titlu de ajutor financiar platite necuvenit se recupereaza in conditiile art. 179 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 114 din Legea nr. 223/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul XVIII

(1) In anul 2023 se mentin in plata la nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2022:
a) indemnizatiile prevazute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) drepturile prevazute de Legea nr. 49/1991 privind acordarea de indemnizatii si sporuri invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia indemnizatiilor prevazute la art. 1 alin. (1) din aceasta lege;
c) drepturile prevazute de Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) drepturile prevazute de Legea nr. 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificarile si completarile ulterioare;
e) indemnizatiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) indemnizatiile prevazute de Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii in perioada 1950-1961, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) indemnizatia prevazuta de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizatiei pentru activitatea de liber-profesionist a artistilor interpreti sau executanti din Romania, republicata;
h) indemnizatia presedintelui Consiliului National al Organizatiilor de Pensionari si al Persoanelor Varstnice, prevazuta de Legea nr. 16/2000 privind organizarea si functionarea Consiliului National al Organizatiilor de Pensionari si al Persoanelor Varstnice, republicata;
i) indemnizatiile acordate membrilor Academiei Romane, membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Medicale din Romania, membrilor Academiei de Stiinte Agricole si Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisesti“ si membrilor Academiei de Stiinte Tehnice din Romania;
j) sprijinul material acordat urmasilor membrilor Academiei Romane si urmasilor membrilor Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania;
k) ajutorul lunar pentru sotul supravietuitor, acordat in temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru sotul supravietuitor, cu modificarile ulterioare;
l) indemnizatiile reparatorii lunare, potrivit art. 4 alin. (2) si art. 7 din Legea nr. 226/2011 privind reparatiile morale si materiale pentru fostele cadre militare active, indepartate abuziv din armata in perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961, cu modificarile si completarile ulterioare;
m) drepturile prevazute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoasterea meritelor personalului participant la actiuni militare, misiuni si operatii pe teritoriul sau in afara teritoriului statului roman si acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia si urmasilor celui decedat, cu modificarile si completarile ulterioare;
n) indemnizatiile stabilite in baza Legii nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 42^5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 68^5 alin. (10) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

(4) Prin derogare de la prevederile art. 73^1 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (5) din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic si consular al Romaniei, cu modificarile ulterioare, in anul 2023, pensiile de serviciu si pensiile de urmas stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 51 alin. (10) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, pensiile de serviciu stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 56/2020 pentru recunoasterea meritelor personalului medical participant la actiuni medicale impotriva COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, drepturile acordate potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), alin. (2) si art. 5 din aceeasi lege nu se indexeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

(8) Prin derogare de la art. 49 alin. (6) din Legea nr. 96/2006 privind statutul deputatilor si al senatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023 indemnizatiile pentru limita de varsta stabilite in conditiile legii nu se actualizeaza cu rata medie anuala a inflatiei.

Articolul XIX

(1) Prin derogare de la prevederile art. 58 alin. (4) si (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in luna ianuarie 2023 persoanele cu dizabilitati beneficiaza de o indemnizatie compensatorie.(2) Pentru persoanele adulte cu handicap, indemnizatia compensatorie se acorda dupa cum urmeaza:

a) in valoare de 368 lei pentru persoana cu handicap grav;

b) in valoare de 279 lei pentru persoana cu handicap accentuat;

c) in valoare de 64 lei pentru persoana cu handicap mediu.

(3) Pentru copilul cu handicap, indemnizatia compensatorie se acorda dupa cum urmeaza:

a) in valoare de 316 lei pentru copilul cu handicap grav;
b) in valoare de 184 lei pentru copilul cu handicap accentuat;
c) in valoare de 64 lei pentru copilul cu handicap mediu.

(4) Indemnizatia compensatorie se plateste fie persoanei cu handicap, daca aceasta are capacitate deplina de exercitiu al drepturilor, fie reprezentantului legal al acesteia, stabilit in conditiile legii.

(5) Indemnizatia compensatorie se acorda din oficiu persoanelor prevazute la alin. (2) si (3) pentru care s-au acordat in luna decembrie 2022 prestatiile sociale prevazute la art. 58 alin. (4) si (5) din Legea nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) Indemnizatia compensatorie nu se recupereaza, nu se urmareste silit si nici nu se ia in calcul la stabilirea drepturilor prevazute de Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 277/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 226/2021, cu modificarile ulterioare, precum nici la stabilirea drepturilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2022 privind unele masuri temporare pentru acordarea de sprijin material categoriilor de persoane aflate in situatii de risc de deprivare materiala si/sau risc de saracie extrema, suportate partial din fonduri externe nerambursabile, precum si unele masuri de distribuire a acestuia, cu modificarile ulterioare.

(7) Plata indemnizatiei compensatorii se suporta din bugetul de stat alocat Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.

Articolul XX

(1) In anul 2023, rentele viagere prevazute la art. 64 din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda in cuantumul aflat in plata in luna decembrie 2022.

(2) Termenul prevazut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000 se proroga pana la data de 1 ianuarie 2024.(3) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizatiei de merit, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, cuantumul lunar al indemnizatiei de merit se mentine la nivelul din luna decembrie 2022, de 6.240 lei.

Articolul XXI

La articolul III din Legea nr. 210/2022 pentru modificarea art. 1 alin. (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri si pentru stabilirea unor masuri necesare aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940 pana la 6 martie 1945 din motive etnice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 698 din 13 iulie 2022, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:b) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. c) si g) din Ordonanta Guvernului nr. 105/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si pentru copiii prevazuti la art. 3^1 alin. (1) din aceeasi ordonanta.

Articolul XXII

(1) Prevederile art. 8 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul 2024.(2) Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica incepand cu anul 2024.

Articolul XXIII

In anul 2023 se acorda reduceri de tarife sau, dupa caz, gratuitati, numai in limita a 3 calatorii dus-intors sau 6 calatorii simple, la facilitatile de transport prevazute de urmatoarele acte normative:

a) art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor.

Articolul XXIV

(1) Termenul prevazut la art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 decembrie 2023.

(2) Cupoanele sociale prevazute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda pana la data de 31 decembrie 2023.

Articolul XXV

In perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2023 se suspenda aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru prescolari si elevii din invatamantul primar de stat, privat si confesional, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul XXVI

Termenul de intrare in vigoare prevazut la art. 9 din Legea nr. 236/2020 pentru stimularea producatorilor agricoli care comercializeaza produsele agricole primare, produse pescaresti si de acvacultura, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1037 din 6 noiembrie 2020, cu modificarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 ianuarie 2024, iar termenul de aplicare se proroga pana la data de 31 decembrie 2026.

Articolul XXVII

Termenul prevazut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015, cu modificarile ulterioare, se proroga pana la data de 1 aprilie 2023.

Articolul XXVIII

Aplicarea prevederilor art. 210 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2024.

Articolul XXIX

Aplicarea prevederilor Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de interventie din cadrul serviciilor civile care asigura asistenta publica medicala de urgenta si prim ajutor calificat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 11 ianuarie 2021, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2024.

Articolul XXX

(1) Se autorizeaza Ministerul Finantelor sa plateasca din bugetul Ministerului Finantelor - Actiuni Generale, de la capitolul 51.01 „Autoritati publice si actiuni externe“, titlul VII „Alte transferuri“ - cod 55, articolul 55.03 „Contributia Romaniei la bugetul UE“ sumele reprezentand pierderi din resurse proprii, precum si dobanzile de intarziere aferente, stabilite de Comisia Europeana.(2) Platile catre bugetul Uniunii Europene se efectueaza, de catre ordonatorul principal de credite, pe baza documentelor justificative intocmite si transmise de institutiile responsabile cu atributii in gestionarea resurselor proprii.

Articolul XXXI

(1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, prim-ministrul si ministrul finantelor semneaza o declaratie de raspundere prin care se atesta, exclusiv, corectitudinea si integralitatea informatiilor din Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2023-2025.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010, republicata, prim-ministrul si ministrul finantelor semneaza o declaratie ce atesta exclusiv incadrarea proiectului de buget pe anul 2023 si perspectiva 2024-2026 in tintele, obiectivele si prioritatile asumate prin Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2023-2025.

(3) Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicata, nu se aplica pentru planificarea bugetara pe anul 2023 si perspectiva 2024-2026.

Articolul XXXII

(1) In anul 2022, economiile inregistrate la sumele defalcate din taxa pe valoarea adaugata alocate pentru finantarea unor cheltuieli descentralizate la nivelul judetelor, precum si cele alocate pentru finantarea unor cheltuieli descentralizate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor si municipiului Bucuresti, pot fi utilizate pentru finantarea celorlalte categorii de cheltuieli care, potrivit legii, se finanteaza din aceeasi sursa.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica cu conditia ca economiile sa se mentina pana la finele anului 2022, astfel incat la acele categorii de cheltuieli pentru care s-a diminuat finantarea de la bugetul de stat sa nu se inregistreze plati restante.

(3) Este interzisa diminuarea sumelor destinate finantarii cheltuielilor cu bursele elevilor, prevazute la art. 5 alin. (1) lit. h) si alin. (3) lit. c) si g) din Legea bugetului de stat pe anul 2022 nr. 317/2021, cu modificarile si completarile ulterioare.(4) Este interzisa diminuarea oricaror sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata destinate finantarii cheltuielilor pentru care, la data prezentei ordonante de urgenta, exista obligatii de plata neachitate, pana la stingerea acestor obligatii.

Articolul XXXIII

(1) Se autorizeaza Departamentul pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, prin structurile subordonate Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, sa asigure instruirea personalului de specialitate din Ucraina pe linia acordarii primului ajutor calificat, pe perioada valabilitatii Acordului de management al executiei privind proiectul de fond fiduciar pentru raspunsul la pandemie in sprijinul Ucrainei PRTF B/10, incheiat la data de 24 octombrie 2022 intre Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, prin Divizia de Operatiuni, si Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situatii de Urgenta.

(2) Cheltuielile reprezentand cazarea, masa, transportul, diurna se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Interne pentru Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, in limita sumelor stabilite prin acordul prevazut la alin. (1).

(3) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru finantarea cheltuielilor prevazute la alin. (2), la solicitarea Ministerului Afacerilor Interne, prin hotarare a Guvernului pot fi asigurate sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.

(4) Cheltuielile suportate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta potrivit alin. (2) se deconteaza de catre Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, potrivit acordului prevazut la alin. (1).

(5) Sumele decontate potrivit alin. (4) se varsa integral la bugetul de stat, prin grija Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta.

Articolul XXXIV


Articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru infiintarea Agentiei pentru Calitatea si Marketingul Produselor Agroalimentare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 11
Prezenta lege intra in vigoare la 1 iulie 2023.

Articolul XXXV

Aplicarea prevederilor art. 324 alin. (4)-(6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.

Articolul XXXVI

(1) Aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i^1) si i^2), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv.(2) Pe perioada suspendarii prevazuta la alin. (1), cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a creselor si gradinitelor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitata de natura celor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si intra sub incidenta limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul XXXVII

(1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) si ale art. 220^4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;

b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.
(2) Conditia prevazuta la alin. (1) lit. a) nu se considera a fi indeplinita daca, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si 31 decembrie 2023, este diminuat nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in acelasi conditii si in urmatoarele cazuri:

a) salariatilor care desfasoara activitate in sectorul agricol si industria alimentara si nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 7, art. 138^2 si la art. 154 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, obtinute in baza unui raport de serviciu, potrivit legii.

(4) Suma de 200 de lei prevazuta la alin (1) se diminueaza in functie de:

a) perioada din luna in care salariul de baza/solda lunara din contractul individual de munca sau raportul de serviciu, dupa caz, sunt mentinute la nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului;

b) data de la care angajatii noi sunt incadrati in munca la un nivel al salariului/soldei lunare, dupa caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata;

c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) data de la care inceteaza contractul individual de munca/raportul de serviciu, dupa caz.

(5) Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) si ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2023, nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare in luna pentru care se aplica prevederile art. 146 alin. (5^6)-(5^9) si ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se diminueaza cu suma de 200 lei lunar.

(6) Prevederile prezentului articol se aplica veniturilor aferente lunilor ianuarie-decembrie 2023 inclusiv.

Articolul XXXVIII

(1) Pana la inchiderea anului fiscal 2022, sumele reprezentand indemnizatia pentru fiecare zi libera, decontate in anul 2022 potrivit art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere platite parintilor si altor categorii de persoane in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 163/2022, vor fi inapoiate, de la bugetul de stat, prin transfer din bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, gestionat, potrivit art. 10 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, denumit in continuare Fondul de garantare.

(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca transmite Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale sumele necesare potrivit alin. (1), estimate a fi decontate din Fondul de garantare pana la data de 30 decembrie 2022.

(3) Dupa deschiderea creditelor bugetare, sumele solicitate potrivit alin. (2) se vireaza de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale in contul 28.A.42.83.00 „Sume alocate din bugetul de stat pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale“, deschis pe numele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.

(4) Pana la data de 6 ianuarie 2023, subventia primita de bugetul Fondului de garantare, determinata ca diferenta intre suma incasata in contul 28.A.42.83.00 „Sume alocate din bugetul de stat pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale“ si platile efectuate in anul 2022 pentru destinatiile stabilite conform prevederilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 110/2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 163/2022, se restituie in contul de cheltuieli al bugetului de stat din care aceasta a fost incasata.

(5) Restituirea prevazuta la alin. (4) se efectueaza din contul 28.A.42.83.00 „Sume alocate din bugetul de stat pentru Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale“ in contul 23.A.56.03.00.51.01.78 „Transferuri cu caracter general intre diferite nivele ale administratiei“ - „Transferuri din bugetul de stat catre bugetul asigurarilor pentru somaj“ - „Transferuri din bugetul de stat catre Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale“, din care suma a fost incasata, deschis pe numele Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului - OPT, in care la „Data emiterii“ se va inscrie data de 30 decembrie 2022.

Articolul XXXIX

Prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (8) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 54 alin. (8) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru proiecte culturale, spectacole si concerte, ordonatorii de credite pot efectua plati in avans de pana la 50%.

Articolul XL

(1) Prin derogare de la prevederile art. 84 alin. (1^1) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, gratuitatea acordata elevilor din invatamantul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier si naval se asigura din bugetele locale.

(2) Pentru unitatile administrativ-teritoriale care in anul 2023 finanteaza din bugetele locale cheltuielile aferente gratuitatii acordate elevilor din invatamantul preuniversitar acreditat/autorizat pentru transportul local rutier si naval, conform prevederilor alin. (1), se aloca de la bugetul de stat sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale, prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) In vederea decontarii cheltuielilor efectuate de unitatile administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor alin. (1), prin legea bugetului de stat vor fi alocate sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, in limita sumei maxime de 50 lei/luna/beneficiar.

(4) In scopul alocarii sumelor de la bugetul de stat, unitatile administrativ-teritoriale depun lunar, pana la data de 15 a fiecarei luni pentru luna anterioara, la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, copii ale documentelor justificative care atesta platile lunare efectuate, reprezentand contravaloarea gratuitatii acordate elevilor din invatamantul preuniversitar acreditat/autorizat, pentru transportul local rutier si naval, insotite de listele beneficiarilor pentru care s-au efectuat plati.

(5) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti verifica daca beneficiarii din listele prevazute la alin. (4), pentru care s-a acordat gratuitatea, au calitatea de elev si, trimestrial, intocmesc situatia centralizata la nivelul fiecarui judet/municipiului Bucuresti, care cuprinde denumirea unitatilor administrativ-teritoriale, numarul total de beneficiari pentru care s-a acordat gratuitatea, numarul de beneficiari pentru care s-a acordat gratuitatea si care au calitatea de elev, sumele platite de catre fiecare unitate administrativ-teritoriala, precum si sumele maxime ce pot fi acordate de la bugetul de stat, potrivit prevederilor alin. (3).

(6) Situatia centralizata prevazuta la alin. (5) se transmite directiilor generale regionale ale finantelor publice/ administratiilor judetene ale finantelor publice, pana la data de 25 a lunii urmatoare expirarii fiecaruia din primele trei trimestre ale anului 2023, respectiv pana la data de 8 decembrie 2023 pentru platile efectuate in perioada 1 octombrie-29 noiembrie 2023.

(7) Directiile generale regionale ale finantelor publice/ administratiile judetene ale finantelor publice, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data primirii situatiilor prevazute la alin. (6), transmit Ministerului Finantelor solicitarea de repartizare a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adaugata pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2023, corespunzatoare sumei totale comunicate de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.

(8) Ministerul Finantelor inregistreaza cererile si repartizeaza sumele solicitate, pe fiecare judet/municipiul Bucuresti, in termen de 5 zile lucratoare de la expirarea termenului prevazut la alin. (7). Daca suma solicitarilor transmise potrivit alin. (7) depaseste suma aprobata prin lege, aceasta se repartizeaza judetelor direct proportional cu sumele solicitate.

(9) Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile ce decurg din aplicarea prevederilor prezentului articol in volumul si in structura bugetului de stat pe anul 2023, pe care le comunica directiilor generale regionale ale finantelor publice/administratiilor judetene ale finantelor publice.

(10) Ordonatorii principali de credite raspund de realitatea documentelor depuse la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti potrivit alin. (4), precum si de conformitatea documentelor depuse cu cele care au stat la baza inregistrarii sumelor in contabilitatea proprie.

Articolul XLI

(1) Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023 pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, la suma de 4.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna, reprezentand in medie 24,194 lei/ora.

(2) In perioada 1 ianuarie 2023-31 decembrie 2028, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de minimum 4.000 lei lunar, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,333 ore pe luna.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica exclusiv domeniilor de activitate prevazute la art. 60 pct. 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.(4) Nerespectarea prevederilor alin. (1) si (2) de catre societati constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si atrage anularea acordarii facilitatilor fiscale. Recalcularea contributiilor si a impozitului se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru diferentele de obligatii fiscale rezultate ca urmare a recalcularii contributiilor sociale si impozitului pe venit se percep dobanzi si penalitati de intarziere potrivit dispozitiilor art. 173 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) Prevederile art. 71 din Ordonanta de urgenta nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

Articolul XLII

(1) Prin derogare de la prevederile art. 172 alin. (6) si (7) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura organizatorica, reorganizarea si restructurarea unitatilor sanitare din reteaua Ministerului Sanatatii, a celor din subordinea autoritatilor administratiei publice locale si din reteaua proprie a altor ministere si institutii publice cu retea sanitara proprie se aproba prin act administrativ al directorilor executivi ai directiilor de sanatate publica judetene/a municipiului Bucuresti, in functie de necesitati, in vederea asigurarii conditiilor de izolare si a circuitelor functionale care au drept scop prevenirea si controlul infectiei cu virusul SARS-CoV-2. Reorganizarea si restructurarea unitatilor sanitare din subordinea Ministerului Sanatatii, a autoritatilor administratiei publice locale si din reteaua proprie a altor ministere si institutii publice cu retea sanitara proprie se vor face la solicitarea acestora.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 172 alin. (8) din Legea nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura organizatorica, reorganizarea si restructurarea spitalelor private care asigura asistenta medicala pacientilor infectati cu virusul SARS-CoV-2, in vederea asigurarii conditiilor de izolare si a circuitelor functionale care au drept scop prevenirea si controlul infectiei cu virusul SARS-CoV-2, se aproba prin act administrativ al directorilor executivi ai directiilor de sanatate publica judetene/a municipiului Bucuresti, la solicitarea acestora.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica pana la data de 30 iunie 2023.(4) Valabilitatea autorizatiilor sanitare de functionare, precum si planurile de conformare ale spitalelor se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2023.

Articolul XLIII

Termenul prevazut la art. 386 alin. (6) din Legea nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la implinirea termenului de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.


Articolul XLIV

Prin derogare de la prevederile art. 96 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, la calculul punctajului lunar se utilizeaza suma de 200 lei/luna, prevazuta la art. XXXVII din prezenta ordonanta de urgenta, care nu se cuprinde in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii.

Articolul XLV

Aplicarea prevederilor art. 34-35 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 1 ianuarie 2024.

Capitolul II Modificarea si completarea unor acte normativeArticolul XLVI

Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 9 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 86 alineatul (2), dupa litera b^1) se introduce o noua litera, lit. b^2), cu urmatorul cuprins:b^2) la data de 1 ianuarie 2023 - 1.785 lei;

2. La articolul 86 alineatul (2), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:c) incepand cu anul 2024, valoarea prevazuta la lit. b^2) se majoreaza cu rata medie anuala a inflatiei, la care se adauga 50% din cresterea reala a castigului salarial mediu brut realizat, indicatori definitivi, cunoscuti in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicati de Institutul National de Statistica. Majorarea si data de acordare se stabilesc anual prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

3. La articolul 182 alineatul (1), partea introductiva si litera b^1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:(1) Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024, cu exceptia:....................................................b^1) art. 86 alin. (2) lit. c), care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024;

4. La articolul 182 alineatul (1), dupa litera b^2) se introduce o noua litera, lit. b^3), cu urmatorul cuprins:b^3) art. 86 alin. (2) lit. b^2), care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023;

Articolul XLVII

Alineatul (1) al articolului 1 din Legea nr. 49/1991 privind acordarea de indemnizatii si sporuri invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 1 august 1991, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, invalizilor de razboi, veteranilor de razboi si vaduvelor de razboi li se acorda o indemnizatie dupa cum urmeaza:

a) invalizilor de razboi:– 1.950 de lei lunar, pentru marii mutilati si cei incadrati in gradul I de invaliditate;– 1.300 de lei lunar, pentru cei incadrati in gradul II de invaliditate;– 1.170 de lei lunar, pentru cei incadrati in gradul III de invaliditate;
b) veteranilor de razboi:– 780 de lei lunar;c) vaduvelor de razboi, daca nu s-au recasatorit:– 780 de lei lunar.

Articolul XLVIII

La articolul 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa alineatul (2^5) se introduce un nou alineat, alin. (2^6), cu urmatorul cuprins:(2^6) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023 un punct-amenda este 145 lei.

Articolul XLIX

La articolul 20 din Legea nr. 256/2018 privind unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore si onshore de adancime, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 713 din 15 iulie 2022, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(8) Sumele datorate de titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele offshore si onshore de adancime ca impozit asupra veniturilor suplimentare se colecteaza intr-un cont special utilizat pentru finantarea infiintarii si extinderii retelelor de distributie a gazelor naturale si a racordurilor la sistemul national de transport gaze naturale. Din acest cont pot fi alocate, prin hotarare a Guvernului, fonduri pentru finantarea si altor investitii si activitati de restructurare in domeniul energiei, precum si pentru alimentarea contului prevazut la art. 15 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2022, cu modificarile si completarile ulterioare. Repartizarea sumelor colectate se face prin hotarare a Guvernului. Colectarea impozitului asupra veniturilor suplimentare se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul L

La articolul 20 din Legea nr. 256/2018, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 713 din 15 iulie 2022, dupa alineatul (11) se introduc sase noi alineate, alin. (12)-(17), cu urmatorul cuprins:

(12) Sumele prevazute la alin. (8), reprezentand investitii si activitati de restructurare in domeniul energiei stabilite prin hotarare a Guvernului, pot fi acordate si prin bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat.(13) Pentru punerea in aplicare a alin. (12) se autorizeaza Ministerul Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, la solicitarea ordonatorilor principali de credite, sa vireze sumele aprobate prin hotarare a Guvernului intr-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat, codificat cu codurile de identificare fiscala ale ordonatorilor principali de credite.(14) Se autorizeaza Ministerul Finantelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, sa majoreze, la pozitii distincte, veniturile bugetului de stat, precum si creditele de angajament si creditele bugetare prevazute in bugetele acestora cu sumele virate potrivit alin. (13).(15) Se autorizeaza ordonatorii principali de credite sa detalieze influentele aprobate potrivit alin. (14) in buget si in anexele la acesta si sa le comunice Ministerului Finantelor, in termen de 5 zile lucratoare de la majorare.(16) Pana la data de 22 decembrie a anului bugetar, sumele ramase neutilizate, determinate ca diferenta intre veniturile incasate potrivit alin. (13) si platile efectuate, se vireaza de catre ordonatorii principali de credite din contul de venituri ale bugetului de stat in care au fost incasate intr-un cont de disponibil deschis pe numele acestora la Trezoreria Statului.(17) Sumele virate potrivit alin. (16) se transfera in primele 5 zile lucratoare ale anului bugetar urmator de catre ordonatorii principali de credite in contul de venituri ale bugetului de stat prevazut la alin. (13), urmand procedura prevazuta la alin. (14)-(15), si se utilizeaza in anul bugetar urmator cu aceeasi destinatie.

Articolul LI

La articolul 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21/2022 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unui ajutor de stat pentru restructurarea Societatii „Complexul Energetic Oltenia“ - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 11 martie 2022, aprobata cu modificari prin Legea nr. 185/2022, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(6) Ministerul Energiei reintregeste veniturile rezultate din privatizare in lei utilizate conform alin. (1), diminuate cu sumele restituite potrivit alin. (4), din bugetul de stat prin bugetul propriu, cu incadrarea in sumele prevazute cu aceasta destinatie, pana cel tarziu in data de 30 septembrie 2023.

Articolul LII

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 42, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu urmatorul cuprins:
(4^1) In situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare potrivit alin. (4), impozitul pe profit datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

2. La articolul 56, dupa alineatul (2^2) se introduce un nou alineat, alin. (2^3), cu urmatorul cuprins:
(2^3) In situatia in care, ulterior depunerii formularului de redirectionare potrivit alin. (2^1), impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat al anului pentru care s-a dispus redirectionarea se rectifica in sensul diminuarii acestuia, iar contribuabilii au redirectionat o suma mai mare decat suma care putea fi redirectionata, potrivit legii, acestia datoreaza bugetului de stat diferenta de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus. Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe veniturile microintreprinderilor care a fost redirectionata in plus fata de sumele care pot fi redirectionate, potrivit legii, se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

3. La articolul 60 punctul 5, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;

4. La articolul 76 alineatul (3), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

g) primele de asigurare, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament platite de catre suportator pentru angajatii proprii sau alt beneficiar de venituri din salarii si asimilate salariilor, la momentul platii acestora, altele decat cele obligatorii si cele care se incadreaza in conditiile prevazute la alin. (41) lit. f);

5. La articolul 331 alineatul (2) litera e), teza introductiva se modifica si va avea urmatorul cuprins:

e) livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania conform art. 266 alin. (2). Comerciantul persoana impozabila reprezinta persoana impozabila a carei activitate principala, in ceea ce priveste cumpararile de energie electrica, o reprezinta revanzarea acesteia si al carei consum propriu de energie electrica este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de energie electrica se intelege un consum de maximum 1% din energia electrica cumparata. Se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul care detine licenta pentru organizarea si administrarea pietelor organizate de energie electrica eliberata de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, pentru tranzactiile pe piata pentru ziua urmatoare si pe piata intrazilnica, precum si cel care are calitatea de achizitor unic in cadrul mecanismului de achizitie centralizata de energie electrica. De asemenea, se considera ca are calitatea de comerciant persoana impozabila cumparatorul de energie electrica care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

6. La articolul 402, alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(10) In cursul deplasarii in regim suspensiv de accize, expeditorul poate modifica destinatia, prin intermediul sistemului informatizat, si poate indica o noua destinatie, care trebuie sa fie una dintre destinatiile prevazute la art. 401 alin. (2) lit. a) pct. 1, 2 ori 3 sau la alin. (3), dupa caz, in conditiile prevazute prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.

7. La articolul 456 alineatul (1), litera h) a se modifica si va avea urmatorul cuprins:

h) cladirile unitatilor sanitare publice si private, cu exceptia incaperilor folosite pentru activitati economice, precum si pentru cladirile in care functioneaza cabinete de medicina de familie, potrivit legii, cu exceptia incaperilor folosite pentru alta activitate decat cea de medicina de familie;

Articolul LIII

Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. LII intra in vigoare la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu urmatoarele exceptii:

a) prevederile pct. 3 si 4 care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023;

b) prevederile pct. 5 care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Articolul LIV

Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 716 din 15 iulie 2022, se modifica dupa cum urmeaza:

1. La articolul I punctul 39, alineatul (4^1) partea introductiva si alineatul (4^2) ale articolului 76 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(4^1) Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:......................................................(4^2) Ordinea in care veniturile prevazute la alin. (4^1) se includ in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii se stabileste de angajator.

2. La articolul I punctul 67, partea introductiva si ultima teza a literei aa^1) a articolului 142 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

aa^1) venituri cumulate lunar in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii:.......................................................Ordinea includerii veniturilor prevazute la pct. 1-7 in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii se stabileste de angajator.

Articolul LV

Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. LIV intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023 si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

Articolul LVI

Articolul IV din Ordonanta Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 31 ianuarie 2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul IVPana la data de 31 decembrie 2023, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul LVII

La articolul 14 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(5) Unitatile, categoriile de personal si marimea compensatiei se stabilesc prin ordin al ordonatorului principal de credite.

Articolul LVIII

Alineatul (2) al articolului 25 din Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 745 din 25 iulie 2022, se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Prevederile art. 32^1 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2024.

Articolul LIX

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2022 privind stabilirea unor masuri in cadrul sistemului de sanatate, precum si pentru interpretarea, modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 373 din 14 aprilie 2022, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:

1. La articolul VII, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:

(1^1) Prin exceptie de la alin. (1), in centrele de evaluare se pot acorda servicii medicale, care se contracteaza si deconteaza de catre casele de asigurari de sanatate, pentru persoanele asigurate din sistemul de asigurari sociale de sanatate, pentru unele afectiuni, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului sanatatii.

2. La articolul VIII, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:(2) Serviciile medicale acordate in centrele de evaluare pentru persoanele prevazute la alin. (1) si cele prevazute la art. VII alin. (1^1) se acorda si se deconteaza conform prevederilor referitoare la spitalizarea de zi din cuprinsul contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si al normelor de aplicare ale acestuia, precum si in conditiile stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul LX

In cazul in care impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru anul 2021 se rectifica in sensul diminuarii, prevederile art. LII pct. 1 si 2 se aplica indiferent de data rectificarii acestor impozite. 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X