email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Controlul electronic - modalitate de identificare a riscurilor fiscale si contabile din activitatea contribuabililor

control electroniccontribuabilicontabilitate

Multumim Revistei Romane de Monografii Contabile


lect. univ. drd. Mioara Florina Pantea

Controlul electronic – modalitate de identificare a riscurilor fiscale si contabile din activitatea contribuabililor

Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste ca, in realizarea atributiilor, inspectia fiscala poate aplica urmatoarele metode de control:

  • controlul prin sondaj, care consta in activitatea de verificare selectiva a documentelor si operatiunilor semnificative, in care sunt reflectate modul de calcul, de evidentiere si de plata a obligatiilor fiscale datorate bugetului general consolidat;
  • controlul electronic, care consta in activitatea de verificare a contabilitatii si a surselor acesteia, prelucrate in mediu electronic, utilizand metode de analiza, evaluare si testare asistate de instrumente informatice specializate.

Asadar, controlul electronic reprezinta investigatia software-ului contabil pentru a avea certitudinea ca, in cazul utilizarii in mod corespunzator de catre contribuabil, va procesa cu exactitate toate tranzactiile introduse de contribuabil.

In cadrul inspectiei fiscale, organele fiscale verifica daca:

  • toate tranzactiile efectuate sunt evidentiate in contabilitate (verificarea completitudinii);
  • toate tranzactiile inregistrate sunt preluate corect in declaratiile fiscale (verificarea corectitudinii).

Astfel, controlul electronic este utilizat pentru verificarea corectitudinii intocmirii evidentei contabile si a declaratiilor fiscale.

Prevederi legale

Prevederile legale care reglementeaza controlul electronic in Romania sunt:

  • Legea contabilitatii nr. 82 /1991 republicata, publicata in M.O. nr. 454/2008, la art. 23, care prevede: „Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice.”
  • Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata la art. 80 alin. (4), care prevede: „In cazul in care evidentele contabile si fiscale sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic contribuabilul este obligat sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.”

Conform reglementarilor prezentate, nu rezulta obligativitatea contribuabilului de a organiza si conduce contabilitatea cu ajutorul instrumentelor informatice. Totusi contribuabilii care conduc contabilitatea cu ajutorul sistemelor informatice sunt obligati sa puna la dispozitia organelor de control toate datele si informatiile referitoare la acesta.

Sistemele electronice de evidenta contabila informatizata sunt denumite generic ERP – Electronic Resource Planning – planificare electronica a resurselor. Acestea trebuie sa corespunda criteriilor minimale privind programele informatice utilizate in activitatea financiara si contabila, prevazute de Ordinul ministrului finantelor si economiei nr. 3.512 /2008 privind documentele financiar-contabile.

Efectuarea controlului electronic

Controlul electronic va fi desfasurat in urmatoarele etape:
1. verificarea sistemului informatic si a bazei de date cu privire la modul de organizare a controlului intern;
2. importul datelor electronice;
3. validarea datelor electronice importate;
4. analiza datelor electronice importate.

Aceste etape nu sunt obligatorii de parcurs. Organele de inspectie fiscala au posibilitatea sa le aplice in functie de necesitatile fiecarui caz.

Verificarea sistemului informatic si a bazei de date cu privire la modul de organizare a controlului intern

In cadrul acestei etape, organele de inspectie fiscale identifica si verifica organizarea sistemului informatic (ERP). Aceasta etapa presupune ca inspectorii fiscali sa faca investigatii pentru cunoasterea afacerii contribuabilului.

Principalele actiuni se refera la:

  • identificarea terminalelor de introducere a datelor in sistemul informatic (si, in acest sens structura organizatorica a contribuabilului – verificat),
  • idetificarea procedurilor de functionare si de securitate, inclusiv daca exista un control intern asupra functionarii sistemului informatic.

In acest sens, se va intocmi o schita a sistemului informatic, se vor verifica toate situatiile de exceptie fata de procedura standard, se vor identifica persoanele responsabile de arhitectura sistemului informatic si administratorul retelei. Aceste persoane pot oferi toate informatiile necesare identificarii punctelor de risc fiscal.

In urma analizei acestor elemente se pot obtine informatii privind:

  • posibilele aspecte de verificat cu privire la „punctele slabe” ale sistemului informatic;
  • datele informatice disponibile si care pot fi obtinute din sistem;
  • asigurarea corectitudinii datelor obtinute.

Factorul de risc poate fi influentat de:

  • erori legate de baza de calcul a impozitarii, care poate fi incompleta sau incorecta;
  • erori legate de aplicarea incorecta a sistemului de impozitare;
  • erori in inregistrarea operatiunilor generatoare de impozite.

De asemenea, inspectorul analizeaza rezultatele auditului intern sau extern desfasurate, perioadele verificate si constatarile efectuate. In functie de acestea isi va dimensiona aria controlului pe care-l va efectua, precum si directiile de efectuare a controlului.

Importul datelor electronice

In cadrul acestei etape se vor obtine datele informatice din sistem si vor fi importate in aplicatia informatica de analiza.

Validarea datelor electronice importate

Validarea datelor electronice importate presupune confirmarea corectitudinii datelor electronice obtinute, respectiv puse la dispozitie de catre contribuabil, printr-o declaratie scrisa. Aceasta confirmare este necesara pentru a elimina posibilitatea de contestare a contribuabilului asupra rezultatelor analizei, in baza faptului ca aceste date nu au fost corecte.

Analiza datelor electronice importate

Datele electronice obtinute, confirmate de contribuabil si de organele de inspectie fiscala, vor fi analizate in vederea stabilirii daca au fost inregistrate in contabilitate si raportate in deconturi/declaratii fiscale, in conformitate cu reglementarile contabile si fiscale.

Modul de analizare a datelor electronice puse la dispozitie va fi decis de organele de inspectie fiscala, in functie de riscurile fiscale identificate.

Aplicatiile utilizate in cadrul controlului electronic sunt ACL, IDEA (Interactiv Data Extraction and Analysis), CLAIR, SCOUT, Acces, ExCell, alte aplicatii de calcul tabelar.

Controlul electronic poate fi folosit si pentru verificarea tranzactiilor realizate prin internet, o serie de aplicatii fiind specializate in acest domeniu (de exemplu, in Suedia este folosit ECEyes).

Avantaje:

  • paleta larga de posibilitati pentru a controla o cantitate mare de date intr-un timp foarte scurt, fapt ce va conduce la cresterea eficientei si eficacitatii inspectiilor fiscale;
  • posibilitatea auditarii sistemului de contabilitate insusi, putand fi detectate dublele inregistrari sau alte neconcordante;
  • cresterea prestigiului profesiei de inspector;
  • nspectorii fiscali sunt incurajati sa-si perfectioneze continuu pregatirea profesionala.

Dificultati in implementare:

  • Exista o mare varietate de sisteme de contabilitate care duce la imposibilitatea standardizarii tehnicilor si procedurilor de lucru.
  • In cazul in care inspectorul nu are suportul unui specialist in IT, exista pericolul ca datele din contabilitate sa nu poata fi importate in formatul corespunzator in sistemul de analiza si sa nu poata fi prelucrate. Acest fapt poate duce la revenirea inspectiei fiscale clasice.
  • Unii contribuabili, desi conduc contabilitatea in sistem computerizat, au cunostinte de IT limitate.

Pentru depasirea acestor dificultati, se impun urmatoarele:

  • infiintarea unor structuri care sa asigure suport si consiliere inspectorilor ce efectueaza control electronic;
  • realizarea unei platforme intranet unde informatiile privind sistemele de contabilitate, noi metode si procedee de lucru, proiecte de control electronic sa poata fi accesate;
  • campanii de informare, directionate catre contribuabili;
  • participarea la seminarii internationale si vizite de lucru, schimbul de experienta in acest domeniu avand o importanta deosebita, intrucat permite implementarea unor practici deja testate, a unor instrumente si proceduri inovatoare.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
control electroniccontribuabilicontabilitate


Data aparitiei: 20 Mai 2009

Votati articolul "Controlul electronic - modalitate de identificare a riscurilor fiscale si contabile din activitatea contribuabililor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X