Â
Peste cateva zile vor intra in vigoare noile prevederi ale Codului Fiscal si ale legii privind combaterea evaziunii fiscale. Guvernul roman s-a angajat in fata autoritatilor europene si a FMI la modificarea legislatiei, unele documente urmand sa intre in vigoare de la 1 iunie, potrivit Memorandului tehnic de intelegere semnat cu Fondul. Scopul ambelor documente este cresterea incasarilor la bugetul de stat, principalele schimbari fiind de natura renuntarii la scutirile de plata si cresterea unor impozite.
Fata de vechiul Cod Fiscal, varianta 2010 prevede:
- Impozitarea tuturor tichetelor (de masa, de cresa, de vacanta si a tichetelor cadou)
- Impozitarea veniturilor din dobanzi (depozite la termen si conturi curente)
- Impozitarea platilor compensatorii si a ajutoarelor primite, calculate in raport cu venitul lunar, salariul mediu pe economie sau salariul mediu pe unitate
- Introducea impozitului de 16% si pentru castigurile din tranzactii cu valori mobiliare, detinute de mai mult de un an (pana acum erau impozitate cu 1%); aceasta prevedere se aplica si in cazul castigurilor realizate din tranzactionarea unitatilor de fond (emise de fondurile de investitii)
- De asemenea, incepand din 2011, cota de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare va fi de 16%, cu impunere anticipata in timpul anului de 10%, pentru persoane fizice rezidente
- Scad deducerile in cazul veniturilor din drepturi de autor. Astfel, pragul de cheltuieli deductibile pentru cei platiti prin drepturi de autor va fi scazut de la 40% la 20%. Va fi pastrata impozitarea anticipata de 10%, aplicata acestor venituri in fiecare luna
- Cresc impozitele pe locuinte cu destinatie rezidentiala. Impozitul pe cladiri se dubleaza la 30%, fata de cota actuala, pentru prima cladire in afara celei de la adresa de domiciliu a contribuabilului. Pentru ce-a doua cladire in afara celei de la adresa de domiciliu (deci cea de-a treia proprietate a contribuabilului), impozitul creste de la 50% la 100%. Pentru a treia proprietate impozitul creste de la 75% la 200%.
In privinta impozitului programatorilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Veniturile din salarii obtinute ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit. Potrivit art. 55 alin. (4) lit. l) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, al ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si al ministrului finantelor publice.
Asadar, Codul fiscal stabileste, in mod imperativ, ca veniturile din salarii obtinute din activitatea de creare de programe pentru calculator nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit. Prin urmare, o data ce sunt indeplinite conditiile prevazute de Ordinul nr. 748/2004, prin efectul legii, aceste venituri nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit.
Castigurile de la Bursa – impozit anticipat de 10%
De la 1 iunie, va disparea impozitul de 1% pe castigurile din tranzactii cu actiuni realizate in acest an. Astfel ca vor exista doua tipuri de calcul al impozitului realizat din tranzactii cu valori mobiliare. Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 mai 2010 se determina castigul net aferent acestei perioade in functie de perioada de detinere (un an de zile) si se asimileaza castigului net anual. Pentru perioada 1 iunie 2010 – 31 decembrie 2010 se determina castigul net aferent perioadei indiferent de perioada de detinere si se asimileaza castigului net anual.
Castigul net asimilat castigului net anual se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate pe fiecare din cele doua perioade ale anului 2010. Impozitul aferent castigurilor nete aferente fiecareia din cele doua perioade se determina astfel: Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 mai 2010 prin aplicarea cotelor de impunere de 1% si respectiv 16% (in functie de perioada de detinere a titlurilor) la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual. Pentru perioada 1 iunie 2010 – 31 decembrie 2010 prin aplicarea cotei de impunere de 16% la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual.
Pierderile nete aferente celor doua perioade se reporteaza in anul urmator. Incepand din 2011, cota de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare va fi de 16%, cu impunere anticipata in timpul anului de 10%, pentru persoane fizice rezidente.
Noutatile luptei cu evaziunea fiscala
Pentru a combate evaziunea fiscala si contrabanda, dar si pentru a imbunatati colectarea impozitelor si taxelor, Executivul are in vedere stabilirea unor standarde minime comune de inregistrare a contribuabililor ce desfasoara operatiuni intracomunitare, garantii colaterale pentru achizitiile intracomunitare, revizuirea conditiilor de transfer de parti sociale/actiuni in cadrul companiilor si imbunatatirea legislatiei privind utilizarea caselor de marcat fiscale.
„Trebuie sa impuneti masuri organizatorice ferme de combatere a evaziunii fiscale si in al treilea rand, se va apela la schimbarea fara somatie a acelora care nu aplica programul Guvernului de combatere a evaziunii fiscale”, a declarat primul ministru Emil Boc.
"Nu poti sa le ceri oamenilor reduceri de salarii si pensii si, in acelasi timp, sa accepti in continuare evaziunea fiscala. Evazionistii nu platesc pensii, statul plateste si trebuie sa plateasca pensii. Iar daca autoritatile statului nu-si fac datoria, inseamna ca statul, in esenta, este pus in pericol", a mai explicat Boc.
Pentru prima data, masurile de diminuare a evaziunii fiscale sunt cuprinse, ca angajament al Guvernului, intr-un acord cu Fondul Monetar International (FMI). In scrisoarea de intentie adresata FMI, Guvernul arata ca sunt necesare eforturi de administrare fiscala, pentru a combate problema scaderii veniturilor colectate pe parcursul recesiunii. Intr-o prima etapa se are in vedere frauda si nerespectarea legii in materie de TVA, iar in a doua etapa sunt vizati contribuabilii persoane fizice cu venituri mari, prin dezvoltarea unei metodologii de control indirect, in vederea indentificarii veniturilor nedeclarate.
Executivul va modifica Codul Fiscal si cel de Procedura Fiscala, in sensul stabilirii dreptului ANAF de a avea acces la evidentele bancare si la evidentele partilor terte, pentru a permite astfel stabilirea corespunzatoare a venitului.