Cuvinte cheie:
-
independenta si obiectivitate
-
conditii pentru asigurarea independentei
-
conditii pentru asigurarea obiectivitatii
-
conditii pentru realizarea constiinciozitatii
Independenta si obiectivitate
Auditul intern trebuie sa fie independent, iar auditorii interni trebuie sa-si desfasoare activitatea cu obiectivitate.
Auditorii interni sunt independenti atunci cand pot sa isi exercite activitatea in mod liber si obiectiv. Independenta permite auditorilor interni sa judece in mod impartial si fara prejudecati, ceea ce este esential pentru buna efectuare a auditurilor. Acest obiectiv este atins datorita pozitiei lor in cadrul organizatiei si datorita obiectivitatii lor.
Asigurarea independentei auditorului intern se realizeaza, in principal, prin indeplinirea urmatoarelor conditii:
-
auditorii interni trebuie sa beneficieze de sprijin pentru a obtine cooperarea
clientilor de audit si pentru a-si exercita activitatea fara interventii;
-
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
responsabilul auditului intern trebuie sa raspunda ierarhic unei persoane din
cadrul organizatiei cu competenta suficienta in promovarea independentei, in asi
gurarea unui domeniu cat mai larg al activitatii de audit, unei desfasurari adecvate
a comunicarilor din cadrul misiunilor de consultanta care sa aiba suficienta autori
tate; in mod ideal, responsabilul auditului intern este bine sa raporteze directoru
lui general al organizatiei;
-
responsabilul auditului intern trebuie sa poata comunica direct cu consiliul de administratie; comunicarea directa are loc atunci cand responsabilul auditului intern asista si participa in mod regulat la adunarile consiliului, cu privire la responsabilitatile lor de supervizare privind auditul, raportarea financiara, conducerea si controlul realizand astfel un schimb de informatii in ceea ce priveste planificarea si activitatile auditului intern; asfel de intalniri trebuie sa aiba loc cel putin anual;
-
independenta este favorizata atunci cand consiliul de administratie intervine in
mod direct in numirea si inlocuirea responsabilului auditului intern;
-
o limitare a domeniului de aplicabilitate a auditului intern si eventualele salerepercusiuni asupra misiunii trebuie sa fie comunicate in scris consiliului de administratie; limitarea domeniului de aplicabilitate este o restrictie impusa activitatii de audit intern care impiedica indeplinirea obiectivelor acestuia si planificarea sa, si se pot referi, printre altele, la:
-
domeniul de aplicabilitate definit in Carta de audit intern;
-
accesul la informatii necesare realizarii misiunilor;
-
programul de lucru al activitatii de audit aprobate;
-
aplicarea procedurilor necesare misiunii;
-
bugetul si planul de resurse umane care au fost alocate;
-
responsabilul auditului intern trebuie sa decida daca este bine sa informeze consiliul de administratie asupra restrictiilor deja comunicate si acceptate. Aceasta informare se poate dovedi necesara mai ales in cazul in care au avut loc schimbari in cadrul conducerii organizatiei.
Asigurarea obiectivitatii se realizeaza prin indeplinirea urmatoarelor conditii:
-
asigurarea unei atitudini mentale de independenta pe care auditorii trebuie sa o mentina in realizarea misiunilor lor; auditorii interni nu trebuie sa-si subordoneze propria judecata, in ceea ce priveste auditul, judecatii altor persoane;
-
auditorii interni nu trebuie sa fie pusi in situatii in care s-ar simti incapabili sa emita judecati profesionale obiective;
-
numirile in cadrul echipei trebuie efectuate astfel incat sa se evite orice conflict de interese potential sau real; responsabilul auditului intern trebuie sa fie informat cu privire la eventualele conflicte de interese sau influente care ar putea afecta independenta auditorilor;
-
rotatia regulata a auditorilor interni in cadrul echipei;
-
rezultatele aferente activitatilor de audit trebuie sa fie examinate inainte de comunicarea concluziilor auditului;
-
raportarea fara intarziere superiorului ierarhic de catre auditorii interni a situatiilor in care li s-au oferit sume de bani sau cadouri importante; acceptarea de articole publicitare (precum stilouri, calendare sau esantioane) puse la dispozitia publicului si angajatilor si de o valoare minima nu ar trebui sa afecteze judecata profesionala a auditorului intern;
-
auditorii interni trebuie sa semnaleze responsabilului auditului intern existenta sau probabilitatea unui conflict de interese, caz in care auditorii respectivi trebuie inlocuiti;
-
auditorii interni trebuie sa evite auditarea operatiunilor de care au fost responsabili in perioada imediat anterioara (inainte de trecerea a cel putin 1 an).
Competenta si constiinciozitate profesionala
Auditorii interni trebuie sa detina cunostintele, priceperea si celelalte competente necesare exercitarii responsabilitatii individuale.
-
auditorii interni trebuie sa dispuna de calitati relationale si de comunicare eficiente;
-
responsabilul auditului intern trebuie sa defineasca criterii adecvate de formare profesionala generala si de experienta pentru fiecare din posturile de auditori interni, avand in vedere natura activitatilor si nivelul de responsabilitate; este necesar sa se obtina o asigurare rezonabila cu privire la calificarile si competenta candidatilor pentru functia de auditor;
-
intregul personal al auditului intern trebuie sa detina cunostintele si priceperea indispensabile practicarii profesiei in cadrul organizatiei;
-
serviciul de audit intern trebuie sa dispuna de personal sau sa recurga la prestatori externi de servicii calificati in domenii cum ar fi: contabilitate, audit, economie, finante, statistici, tehnologii ale informatiei, inginerie, fiscalitate, drept, mediu si orice alt domeniu necesar pentru a putea sa-si exercite responsabilitatile de audit intern.
Prestatorul extern de servicii este o persoana fizica sau juridica independenta de organizatie, care poseda cunostinte, pricepere si experient` specifice unui domeniu mentionat.
Prestatorii de servicii sunt cu precadere experti contabili, evaluatori, specialisti in domeniul mediului inconjurator, experti in anchete asupra fraudelor, avocati, ingineri, geologi, experti in securitate, statisticieni, specialisti in tehnologia informatiei, auditori externi ai organizatiei etc. Ei pot fi mandatati de consiliul de administratie, de conducerea generala sau de responsabilul de audit intern.
Auditul intern poate solicita prestatori de servicii externi in special in urmatoarele cazuri:
-
misiunea de audit implica pricepere si cunostinte deosebite in domenii ca tehnologia informatiei, statistica, fiscalitate, activitati de traduceri sau pentru indeplinirea obiectivelor fixate in program;
-
evaluarea activelor cu un caracter deosebit si/sau cu o piata aparte cum ar fi terenuri, imobile, utilaje speciale, cu o piata restransa, opere de arta, pietre pretioase, investitii si instrumente financiare complexe;
-
determinarea cantitatilor sau caracteristicilor fizice ale anumitor active cum ar fi minereurile si rezervele de petrol;
-
evaluarea lucrarilor finalizate si in curs de finalizare in cadrul contractelor in derulare;
-
anchete privind frauda si securitatea;
-
estimarea de sume realizata dupa metode speciale cum ar fi calculele actuariale privind angajamentele referitoare la beneficiile acordate angajatilor;
-
interpretarea legislatiei, reglementarilor si normelor tehnice;
-
evaluarea programului de asigurare a calitatii activitatii de audit intern;
-
fuziuni si achizitii;
-
consultanta privind managementul riscurilor.
In momentul in care intentioneaza sa recurga la un prestator de servicii din exterior si sa se bazeze pe serviciile oferite de acesta, responsabilul auditului intern trebuie sa evalueze competenta, independenta si obiectivitatea acestuia tinand cont de particularitatile misiunii care trebuie indeplinite. Este indicat de asemenea sa se efectueze aceasta evaluare daca prestatorul de servicii din exterior este ales de conducerea generala sau de consiliul de administratie si daca responsabilul auditului intern intentioneaza sa se bazeze pe activitatile desfasurate de acesta. In cazul in care prestatorul de servicii este ales de alte persoane si daca evaluarea lui indica faptul ca nu se poate baza pe activitatile desfasurate de acesta, rezultatele evaluarii trebuie sa fie comunicate conducerii generale sau consiliului de administratie, dupa caz.
Evaluarea prestatorului de servicii extern presupune:
-
verificarea existentei competentelor necesare indeplinirii misiunii. In acest sens, responsabilul auditului intern va tine cont de urmatoarele elemente:
-
diploma, certificare sau alt titlu care sa ateste competenta prestatorului de servicii in domeniul de interes;
-
apartenenta prestatorului de servicii la o organizatie, asociatie profesionala de profil;
-
reputatia prestatorului de servicii; luarea in calcul a acestui element poate implica consultarea unor terti care apeleaza de obicei la activitatile prestatorului;
-
experienta prestatorului de servicii in tipul de activitati care urmeaza a-i fi incredintate;
-
nivelul de studii si de formare profesionala a prestatorului de servicii in domeniul aferent misiunii in cauza;
-
cunostintele si experienta prestatorului de servicii in sectorul de activitate al organizatiei.
Nota: Aceste calificari trebuie cerute nu doar de asociatul care semneaza contractul ci si de responsabilul pe care acesta il deleaga la fata locului;
-
responsabilul auditului intern trebuie sa examineze legaturile existente intre prestatorii de servicii din exterior, organizatia si serviciul sau de audit intern si sa se asigure ca independenta si obiectivitatea prestatorului de servicii vor fi garantate pe parcursul misiunii;
Pentru a aprecia independenta si obiectivitatea prestatorului de servicii din exterior, responsabilul auditului intern trebuie sa tina cont de urmatoarele elemente:
-
posibilul interes financiar detinut de prestatorul de servicii in cadrul organizatiei;
-
legatura personala sau profesionala intre prestatorul de servicii si consiliul de administratie, conducerea generala sau ceilalti membri ai organizatiei;
-
eventualele legaturi stabilite in trecut intre prestatorul de servicii si organizatia sau activitatile examinate;
-
sfera celorlalte servicii recurente prestate intr-o organizatie de prestatorul de servicii;
-
sumele de bani sau alte avantaje obtinute, daca este cazul, de catre prestatorul de servicii;
-
daca prestatorul de servicii este si auditor extern al organizatiei, iar daca misiunea sa consta in activitati de audit aprofundate, responsabilul auditului intern trebuie sa se asigure ca activitatile astfel realizate nu prejudiciaza independenta auditorului extern;
In acest scop, responsabilul auditului intern va trebui sa examineze cu prestatorul de servicii urmatoarele puncte:
-
obiectivele si sfera misiunii;
-
punctele speciale care vor trebui acoperite in rapoartele predate ca urmare a misiunii;
-
accesul la documentele, persoanele si bunurile materiale implicate;
-
informatiile privind ipotezele si procedurile care trebuie folosite;
-
proprietatea si pastrarea documentelor de lucru intocmite in cadrul misiunii daca este cazul;
-
confidentialitatea informatiilor obtinute in cursul misiunii si restrictiile pe care acestea le implica.
Cand prestatorul de servicii extern desfasoara activitati de audit intern responsabilul auditului intern trebuie sa precizeze si sa se asigure ca aceste activitati vor fi realizate in conformitate cu standardele si cu normele pentru practica profesionala a auditului intern.
In cadrul examinarii activitatii unui prestator de servicii responsabilul auditului intern trebuie sa evalueze relevanta activitatilor efectuate. Aceasta evaluare consta in special in a se asigura ca informatiile obtinute sunt suficiente pentru justificarea concluziilor formulate si a solutiilor propuse si pentru a decide asupra exceptiilor semnificative sau asupra celorlalte puncte neobisnuite.
In cazul in care se apeleaza la un prestator extern de servicii, responsabilul auditului intern poate mentiona, daca este cazul, serviciile astfel furnizate in documentele sau rapoartele emise in cadrul misiunii. Prestatorul de servicii extern trebuie sa fie informat despre acest lucru si, daca este cazul, acordul sau trebuie sa fie obtinut inaintea oricarei mentiuni, cu privire la serviciile sale, facute in aceste documente.
Auditorii interni trebuie sa-si exercite activitatea cu constiinciozitatea si priceperea la care ne putem astepta de la un auditor intern prudent si competent. Constiinciozitatea profesionala nu inseamna infailibilitate.
Actionand cu constiinciozitate profesionala corespunzatoare, auditorii interni vor tine cont de riscurile de a exista greseli intentionate, erori sau omisiuni, ineficienta, risipa si conflicte de interese.
Constiinta profesionala presupune constiinciozitatea si priceperea rezonabile necesare pentru executarea misiunii. Acest lucru inseamna ca auditorul efectueaza verificari si controale suficient de aprofundate, si nu examinare detaliata si a tuturor operatiunilor. In consecinta, auditorul intern nu poate oferi asigurarea absoluta ca nu exista nici o anomalie sau iregularitate. Totusi, posibilitatea unor neregularitati sau neconformitati importante trebuie avuta in permanenta in vedere atunci cand auditorul intern intreprinde o misiune de audit.
Nota: Va trebui ca auditorii interni sa fie deosebit de atenti in ceea ce priveste situatiile si activitatile in care exista o probabilitate mai mare de producere a unor neregularitati. Ei trebuie sa detecteze existenta unor controale ineficiente si sa faca recomandari cu privire la promovarea respectarii procedurilor si a practicilor acceptabile.