email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Categoria cheltuielilor de sponsorizare

Intrebare:

Daca intra in categoria cheltuielilor de sponsorizare achizitia de calculatoare de catre societatile comerciale si bursele de specializare in strainatate.

Raspuns:(dat in iulie 2005)

Sponsorizarea este definita la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea ca fiind actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Insa, persoanele juridice nu pot efectua activitati de sponsorizare sau de mecenat din surse obtinute de la buget.

Beneficiar al sponsorizarii poate fi:

a. orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;

b. institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la litera a) de mai sus;

c. emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile de mai sus;

d. orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute mai sus este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.

Ca alternativa, se poate avea in vedere mecenatul care este un act de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica, numita mecena, transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific – cercetare fundamentala si aplicata. Actul de mecenat se incheie in forma autentica, ceea ce presupune plata unor taxe notariale proportionale cu valoarea mecenatului. Beneficiar al mecenatului poate fi orice persoana fizica cu domiciliul in Romania, fara obligativitatea de a fi recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica care necesita sprijin in domeniile prevazute in definitia mecenatului.

Avand in vedere definitia data sponsorizarii de legea romana, achizitia de calculatoare poate intra in sfera sponsorizarii. Unele restrictii privind aceasta posibilitate sunt stabilite de sursele din care se finanteaza achizitia respectiva (de exemplu: calculatoarele achizitionate din fonduri de la buget nu pot face obiectul sponsorizarii) sau de respectarea prevederilor legale privind actul juridic de sponsorizare (calitatea persoanei sponsorizate, respectarea formei contractului de sponsorizare etc.). Din aceasta perspectiva, recomandam revederea Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea in care sunt reglementate sponsorizarea si mecenatul.

In ceea ce priveste bursele de specializare, acestea pot face obiectul sponsorizarii cu mijloace financiare numai in masura in care sunt acordate unei persoane fizice cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute mai sus este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea. Altfel, se poate avea in vedere incheierea unui act de mecenat cu indeplinirea conditiilor prevazute de Legea nr. 32/1994.

In situatia in care nu sunt respectate conditiile stipulate de Legea nr. 32/1994 referitoare la actul de sponsorizare si/sau cel de mecenat, contractele astfel incheiate sunt nule de drept. Persoana juridica, in calitate de sponsor, respectiv de mecena, risca sa nu ii fie recunoscute cheltuielile respective, inclusiv deductibilitatea acestora, iar persoana fizica in calitate de beneficiar risca sa i se adauge contravaloarea bunurilor primite sau sumele primite in bani la venitul anual global.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile de sponsorizare si cele de mecanat au acelasi tratament. Conform art. 21 alin. (4) lit. p din Codul fiscal, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea si ale legii bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a. sunt in limita a 0,3% din cifra de afaceri;

b. nu depasesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.

In ceea ce priveste persoana fizica, beneficiar al sponsorizarii si/sau mecenatului, contravaloarea bunurilor sau sumele primite in bani sub forma de sponsorizare si/sau mecenat sunt neimpozabile.

In concluzie, o persoana juridica poate efectua sponsorizari cu bunuri materiale constand in calculatoare si sponsorizari cu mijloace financiare constand in burse de specializare in strainatate daca sunt indeplinite conditiile generale prevazute de Legea nr. 32/1994, asa cum le-am prezentat mai sus.

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 02 Martie 2006

Votati articolul "Categoria cheltuielilor de sponsorizare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X