Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani in prezent, insa obligatiile arhivarii acestor documente vor scadea la 5 ani incepand de la 1 ianuarie 2023, potrivit Legii 195/2022 care completeaza Legea contabilitatii (M.O. nr. 668 din 4 iulie 2022).
„(1^1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se pastreaza timp de 5 ani.”, prevede Legea 195/2022.
Potrivit initiatorilor de la USR, "obligativitatea arhivarii statelor de salarii pentru o perioada de 50 de ani este nemotivata si de natura sa aduca costuri suplimentare nejustificate pentru arhivarea documentelor financiar-contabile de catre societati, atat pentru cele care isi desfasoara activitatea, cat si pentru cele radiate, impunandu-se adaptarea legislatiei la context practic."
Prin modificarea Legii contabilitatii nr.82/1991 se inlocuiesc obligatiile privind arhivarea documentelor financiar-contabile ale unei societati timp de 50 de ani, cu o perioada de arhivare de 5 ani, prin adaptarea la context practic si la prevederile Codului Penal pentru infractiunile economico-financiare, in cazul statelor de salarii pentru care angajatorul are obligatia de a depune Formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Initiatorii au mai specificat, in expunerea de motive, ca incepand cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusa la dispozitie de catre ANAF. Asadar, prin intermediul Spatiului Virtual Privat, angajatul poate solicita adeverinta privind veniturile realizate in sistem electronic, fara a mai fi necesara vreo solicitare adresata angajatorului. De asemenea, persoanele interesate pot solicita extras din Registrul General de Evidenta a Salariatilor (REVISAL).
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T Ghid de raportare corecta
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Dupa intrarea in vigoare a OG nr. 30/2011 pentru modificarea Codului fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, fisa fiscala (210) a fost inlocuita cu Formularul 205, pe care angajatorul are obligatia sa il depuna la Administratia financiara. Angajatul nu mai primeste un exemplar din formularul 205 asa cum, pana in 2011, primea un exemplar din formularul 210. Salariatul primeste, la cerere, din partea angajatorului, doar o simpla adeverinta privind veniturile realizate, precum si impozitul retinut.