email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5.1. Procedura acordarii facilitatilor

Cuvinte cheie:

  • certificat de investitor
  • domenii de interes
  • investitii
  • conditii scutire
  • impozit pe profit
  • ajutorul de stat
  • obiective
  • investitii initiale
  • imobolizari necorporale
  • creare de locuri de munca
  • plafonul intensitatii brute
  • notificarea ajutorului
  • recuperarea / rambursarea ajutorului

PROCEDURA ACORDARII FACILITATILOR

Facilitatile se acorda doar in baza certificatului de investitor in zona defavorizata, obtinut de catre societate pe baza de cerere depusa la agentia de dezvoltare regionala de care apartine, respectiv de acea zona in care se afla sediul principal de activitate al societatii.

Agentia pentru Dezvoltare Regionala elibereaza certificatul de investitor in termen de 15 zile.

Daca doriti sa obtineti acest certificat trebuie sa faceti dovada ca:

  • aveti cel putin 10 angajati cu carte de munca pe durata nedeterminata;
  • dintre acestia, cel putin 5 provin din forta de munca neocupata, din zona.

Daca va aflati la inceputul activitatii si nu puteti face dovada realizarii investitiilor si a crearii de noi locuri de munca, veti solicita si obtine un certificat provizoriu.

ATENTIE!

Dupa obtinerea acestui certificat provizoriu de investitor in zona defavorizata, aveti obligatia sa demarati activitatea in termen de 3 luni.

Daca nu o faceti, veti restitui contravaloarea facilitatilor de care ati beneficiat in aceasta perioada.

Modelul cererilor, al certificatului provizoriu, al certificatului definitiv, precum si lista actelor necesare sunt cuprinse in Hotararea Guvernului nr. 728 din 26 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 467 din 15 august 2001.

Domeniile de interes pentru realizarea de investitii in zonele defavorizare, asa cum sunt stabilite prin Anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 728 din 26 iulie 2001, sunt:

a. Agricultura;

b. Silvicultura, exploatarea forestiera si economia vanatului;

c. Piscicultura si pescuitul;

d. Industria extractiva;

e. Industria prelucratoare (exceptii fabricarea bauturilor alcoolice distilate si fabricarea alcoolului etilic de fermentatie);

f. Energia electrica si termica, gaze si apa;

g. Constructii;

 h. Comert cu ridicata si cu amanuntul, repararea si intretinerea autovehiculelor, motocicletelor si a bunurilor personale si casnice (exceptii: comercializarea produselor care nu sunt realizate prin activitatile desf`surate in zona defavorizata);

i. Hoteluri si restaurante (exceptii: restaurante, cafenele si baruri, cantine si alte unitati de preparare a hranei);

j. Transport si depozitare (exceptii: activitati ale agentiilor de turism, ale altor agentii de transport), activitati care se desfasoara in afara zonei defavorizate;

k. Tranzactii imobiliare, inchirieri si activit`ti de servicii prestate in principal intreprinderilor (exceptii: activitati imobiliare pe baza de tarife sau contracte; inchirierea masinilor si echipamentelor fara operator si a bunurilor personale si gospodaresti, activitati juridice, contabilitate si revizie contabila, consultatii referitoare la impunere, domenii de activitati de studii de piata, de sondaj, consultatii pentru afaceri si management);

l. Sanatate si asistenta sociala;

m. Alte activitati de servicii colective, sociale si personale (exceptii: activitati asociative diverse, activitati recreative, culturale si sportive, alte activitatii de servicii).

Clasificarea domeniilor de interes pentru zonele defavorizate se face potrivit clasificarii activitatilor din economia nationala – C.A.E.N., aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu modificarile ulterioare.

Investitia nou-creata, care beneficiaz`ade facilitati fiscale, se compune din bunuri amortizabile realizate in regie proprie sau achizitionate si care sunt folosite in activitatea proprie, conform obiectului de activitate.

IMPORTANT:

Investitia nou-creata trebuie sa fie inregistrata in contabilitatea proprie, dupa declararea zonei defavorizate in care doriti sa va desfasurati activitatea.

Aceste investitii sunt definite potrivit Legii nr. 15/1994, cu modificarile ulterioare, si se refera la:

  • cladiri;
  • masini;
  • utilaje; 
  •  instalatii;
  • echipamente;
  • mijloace de transport;
  • active necorporale;
  • terenuri destinate realizarii investitiei sau pentru desfasurarea de activitati agricole.

IMPORTANT:

Perioada pentru care se beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit este cea cuprinsa intre data obtinerii certificatului provizoriu, urmat de obtinerea certificatului de investitor in zona defavorizata si data incetarii existentei zonei.

Exemplu:

Ati obtinut certificat provizoriu in zona Copsa Mica din judetul Sibiu, in data de 7 decembrie 2000. Acesta este urmat de certificatul de investitor in zona defavorizata. In acest caz, beneficiati de scutire de la plata impozitului pe profit de la 7 decembrie 2000 pana la data incetarii existentei zonei defavorizate, respectiv pana in anul 2010, 7 decembrie. Mentionam ca localitatea Copsa Mica a fost declarata zona defavorizata prin Hotararea Guvernului nr. 1281 din 7 decembrie 2000 pentru o perioada de 10 ani.

Pentru a beneficia de scutire trebuie:

  • sa aveti sediul principal in zona defavorizata, asa cum este el definit de Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare;
  • sa aveti certificatul de investitor in zona defavorizata;
  • sa desfasurati una dintre activitatile cuprinse in Anexa nr. 1 din Hotararea Guvernului nr. 728/2001 (ex.: activitate extractiva);
  • daca desfasurati si activitate de alimentatie publica (de ex.: aveti un bar de zi), atunci profitul care este scutit de la plata impozitului este cel care corespunde ponderii veniturilor obtinute din activitatea destinata interesului de dezvoltare a zonei, in total venituri.

Exemplu:

Detineti o societate cu raspundere limitata in zona Hunedoara, declarata zona defavorizata, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.078/2000, pentru o perioada de 5 ani. Activitatea societatii este incadrata in industria extractiva si detineti si un mic bar de zi. Aveti certificat de investitor in zona, eliberat de Agentia pentru Dezvoltare Regionala. Din evidenta contabila rezulta: venituri din activitatea de extractie = 200.000.000 lei

venituri din activitatea barului=70.000.000 lei

venituri din vanzarea unei cladiri=120.000.000 lei

Total 390.000.000 lei

cheltuieli din exploatare=80.000.000 lei

(din activitatea de extractie)

cheltuieli din activitatea barului=40.000.000 lei

(chirie, salarii, marfa)

cheltuieli cu amortizarea cladirii=100.000.000 lei

Total=220.000.000 lei

Pentru a determina profitul impozabil pentru care sunteti scutit de la plata impozitului, se face ponderea:

200.000.000

390.000.000

70.000.000 + 120.000.000 190.000.000

= 390.000.000 390.000.000 Se stabileste profitul impozabil, pe activitati:

200.000.000 – 80.000.000 = 120.000.000 lei

50.000.000 lei 190.000.000 – 140.000.000 = 170.000.000 lei

 

190.000.000 – 140.000.000 = 170.000.000 lei

170.000.000 x 16 % x 51,2% = 13.926.400

170.000.000 x 16% x 48,8% = 13.273.600

37.200.000 Din impozitul pe profit, de 37.200.000 lei, partea care corespunde ponderii veniturilor din activitatea extractiva, respectiv 13.926.400 lei, este scutita de plata.

Impozitul pe profitul obtinut din activitatea barului de zi si din vanzarea cladirii, respectiv 13.273.600 lei, nu este scutit si devine obligatie de plata la bugetul statului.

Calculul impozitului pe profit se face potrivit metodologiei de calcul din Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile ulterioare.

Persoanele juridice care beneficiaza de facilitatile prevazute de art. 5 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 24/1998, cu modificarile ulterioare, au obligatia de a calcula si a evidentia extracontabil impozitul pe profit pe toata perioada de scutire si de a depune declaratia de impunere. In declaratia anuala privind impozitul pe profit se evidentiaza extracontabil la randurile 30 si 30.2 creditul fiscal, respectiv impozitul pe profit scutit.

Inregistrarile in evidenta financiar-contabila se fac conform Legii nr. 82/1991, republicata, si Ordinului ministrului finantelor publice nr. 306/2002.

Se datoreaza impozit pe profit si pentru:

  • profitul rezultat din efectuarea operatiunilor de lichidare a investitiilor;
  • profitul obtinut din vanzarea de active corporale si necorporale;
  • castiguri realizate din investitii financiare;
  • profitul obtinut din desfasurarea de activitati in afara zonei si din alte domenii
    decat cele de interes pentru zonele defavorizate.

Calculul pentru determinarea impozitului pe profit datorat se face pe baza de pondere a veniturilor obtinute din operatiunile de mai sus in volumul total al veniturilor.

ELIBERAREA CERTIFICATULUI PROVIZORIU

Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala va urmari pentru eliberarea certificatului provizoriu:

  • daca pentru „efectuarea investitiilor, inceperea activitatii si crearea de noi locuri de munca“ s-a cumparat teren, s-au achizitionat echipamente, utilaje necesare finalizarii investitiei;
  • daca s-au creat cel putin doua locuri de munca pentru forta neocupata care domiciliaza in zona;
  • daca aveti sediul social in zona;
  • daca va desfasurati activitatea in zona;
  • daca aveti capital majoritar privat.

IMPORTANT:

Daca ati obtinut certificatul de investitor in zona defavorizata pana la data de 1 iulie 2002, vi se va aplica in continuare scutirea de la plata impozitului pe profit, pe toata durata de existenta a zonei.

INTENSITATEA AJUTORULUI DE STAT

Avand in vedere faptul ca ajutoarele fiscale in general nu sunt agreate, dezvoltarea sectorului intreprinderilor mici si mijlocii a devenit o prioritate a politicilor regionale. S-a convenit astfel ca agentii economici care opereaza in zonele defavorizate sa beneficieze de facilitatile fiscale numai pana la atingerea intensitatii maxime admise a ajutorului de stat, conform Regulamentului privind ajutorul de stat regional, aprobat de Consiliul Concurentei.

IMPORTANT:

In calculul intensitatii ajutorului de stat se au in vedere costurile eligibile aferente valorii investitiilor efectuate pana la data de 15 septembrie 2004. Intensitatea ajutorului de stat se determina luandu-se in calcul ajutorul de stat primit de agentii economici incepand cu data de 2 ianuarie 2003.

Potrivit dispozitiilor Legii nr. 239 din 7 iunie 2004, pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 514 din 8 iunie 2004, cuantumul ajutorului de stat si incadrarea in intensitatea permisa pentru fiecare agent economic sunt calculate de Consiliul Concurentei, pe baza informatiilor transmise de furnizorii de ajutor de stat si de agentiile pentru dezvoltare regionala.

ATENTIE!

Agentiile pentru dezvoltare regional tin evidenta sumelor reprezentand valoarea stimulentelor acordate fiecarui agent economic cu certificat de investitor si in momentul constatarii atingerii intensitatii maxime admise solicita Consiliului Concurentei incetarea acordarii de facilitati.

Ajutorul de stat reprezinta orice masura de sprijin acordata de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, indiferent de forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea anumitor intreprinderi, a productiei anumitor bunuri, a prestarii anumitor servicii sau care afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential normal.

Obiectivul ajutoarelor de stat regionale il constituie dezvoltarea durabila a regiunilor slab dezvoltate prin incurajarea efectuarii de investitii in aceste zone. Ajutoarele de stat regionale favorizeaza extinderea, modernizarea si diversificarea activitatilor agentilor economici localizati in aceste regiuni si determina crearea de intreprinderi noi. Scopul ajutoarelor de stat regionale este de a asigura agentilor economici din zona avuta in vedere aceleasi sanse de dezvoltare ca si celor din alte zone ale tarii, fara a determina cresterea capacitatii de productie in sectoarele in care exista deja probleme legate de supracapacitate.

ATENTIE!

Ajutorul de stat regional acordat agentilor economici cu certificat de investitor din zonele defavorizate consta in scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata de existenta a zonei defavorizate.

Aceasta scutire de la plata unei obligatii fiscale este legata direct de investitia noucreata.

ACORDAREA AJUTORULUI DE STAT REGIONAL

  • pentru investitia initiala

Investitia initiala reprezinta o investitie care se concretizeaza intr-o unitate noua, extinderea unei unitati existente sau demararea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.

ATENTIE!

Nu sunt considerate investitii initiale:

a) investitia de inlocuire destinata conservarii potentialului de productie, care nu aduce un spor de venit, ci are functia economica de a-l mentine;

 b) masurile destinate restructurarii financiare a unei intreprinderi aflate in dificultate.

Ajutorul de stat pentru investitia initiala este calculat ca puncte procentuale din valoarea investitiei. Aceasta valoare este stabilita pe baza costurilor de achizitie, cu conditia ca tranzactia sa aiba loc in conditiile pietei. Se va scadea valoarea activelor pentru a caror achizitionare s-a beneficiat deja de un ajutor inaintea cumpararii. Valoarea estestabilita pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzator elementelor investitiei, respectiv terenuri, cladiri si echipamente asa cum se prevede in Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004.


Costurile respective pot include si anumite categorii de investitii in imobilizari necorporale, cu conditia ca acestea sa nu depaseasca 25% din baza standard pentru intreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achizitionarii de brevete, licente de exploatare sau cunostinte brevetate, cunostinte tehnice nebrevetate.

Imobilizarile necorporale trebuie sa indeplineasca, mai intai, conditiile urmatoare:
a) sa fie exploatate exclusiv in intreprinderea beneficiara de ajutor de stat regional;
b) sa fie considerate elemente de activ amortizabile;
c) sa fie achizitionate de la un tert in conditiile pietei;
d) sa ramana in patrimoniul intreprinderii beneficiare de ajutor de stat regional pe o
perioada de cel putin 5 ani. Aceasta perioada nu poate fi insa mai mica decat dublul perioadei in care a beneficiat de facilitati, in caz contrar investitorul fiind obligat sa restituie sumele aferente facilitatilor acordate.

Societatile care beneficiaza de ajutor de stat regional trebuie sa participe cu cel putin 25% din valoarea costurilor eligibile ale proiectului de investitii.

  • pentru crearea de locuri de munca

Prin crearea de locuri de munca se intelege cresterea reala a numarului de locuri de munca din intreprinderea beneficiara a unui ajutor de stat, raportata la media ultimelor 12 luni. Orice loc de munca pierdut de-a lungul perioadei de referinta trebuie sa fie dedus din numarul de locuri de munca create de-a lungul aceleiasi perioade.

ATENTIE!

Un loc de munca este aferent realizarii unei investitii din momentul in care el participa la activitatea pentru care a fost facuta investitia si daca a fost creat intr-o perioada de 3 ani de la finalizarea investitiei.

Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca este calculat ca procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioada de 2 ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisa pentru ajutoarele de investitii regionale.

ATENTIE!

Locurile de munca trebuie sa fie mentinute pe o perioada minima de 5 ani.

Ajutorul de stat pentru investitia initiala si ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca nu pot depasi limita plafonului intensitatii brute de 50% pentru intreprinderi mari si 65% pentru intreprinderi mici si mijlocii.

In cazul ajutoarelor de stat indirecte, respectiv cele reprezentand facilitati fiscale, valoarea ajutorului se determina dupa cum urmeaza:

  • in cazul exceptarilor, reducerilor si/sau scutirilor de la plata taxelor vamale, dimensiunea ajutorului de stat consta in cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligatia de plata, respectiv valoarea reducerii si/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la care se adauga si influentele rezultate din alte taxe si impozite dependente de baza de calcul;
  • in cazul reducerilor si/sau scutirilor de la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare, dimensiunea ajutorului de stat este data de valoarea reducerii si/sau a scutirii acordate.

In cazul in care proiectele de investitii initiale depasesc 50 milioane euro, ajutorul de stat acordat firmelor care intentioneaza realizarea unor astfel de proiecte trebuie notificat individual de catre Ministerul Administratiei si Internelor impreuna cu Ministerul Finantelor Publice, in vederea stabilirii compatibilitatii cu prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii.

In cazul in care se depaseste nivelul intensitatii peste limita maxima prevazuta in Regulamentul privind ajutorul de stat regional, Consiliul Concurentei va aplica prevederile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv va cere curtii de apel sa dispuna recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat corespunzator depasirii intensitatii.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 02 Martie 2006

Votati articolul "5.1. Procedura acordarii facilitatilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X