Proiectul de lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost supus dezbaterii publice si aduce o noua serie de propuneri legislative.
Potrivit textului aferent expunerii de motive, promovarea acestui act normativ este determinata de:
- necesitatea promovarii unor modificari si completari ale legislatiei fiscale pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil pentru reglementarea tratamentului fiscal aplicabil venitului realizat ca urmare a contractului de fiducie;
- necesitatea implementarii unor masuri de largire a bazei de impozitare;
- necesitatea stimularii activitatii economice prin adaptarea la situatia economica actuala a unor prevederi referitoare la momentul in care intervine obligatia colectarii TVA;

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Cartea Verde a Contabilitatii
- imbunatatirea procedurii de acordare a esalonarilor la plata obligatiilor fiscale.
Expunerea de motive poate fi consultata integral aici.
Printre schimbarile preconizate in privinta Legii nr. 571/2003 se numara:
- extinderea obligatiei de a inregistra contractele de prestari servicii efectuate pe teritoriul Romaniei incheiate cu persoane juridice si fizice straine si pentru persoanele fizice rezidente si pentru sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine;
- revizuirea definitiei activitatii independente la functia de baza ca fiind orice activitatea desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata astfel de persoana fizica angajatorului;
- transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul operatiunii de fiducie potrivit Coduui Civil completeaza definitia transferului.
In ceea ce priveste impozitul pe profit, documentul legislativ mentioneaza urmatoarele modificari:
- acordarea deductibilitatii fiscale pentru cheltuielile efectuate de operatorii economici cu evaluarea/reevaluarea si intabularea activelor fixe corporale care apartin domeniului public al statului, primite in administrare/concesiune, cheltuieli efectuate la solicitarea conducatorului institutiei titulare a dreptului de proprietate;
- continuarea aplicarii sistemului de calcul, declarare si plata anuala a impozitului pe profit, cu efectuarea trimestriala de plati anticipate, in contul impozitului pe profit, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, pentru societatile bancare - persoanele juridice romane, si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine, cu regularizare in data de 25 martie a anului urmator;
- introducerea, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, a posibilitatii de optiune intre sistemul de plata trimestriala a impozitului pe profit si sistemul de plata anuala a impozitului pe profit cu efectuarea de plati anticipate, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, pentru contribuabilii, altii decat cei exceptati de lege.
De asemenea, se propune eliminearea perioadei de 3 ani dupa care persoana fizica nerezidenta devenita rezidenta in Romania este supusa impozitarii pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
Toate propunerile legislative aferente acestui proiect pot fi consultate integral AICI.