Dezbatem in randurile urmatoare cazul unei societati de productie agricola, care incepand cu perioada 02.2014 are TVA-ul radiat, iar din ianuarie 2018 este inregistrata in scopuri de TVA.
In urma inspectiei fiscale se estimeaza venituri din productia de grau, porumb, orz, pentru anul financiar 2013, 2014, 2015, 2016 de exemplu valoarea de 100.000 lei/an, iar pentru acestea se calculeaza o estimare de TVA 9% in valoare de 9.000 lei ca si TVA colectat.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
In cazul in care inspectia fiscala estimeaza venituri din vanzarea productiei agricole (grau, porumb, orz) se aplica taxare inversa?
Veniturile de 400.000 se impoziteaza cu 16%, dar in aceasta speta TVA-ul de 9% aferent veniturilor estimate din vanzarea productiei agricole (grau, porumb, orz ) in valoare de 36.000 lei se aplica sau nu cu taxare inversa? Organul fiscal a estimat ca si TVA colectat.
Vom afla de la specialistul nostru care este baza legala in aceasta speta.
Cod TVA anulat din oficiu: raspunsul specialistului
Avand in vedere faptul ca in intervalul 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 societatea a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, organul de inspectie fiscala a procedat corect stabilind diferente suplimentare de plata reprezentand TVA care trebuia efectiv colectata pentru bugetul de stat. Astfel, avand in vedere faptul ca societatea respectiva a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu,aceasta a avut obligatia sa colecteze efectiv TVA conform prevederilor:
- pentru perioada 2013 - 2015, art. 11 alin. (1^3) din Legea nr. 571 din 22 decembrie 2003 privind Codul fiscal "(1^3) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva."
- pentru perioada 2016 - 2017, art. 11 alin. (6) din Legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.......".
Suma TVA astfel colectata trebuia raportata bugetului de stat prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal" pentru intervalul 2013 - 2015 sau "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" pentru intervalul 2016 - 2017.
Formularul trebuia depus lunar, in fiecare perioada de realizare a operatiunilor taxabile, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei.
Pentru nedepunerea in termen a acestei declaratii,organul fiscal de inspectie poate aplica prevederile Legii prevenirii, fara a aplica sanctiunea amenzii, conform prevederilor legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 336 "Contraventii". Prin acest articol nu sunt reglementate amenzi diferentiate, in functie de o anumita declaratie sau decont sau in functie de depunerea cu intarziere sau nedepunerea declaratiei/decontului. Contraventia este cea reglementata prin art. 336 alin. (1) lit. b) "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni: …..b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;". Amenda este reglementata la art. 336 alin. (2) lit. d) "Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel: …….d) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. a), b), i) - m) si t);".
Altfel spus, pentru perioada cat a figurat cu codul de TVA anulat, persoana impozabila nu a avut dreptul sa aplice masurile de simplificare reglementate prin art. 331 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, regim cunoscut sub denumirea "taxare inversa" deoarece acest regim este o facilitate care poate fi aplicata doar de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, cu un cod valid de TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres prin art. 331 alin. (1) "(1) Prin exceptie de la prevederile art. 307 alin. (1), in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul pentru operatiunile prevazute la alin. (2). Conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316."
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2024
Cartea verde a contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
In concluzie, in situatia prezentata nu se aplica regimul de taxare inversa,organul fiscal procedand corect la colectarea TVA pentru operatiunile taxabile realizate in perioada in care persoana impozabila a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu.
Raspuns oferit pe portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras – consultant fiscal si expert contabil.