Aparatele de marcat electronice fiscale sunt obligatorii doar pentru operatorii economici carora le revine aceasta obligatie conform OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ca regula generala, aceasta obligatie le revine operatorilor economici - persoane fizice si juridice, intreprinderi familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice - care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie. Sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea.
Atentie! Acesta obligatie nu revine operatorilor economici care efectueaza ocazional livrari de bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, respectiv care efectueaza livrari de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu, acte de comert cu caracter intamplator, pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare.
De la obligatia de utilizare a aparatelor de marcat sunt exceptate urmatoarele activitati prevazute la art. 2 din OUG 28/1999:
• comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
• vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati, respectiv operatori economici care comercializeaza exclusiv ziare si reviste;
• transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
• activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
Intra sub incidenta acestei exceptii:
- activitatile de parcare a autovehiculelor si jocurile de noroc numai in cazul in care se incaseaza de la clienti o suma fixa care este pretiparita pe biletul de acces si, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului.
- biletul de intrare prevazut la art. 13 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
- vanzarea de timbre fiscale, postale, judiciare, precum si de carti postale sau altele asemenea, care se comercializeaza la valoarea nominala pretiparita pe acestea
Nu intra sub incidenta exceptiei pariurile in cota fixa pentru care utilizatorii vor emite bonuri fiscale pentru sumele incasate de la clienti.
• activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
• activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
• vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
• comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
• serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
• vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
• incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
• efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
• serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;
• activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
• serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
• livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
• comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.
Operatorii economici carora le revine obligatia de utilizare a caselor de marcat trebuie sa se utilizeze noile case de marcat cu jurnal electronic incepand cu data de 01 septembrie 2018 cei care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, respectiv incepand cu data de 1 noiembrie 2018 operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici.