email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 868/2023 - noutati privind restituirea taxei speciale pentru autoturisme, a taxei de poluare si a taxei de mediu

Ordinul 868/2023 - noutati privind restituirea taxei speciale pentru autoturisme, a taxei de poluare si a taxei de mediu
restituirea taxei autotaxa de mediuautovehicule

Ordinul 868/2023 aduce noutati importante privind restituirea taxei speciale pentru autoturisme, a taxei de poluare si a taxei de mediu. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 342 din 24 aprilie 2023. 

Mai exact, prin acest ordin se aproba Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Ordinul 868/2023 aproba modelul urmatoarelor formulare: 

Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:

a) Referat privind solutionarea cererii de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut in anexa nr. 2;
b) Decizie de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 3;
c) Decizie de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 4;
d) Proces-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut in anexa nr. 5;


e) Borderou privind programarea platii sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a dobanzilor aferente acestora, prevazut in anexa nr. 6;
f) Evidenta cererilor de restituire si a sumelor aprobate la restituire, prevazuta in anexa nr. 7;
g) Dispozitie de restituire a unor sume reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu pentru autovehicule, platite eronat, prevazuta in anexa nr. 8;
h) Dispozitie de respingere a cererii privind confirmarea platii efectuate eronat a taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrului de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 9;
i) Situatia centralizatoare a deciziilor de solutionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, emise in saptamana .........., prevazuta in anexa nr. 10.

Ordinul 868/2023 - Normele metodologice privind restituirea taxei speciale pentru autoturisme, a taxei de poluare si a taxei de mediu

Capitolul I Procedura de restituire, pe cale administrativa, a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a dobanzilor aferente acestora

1. Cadru general

1.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevazute la art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, denumita in continuare ordonanta de urgenta, reprezentand urmatoarele taxe si dobanzile aferente:

a) taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011;
c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare;
d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) dobanzile aferente sumelor prevazute la lit. a)-d), calculate de la data perceperii acestora si pana la data restituirii. Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Cod de procedura fiscala.

1.2. Restituirea sumelor prevazute la pct. 1.1 se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent in administrarea acestuia.

1.3. Cererea trebuie sa cuprinda, in mod obligatoriu, contul bancar in care urmeaza sa fie restituita suma cuvenita contribuabilului, precum si elementele referitoare la datele de identificare ale platitorului si datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numarul de inmatriculare si numarul de identificare, pentru care se solicita restituirea sumelor prevazute la pct. 1.1.

1.4. Prin exceptie de la subpct. 1.3, in cazul in care nu s-a efectuat inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, in cerere se inscrie numarul de inmatriculare al autovehiculului de la momentul platii sumelor prevazute la pct. 1.1 lit. a)-d), denumite in continuare taxe.

1.5. Prin exceptie de la subpct. 1.3, in cazul in care numarul de inmatriculare sau numarul de identificare este necompletat, fiind necunoscut platitorului de taxa, acesta poate depune cererea fara a-l completa.

1.6. In situatia achitarii taxelor de catre societatile de leasing, cererea de restituire se depune de catre proprietarii care au achizitionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, numai in conditiile in care contractul de leasing este finalizat.

1.7. Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naste la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune in termen de 5 ani de la aceasta data.

1.8. Prin organ fiscal central competent se intelege organul fiscal central din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala competent in administrarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabil.

2. Procedura de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxe si a dobanzilor aferente

2.1. In baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atributii de compensare/restituire, denumit in continuare compartiment de specialitate, verifica plata efectuata de contribuabil, in functie de numarul de identificare al autoturismului/autovehiculului sau CNP-ul/CUI-ul contribuabilului, precum si celelalte informatii prezentate in cerere. In vederea efectuarii eventualelor compensari, compartimentul de specialitate verifica situatia fiscala a contribuabilului, urmand sa solutioneze cererea de restituire potrivit prezentei proceduri.

2.2. In cazuri exceptionale in care numarul de identificare este necompletat, fiind necunoscut platitorului de taxa, sau este completat eronat, compartimentul de specialitate verifica in bazele de date la care are acces existenta deciziei prin care s-a stabilit taxa, in vederea identificarii autovehiculului pentru care s-a efectuat plata taxei ce trebuie restituita.

2.3. Dupa verificarea prealabila potrivit subpct. 2.1 si in situatia in care se constata ca nu a fost restituita/compensata suma solicitata la restituire de catre contribuabil, organul fiscal central competent stabileste suma aprobata la restituire si procedeaza la compensare cu eventuale obligatii fiscale restante si/sau la restituire, in conformitate cu dispozitiile art. 167 si art. 168 alin. (8) din Codul de procedura fiscala.

2.4. In conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, termenul de solutionare a cererilor de restituire a sumelor cuvenite contribuabililor, potrivit dispozitiilor legale, este de 45 de zile de la data inregistrarii cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putand fi prelungit in situatiile prevazute la alin. (2) al aceluiasi articol.

2.5. In situatii exceptionale, daca in urma verificarii in bazele de date organul fiscal central nu poate identifica cu certitudine datele necesare solutionarii cererii, acesta notifica contribuabilul, in scris, si ii solicita prezentarea informatiilor si documentelor relevante in solutionarea cererii. In cazul in care informatiile si documentele solicitate de catre organul fiscal central competent necesare in vederea solutionarii cererii nu sunt prezentate de catre contribuabil in termen de cel mult 60 de zile de la data solicitarii, cererea de restituire se respinge de catre organul fiscal central competent.

2.6. Termenul de 45 de zile prevazut pentru solutionarea cererilor de restituire se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informatii suplimentare relevante in solutionarea acestora si data inregistrarii primirii acestor informatii la organul fiscal central competent.

2.7. In situatia sumelor solicitate la restituire de catre un contribuabil care a dobandit autovehiculul in baza unui contract de leasing financiar, dupa verificarea platii efectuate dupa numarul de identificare al autovehiculului sau codul de identificare fiscala a societatii de leasing care a efectuat plata si, respectiv, a restituirii/nerestituirii sumei achitate de societatea de leasing, organul fiscal central competent in administrarea contribuabilului include aceste informatii, conform subpct. 3.3, in Situatia centralizatoare a deciziilor de solutionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, emise in saptamana ........, al carei model este prevazut in anexa nr. 10 la ordin.

2.8. In baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedeaza la:

a) introducerea, in baza de date centralizata, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de restituire, a informatiilor cuprinse in cererea de restituire;
b) verificarea informatiilor cu privire la autovehiculul pentru care se solicita restituirea taxei, dupa caz;
c) verificarea in baza de date centralizata daca pentru autovehiculul indicat in cerere a fost restituita/compensata suma solicitata la restituire;
d) verificarea, in mod electronic, a efectuarii platii sumelor solicitate la restituire in baza de date centralizata in care sunt inregistrate platile.

2.9. Cererea de restituire se respinge de catre organul fiscal central competent prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, in urmatoarele situatii:

a) in situatia in care contribuabilul nu transmite informatiile si documentele solicitate de organul fiscal central competent in termen de cel mult 60 de zile de la solicitare, conform subpct. 2.5;
b) in situatia in care contribuabilul nu indica in cererea de restituire elementele obligatorii prevazute la subpct. 1.3, cu exceptia situatiilor prevazute la subpct. 1.4 si 1.5;
c) in situatia in care, in urma verificarii efectuate potrivit subpct. 2.8 lit. c), organul fiscal central competent constata ca suma solicitata la restituire a fost deja compensata sau restituita, dupa caz;
d) in situatia in care, in urma verificarii efectuate potrivit subpct. 2.8 lit. d) sau subpct. 2.11, organul fiscal central competent sau unitatea Trezoreriei Statului, dupa caz, constata ca plata sumelor solicitate la restituire nu a fost identificata in baza de date in care sunt inregistrate platile.
2.10. In situatia in care nu s-a putut identifica in baza de date plata, compartimentul de specialitate editeaza din sistemul informatic o lista cu contribuabilii pentru care nu a fost identificata plata, care va cuprinde cel putin urmatoarele informatii: denumirea sau numele si prenumele contribuabilului/codul de identificare fiscala al contribuabilului, numarul de identificare al autovehiculului, suma platita pentru care nu a putut fi identificata plata taxei a carei restituire se solicita.

2.11. In vederea verificarii de catre unitatile Trezoreriei Statului a existentei sumelor achitate de contribuabili in conturile deschise la acestea, reprezentand taxe a caror restituire se solicita, compartimentul de specialitate va transmite unitatii Trezoreriei Statului lista prevazuta la subpct. 2.10, in termen de 2 zile lucratoare de la efectuarea verificarii prevazute la subpct. 2.8.

2.12. Dupa efectuarea verificarilor de catre unitatea Trezoreriei Statului, potrivit subpct. 2.11, se va proceda astfel:

a) in situatia in care platile efectuate de contribuabili sunt inregistrate in evidenta unitatilor Trezoreriei Statului, acestea editeaza extrasele de cont in care se regasesc platile respective, pe care le transmit cu adresa de inaintare compartimentului de specialitate, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data primirii listei prevazute la subpct. 2.10;
b) in situatia in care platile efectuate de contribuabili nu sunt inregistrate in evidenta unitatilor Trezoreriei Statului, aceasta informatie se comunica cu adresa scrisa compartimentului de specialitate, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data primirii listei prevazute la subpct. 2.10.

2.13. Dupa verificarea efectuata potrivit subpct. 2.8, respectiv 2.11 si in situatia in care se constata ca nu a fost restituita/compensata suma solicitata la restituire de catre contribuabil, organul fiscal central competent intocmeste Referatul privind solutionarea cererii de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut in anexa nr. 2 la ordin.

2.14. In vederea solutionarii cererii de restituire a sumelor, organul fiscal central competent intocmeste in 2 exemplare, dupa caz, unul dintre urmatoarele documente:

a) Decizia de solutionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 3 la ordin;
b) Decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 4 la ordin.

2.15. Anterior emiterii deciziei de respingere, organul fiscal central competent procedeaza la audierea contribuabilului.

2.16. Organul fiscal central competent comunica contribuabilului un exemplar din documentele prevazute la subpct. 2.14, iar cel de-al doilea se arhiveaza la dosarul fiscal.

3. Procedura de restituire a sumelor reprezentand taxe, precum si a dobanzilor aferente

3.1. In vederea restituirii sumelor reprezentand taxe, precum si a dobanzilor aferente, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedeaza la verificarea datelor din evidenta analitica pe platitori sub aspectul existentei unor eventuale obligatii de plata neachitate inregistrate de catre contribuabil si aplica in mod corespunzator dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal.

3.2. Dupa verificarea prevazuta la subpct. 3.1, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, constata si opereaza eventualele compensari cu obligatii fiscale restante existente in evidenta pe platitor la data restituirii si intocmeste in 3 exemplare urmatoarele documente:

a) decizie privind compensarea obligatiilor fiscale/bugetare;
b) nota privind restituirea/rambursarea unor sume;
c) decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobanzilor in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

3.3. In prima zi lucratoare a fiecarei saptamani, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, Administratia fiscala pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, administratiile finantelor publice ale sectoarelor 1-6, precum si administratiile judetene ale finantelor publice, in baza informatiilor comunicate de catre organele fiscale centrale din subordine, pe baza evidentei cererilor de restituire si a sumelor aprobate la restituire, transmit in format electronic Administratiei Fondului pentru Mediu Situatia centralizatoare a deciziilor de solutionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, emise in saptamana .............., prevazuta in anexa nr. 10 la ordin, pentru saptamana anterioara, insotite de Evidenta cererilor de restituire si a sumelor aprobate la restituire, prevazuta in anexa nr. 7 la ordin.

3.4. Restituirea sumelor prevazute la pct. 1 subpct. 1.1 lit. a)-d) si a dobanzilor aferente calculate pana la data platii se face din bugetul Fondului pentru mediu, din contul de venituri 20.I.16.09.00 „Timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscala al Administratiei Fondului pentru Mediu.

3.5. Administratia Fondului pentru Mediu vireaza in contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscala atribuit Trezoreriei Statului (8609468), ale caror coduri IBAN sunt inscrise in situatia centralizatoare prevazuta in anexa nr. 10 la ordin, suma totala destinata efectuarii restituirii/compensarii de fiecare unitate a Trezoreriei Statului, instiintand in acest sens si organele fiscale centrale prevazute la subpct. 3.3, in termen de 2 zile lucratoare de la primirea Situatiei centralizatoare a deciziilor de solutionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule si taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, emise in saptamana ................, dar nu mai tarziu de 15 decembrie a anului in curs.

Sumele cuprinse in situatia centralizatoare prevazuta la subpct. 3.3 aferente deciziilor de solutionare a cererilor emise intre 16 decembrie si 31 decembrie a anului in curs se vireaza de Administratia Fondului pentru Mediu in termen de 10 zile lucratoare de la data aprobarii bugetului de venituri si cheltuieli al Fondului pentru mediu.

3.6. In vederea efectuarii operatiunilor de compensare/ restituire dupa primirea instiintarii prevazute la subpct. 3.5 de la Administratia Fondului pentru Mediu prin care confirma efectuarea viramentului sumelor solicitate, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, transmite unitatii Trezoreriei Statului un exemplar din documentele prevazute la subpct. 3.2 lit. a) si/sau b), dupa caz, cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data programata pentru efectuarea restituirii, astfel cum a fost inscrisa in borderoul prevazut la subpct. 3.7.

3.7. In vederea programarii contribuabililor pentru care vor fi restituite sumele ramase ca urmare a efectuarii eventualelor compensari potrivit subpct. 3.2, organul fiscal central competent intocmeste Borderoul privind programarea platii sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si a dobanzilor aferente acestora, prevazut in anexa nr. 6 la ordin.

3.8. Compensarea si restituirea sumelor prevazute la pct.1 subpct.1.1 se fac din contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“ codificat cu codul de identificare fiscala al contribuabililor , in contul de venit bugetar si/sau in contul bancar indicat de catre contribuabil prin cererea sa de restituire, dupa caz, cu incadrarea in soldul creditor al contului sintetic 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“. Administratia Fondului pentru Mediu asigura sumele in contul prevazut la subpct. 3.5, in vederea efectuarii de catre organele fiscale centrale competente a compensarilor si/sau restituirilor, dupa caz.

3.9. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectueaza prin decontare bancara in contul bancar indicat prin cererea de restituire.

3.10. Daca pana la restituirea integrala a sumelor cuvenite contribuabililor intervin schimbari privind datele de identificare ale acestora sau ale contului bancar, mentionate in cerere, contribuabilul are obligatia de a instiinta organul fiscal central competent de indata.

3.11. In situatia in care, ca urmare a indicarii unui cont bancar eronat, se returneaza de catre institutiile de credit sumele in contul din care acestea au fost platite, unitatea Trezoreriei Statului transmite informatiile respective organului fiscal central competent in administrarea contribuabilului.

3.12. In termen de 5 zile de la primirea informatiilor prevazute la subpct. 3.11, organul fiscal central notifica contribuabilul cu privire la faptul ca a indicat un cont bancar eronat, iar contribuabilul are obligatia indicarii contului bancar corect in termen de 60 de zile de la data solicitarii.

3.13. Programarea pe zile a contribuabililor se face de catre organul fiscal central competent la data stabilita in borderoul prevazut la subpct. 3.7, respectiv in nota privind restituirea/ rambursarea unor sume.

3.14. Documentele intocmite in vederea solutionarii cererilor de restituire se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
3.15. Sumele existente in contul precizat la subpct. 3.5 vor fi virate Administratiei Fondului pentru Mediu in termen de 2 zile, in contul de venituri din care au fost acordate, precizat la subpct. 3.4, in limita soldului creditor al contului 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.

3.16. Administratia Fondului pentru Mediu asigura in bugetul Fondului pentru mediu al anului urmator, in acelasi cont de venituri, sumele ce au fost virate conform subpct. 3.15 si vireaza aceste sume in anul urmator, in maximum 5 zile lucratoare, in contul precizat la subpct. 3.5.

4. Procedura privind calcularea dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele aprobate la restituire reprezentand taxe

4.1. Dupa efectuarea restituirii sumelor reprezentand taxe, potrivit pct. 3 subpct. 3.1-3.16, organul fiscal central competent calculeaza dobanda cuvenita contribuabilului, in cel mult 15 zile de la data restituirii.
4.2. Dobanda cuvenita contribuabilului se calculeaza asupra sumei de restituit care se inmulteste cu numarul de zile aferent perioadei cuprinse intre data perceperii taxei si data restituirii efective si cu nivelul dobanzii prevazut de art. 174 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, respectiv 0,02%/zi.

4.3. Dobanzile datorate contribuabililor in cazul restituirii sumelor stabilite prin hotarari judecatoresti sunt cele dispuse de instanta judecatoreasca. In situatia in care dobanzile dispuse de instanta de judecata prin hotarare judecatoreasca definitiva vizeaza o perioada mai scurta decat cea dintre data perceperii taxei si data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculeaza si restituie dobanzile aferente intregii perioade de la data perceperii taxei si pana la data restituirii.

4.4. In situatia prevazuta la pct. 3 subpct. 3.11, data restituirii este data virarii in contul indicat de contribuabil in cererea de restituire, inclusiv in situatia in care acest cont a fost eronat indicat si restituirea efectiva nu s-a produs, suma fiind returnata de catre institutia de credit.

4.5. Pentru calcularea dobanzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent intocmeste, in doua exemplare, Procesul-verbal privind calculul dobanzilor aferente sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut in anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar se comunica contribuabilului, iar celalalt se arhiveaza la dosarul sau fiscal.

4.6. In vederea restituirii dobanzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent aplica in mod corespunzator prevederile pct. 3 subpct. 3.1-3.16.

5. Prevederi privind evidenta cererilor de restituire si a sumelor aprobate la restituire

5.1. Evidenta cererilor de restituire si a sumelor aprobate la restituire, prevazuta in anexa nr. 7 la ordin, se gestioneaza informatic de catre compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale centrale competente, prin intermediul bazei de date centralizate.

5.2. In termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, Administratia Fondului pentru Mediu transmite informatic organelor fiscale centrale competente situatia cererilor de restituire depuse la aceasta, precum si sumele restituite, pentru care nu au fost transmise informatii pana la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, in vederea actualizarii bazei de date centralizate prevazute la subpct. 5.1, cu toate sumele restituite de catre aceasta, potrivit legii.

5.3. Administratia Fondului pentru Mediu trebuie sa transmita toate sumele de plata pentru restituire catre organele fiscale centrale, potrivit subpct. 5.2, in vederea actualizarii bazei de date centralizate, pentru care contribuabilii solicita restituirea potrivit prezentelor norme metodologice.

Capitolul II Procedura de restituire a sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive, precum si a cheltuielilor banesti stabilite de aceste instante si a oricaror altor cheltuieli ocazionate de executarea silita

6.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele de restituit reprezentand taxe, dobanzile aferente stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive, precum si cheltuielile banesti stabilite de aceste instante si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, pentru care la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta nu au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire, precum si cele care devin executorii dupa termenul prevazut de art. 3 din ordonanta de urgenta.

6.2. Pentru restituirea sumelor stabilite prin hotarari definitive ale instantei judecatoresti competente, contribuabilul depune la organul competent o cerere la care anexeaza hotararea judecatoreasca definitiva, in copie.

6.3. Cererile depuse de contribuabili potrivit subpct. 6.2 se solutioneaza de organul competent, indiferent daca acesta renunta ulterior la solicitarea de restituire a sumelor dispuse de instanta de judecata, intrucat renuntarea nu afecteaza obligatia organului competent de a duce la indeplinire dispozitivul hotararii judecatoresti.

6.4. Pentru sumele de restituit stabilite de catre instanta judecatoreasca, organul competent este organul fiscal central competent sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz, astfel cum este stabilit prin hotararea judecatoreasca definitiva.

6.5. In cazul hotararilor judecatoresti definitive prin care se stabilesc ca organe competente pentru solutionarea acestora atat organul fiscal central, cat si Administratia Fondului pentru Mediu, cererea de restituire se solutioneaza de catre organul competent la care se depune.

6.6. Plata dobanzii cuvenite contribuabilului, in cazul hotararilor judecatoresti definitive, se calculeaza conform prevederilor pct. 4 subpct. 4.3.

6.7. Pentru solutionarea cererilor depuse, Administratia Fondului pentru Mediu poate solicita, ori de cate ori considera necesar, Serviciului public comunitar regim permise de conducere si inmatriculari vehicule sau unitatilor Trezoreriei Statului informatii privind datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicita restituirea taxei, respectiv privind confirmarea platii acesteia.

6.8. Restituirea sumelor stabilite de instanta judecatoreasca prin hotarare definitiva se efectueaza de organul competent aplicand in mod corespunzator prevederile pct. 1 subpct. 1.3-1.6, pct. 2 subpct. 2.1.-2.4, subpct. 2.7, subpct. 2.8 lit. a) si b), subpct. 2.9 lit. c), subpct. 2.13, subpct. 2.14, 2.15, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6, pct. 5 subpct. 5.1-5.3 si pct. 8 subpct. 8.1-8.7.

6.9. In vederea actualizarii bazei de date centralizate prevazute la pct. 5 subpct. 5.1, Administratia Fondului pentru Mediu transmite informatic situatia cererilor de restituire a sumelor stabilite de instantele de judecata prin hotarari judecatoresti, precum si a oricaror alte sume stabilite de instantele judecatoresti si restituite de catre aceasta, in cel mult 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice sau de la data restituirii ulterioare a unor astfel de sume.

Capitolul III Procedura de restituire a taxelor, in situatia in care autovehiculul nu a fost inmatriculat

7.1. In situatia in care inmatricularea autovehiculului sau transcrierea dreptului de proprietate pentru un autovehicul inmatriculat nu a fost efectuata, suma reprezentand taxa achitata, denumita in continuare taxa neutilizata, se restituie la cererea contribuabilului.
7.2. Contribuabilul indreptatit sa solicite restituirea taxei neutilizate in conditiile prevazute la subpct. 7.1 depune cererea de restituire la organul fiscal central competent, in termenul prevazut la pct. 1 subpct. 1.7.

7.3. Dupa primirea cererii de restituire, organul fiscal competent verifica existenta sumei achitate de contribuabil in conturile deschise la unitatile Trezoreriei Statului, precum si datele de identificare a autovehiculului in bazele de date.

7.4. In cazul in care dupa primirea cererii se constata ca in aceasta nu este completat numarul de identificare sau dupa verificarea efectuata conform subpct. 7.3 se constata ca autovehiculul nu figureaza in baza de date sau figureaza cu alti proprietari decat contribuabilul solicitant al restituirii sumei, organul fiscal central competent procedeaza la notificarea contribuabilului pentru clarificare si solicita informatii suplimentare de la autoritatile competente.

7.5. Dupa verificarea platii potrivit subpct. 7.3, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal central competent verifica in baza de date centralizata privind cererile de restituire si sumele aprobate la restituire daca taxa a fost sau nu restituita.

7.6. In situatia in care taxa achitata nu a fost restituita, organul fiscal central competent va proceda la restituirea sumelor neutilizate, aplicand in mod corespunzator prevederile pct. 2 subpct. 2.3-2.16, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6, pct. 5 subpct. 5.1 si pct. 8 subpct. 8.1-8.7.

Capitolul IV Procedura de restituire a taxelor incasate in alt cont al Administratiei Fondului pentru Mediu decat cel prevazut de legislatia in vigoare la momentul efectuarii platii

8.1. In situatia in care contribuabilul a achitat taxa, in mod eronat, in alt cont al Administratiei Fondului pentru Mediu decat cel in care trebuia efectuata plata potrivit legislatiei in vigoare la momentul platii, restituirea sumei respective se efectueaza de catre organul fiscal central competent in baza Dispozitiei de restituire a unor sume reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu pentru autovehicule, platite eronat, prevazuta in anexa nr. 8 la ordin, emisa de Administratia Fondului pentru Mediu.

8.2. Pentru eliberarea dispozitiei de restituire prevazute la subpct. 8.1, contribuabilul depune o cerere in acest sens la Administratia Fondului pentru Mediu, la care anexeaza o copie a documentului care atesta plata taxei.

8.3. In baza cererii prevazute la subpct. 8.2, Administratia Fondului pentru Mediu verifica existenta platii eronate efectuate de catre contribuabil pentru achitarea taxei.
8.4. Dupa verificarea efectuata potrivit subpct. 8.3, in situatia in care Administratia Fondului pentru Mediu constata faptul ca plata a fost virata eronat in alt cont decat cel in care trebuia efectuata plata potrivit legislatiei in vigoare la momentul platii, aceasta intocmeste, in trei exemplare, Dispozitia de restituire a unor sume reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu pentru autovehicule, platite eronat, dintre care doua exemplare le comunica contribuabilului.

8.5. In situatia in care, dupa efectuarea verificarii potrivit subpct. 8.3, Administratia Fondului pentru Mediu constata faptul ca plata nu este inregistrata in conturile acestei institutii, emite, in doua exemplare, Dispozitia de respingere a cererii privind confirmarea platii efectuate eronat a taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrului de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa nr. 9 la ordin, din care un exemplar il comunica contribuabilului.

8.6. Odata cu emiterea dispozitiei de restituire prevazute la subpct. 8.4, Administratia Fondului pentru Mediu transfera suma platita eronat de catre contribuabil, in contul prevazut la pct. 3 subpct. 3.5.

8.7. Pentru restituirea sumei platite eronat in alt cont al Administratiei Fondului pentru Mediu decat cel in care trebuia efectuata plata potrivit legislatiei in vigoare la momentul platii, contribuabilul depune la organul fiscal central competent cererea prevazuta la pct. 1 subpct. 1.2, impreuna cu un exemplar original al dispozitiei de restituire eliberat de Administratia Fondului pentru Mediu. Prevederile pct. 2 subpct. 2.1-2.7, subpct. 2.8 lit. a) si b), subpct. 2.9 lit. a)-c) si subpct. 2.13-2.16, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6 si pct. 5 subpct. 5.1-5.3 se aplica in mod corespunzator.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
restituirea taxei autotaxa de mediuautovehicule


Data aparitiei: 27 Aprilie 2023

Votati articolul "Ordinul 868/2023 - noutati privind restituirea taxei speciale pentru autoturisme, a taxei de poluare si a taxei de mediu":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X