email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Restituirea taxei auto 2022. Cine o poate solicita si unde se depun cererile?

Restituirea taxei auto 2022. Cine o poate solicita si unde se depun cererile?
taxa autoanafautovehicule

OUG 93/2022 prevede un nou mecanism privind restituirea taxei auto, care a fost implementat la presiunea UE (infringement). Exista risc major de sanctionare pecuniara a Romaniei, in contextul criticilor formulate de Comisie in cadrul observatiilor scrise depuse in Cauza C-677/19, Valoris, de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene prin hotararea preliminara pronuntata in cauza.

OUG 93/2022 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 646 din 29 iunie 2022.

Toti contribuabilii care au platit una sau mai multe dintre fostele taxe auto si n-au apucat sa ceara restituirea acestora pana la 31 august 2018 pot beneficia de noul mecanism. Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani,

Solicitarile de restituire a taxei auto se depun la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, insa institutiile statului mai trebuie sa reglementeze cateva aspecte. In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a OUG-ului se aproba modelul cererii prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor.

Iar in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a OUG-ului se aproba normele metodologice de aplicare a acesteia prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor.

Restituirea taxei auto 2022: OUG 93/2022 

Articolul 1

(1) Contribuabilii care au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 140/2011, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificarile ulterioare, sau, dupa caz, timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 37/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu au beneficiat de restituire pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta pot solicita restituirea acestora, indiferent de momentul platii taxelor, precum si a dobanzilor datorate pentru perioada cuprinsa intre data perceperii si data restituirii, pe cale administrativa, prin cerere adresata organului fiscal central competent sau prin cerere adresata organului competent, in cazul sumelor prevazute la art. 4 alin. (1). Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.


(2) Prin organ fiscal central competent se intelege Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin structurile de specialitate, cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv unitatile subordonate acesteia.

(3) In cererea de restituire se inscriu, in mod obligatoriu, elementele referitoare la datele de identificare ale platitorului si datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicita restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule.

(4) Organul fiscal central competent verifica, in baza de date detinuta sau la care are acces, plata efectuata de catre contribuabil reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule/taxa pe poluare pentru autovehicule/taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrul de mediu pentru autovehicule, precum si informatiile privind detinerea in proprietate a autovehiculului si informatiile referitoare la inmatricularea acestuia, indicate in cererea de restituire.

(5) Cererea de restituire se solutioneaza prin decizie emisa de catre organul fiscal central competent, in conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care se comunica contribuabilului, conform prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) Impotriva deciziei prevazute la alin. (5) contribuabilii pot face contestatie in conditiile art. 270 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in termen de 45 de zile de la comunicarea deciziei.

(7) Organul competent prevazut la art. 272 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, solutioneaza contestatia in termenul prevazut la art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prin decizie care se comunica de indata contestatarului.

(8) Deciziile emise in solutionarea contestatiilor pot fi contestate la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 2

Prin exceptie de la prevederile art. 1, in situatia achitarii sumelor prevazute la art. 1 alin. (1) de catre societatile de leasing, solicitarea privind restituirea acestora se face de catre persoanele care au achizitionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar.

Articolul 3

Termenul de depunere a cererilor de restituire este de 5 ani, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Articolul 4

(1) Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, care se solicita pe cale administrativa la organul fiscal central competent, se realizeaza in baza deciziilor emise de acesta, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, in functie de bugetul in care s-au facut venit sumele incasate, in contul bancar indicat de solicitant in cererea de restituire.

(2) Restituirea sumelor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si care fac obiectul hotararilor judecatoresti definitive, inclusiv cheltuielile banesti stabilite de instantele de judecata prin hotarari definitive, care sunt in sarcina statului roman, precum si orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silita, pentru care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta nu au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire, precum si cele care devin executorii dupa termenul prevazut la art. 3, se realizeaza de catre organul competent, potrivit dispozitiilor stabilite de catre instanta de judecata, din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, dupa caz. Prin organ competent se intelege organul fiscal central sau Administratia Fondului pentru Mediu, dupa caz.

(3) In cazul hotararilor judecatoresti definitive prin care se stabilesc ca organe competente pentru solutionarea acestora atat organul fiscal central, cat si Administratia Fondului pentru Mediu, cererea de restituire se solutioneaza de catre organul competent la care se depune.

(4) In situatia in care restituirea sumelor este stabilita prin hotarare judecatoreasca definitiva, iar dobanzile dispuse de instanta de judecata vizeaza o perioada mai scurta decat cea dintre data perceperii taxei si data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculeaza si restituie dobanzile aferente intregii perioade de la data perceperii taxei si pana la data restituirii, prevederile alin. (2) si (3) aplicandu-se in mod corespunzator.

(5) Restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa care s-a facut venit la bugetul de stat, precum si taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, taxe care s-au facut venit la bugetul Fondului pentru mediu, se realizeaza din sumele alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, ramase neutilizate la 31 decembrie 2021, si care reprezinta excedent din anii precedenti din „Alte impozite si taxe fiscale“ si „Venituri din dobanzi“, aflat la dispozitia Administratiei Fondului pentru Mediu.

(6) Sumele alocate din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului potrivit alin. (5), ramase neutilizate pana la implinirea termenului prevazut la art. 3, se restituie la bugetul de stat.

Articolul 5

In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aproba normele metodologice de aplicare a acesteia prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Articolul 6

In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se aproba modelul cererii prevazute la art. 1 alin. (1) prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Articolul 7

La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 7 august 2017, aprobata prin Legea nr. 258/2018, cu modificarile si completarile ulterioare.


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
taxa autoanafautovehicule


Data aparitiei: 07 Iulie 2022
Ultima actualizare: 27 Septembrie 2022

Votati articolul "Restituirea taxei auto 2022. Cine o poate solicita si unde se depun cererile?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X