consultant fiscal Mariana Toma
In data de 25 iunie 2012 a fost aprobat Ordinul ministrului finantelor publice nr. 881/2012 privind aplicarea de catre societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata a Standardelor Internationale de Raportare Financiara.
Potrivit prevederilor acestui ordin, incepand cu exercitiul financiar al anului 2012, societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata au obligatia de a aplica Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS) la intocmirea situatiilor financiare anuale individuale.
Notiunea de piata reglementata este definita prin Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 125.
Astfel, o piata reglementata este un sistem pentru tranzactionarea instrumentelor financiare si a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, precum si pentru licitatiile de certificate de emisii de gaze cu efect de sera realizate in conformitate cu legislatia europeana in vigoare si care:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
a) functioneaza regulat;
b) este caracterizata de faptul ca reglementarile emise si supuse aprobarii definesc conditiile de functionare, de acces pe piata, conditiile de admitere la tranzactionare a unui instrument financiar si a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera;
c) respecta cerintele de raportare si transparenta in vederea asigurarii protectiei investitorilor stabilite de prezenta lege, precum si reglementarile emise de autoritatea de supraveghere potrivit legislatiei europene.
In Romania, piata reglementata este reprezentata de Bursa de Valori Bucuresti. Astfel, sunt obligate la aplicarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt cotate la Bursa de Valori Bucuresti.
Aceste societati au obligatia sa asigure continuitatea aplicarii IFRS, chiar si in situatia in care valorile lor mobiliare la data bilantului nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.
La intocmirea situatiilor financiare anuale aferente anului 2012, precum si la organizarea contabilitatii incepand cu 1 ianuarie 2013, societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare la Bursa de Valori vor avea in vedere:
- Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 881/2012 privind aplicarea de catre societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata a Standardelor Internationale de Raportare Financiara;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.286/2012 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, cu modificarile aduse prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.690/20112, publicat in Monitorul Oficial nr. 857/18.12.2012.
- Standardele Internationale de Raportare Financiara asa cum au fost acestea adoptate la nivelul Uniunii Europene si publicate in Jurnalul oficial al Uniunii Europene potrivit prevederilor Regulamentului nr. 1.606/2002 al Parlamentului European si al Consiliului privind aplicarea Standardelor Internationale de Contabilitate.
Aplicarea propriu-zisa a IFRS, pentru operatiunile economico-financiare derulate, cu evidentierea in situatiile financiare anuale individuale incepe de la 1 ianuarie 2013.
In cursul exercitiului financiar 2012, societatile cotate au aplicat reglementarile contabile conforme cu directivele europene aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor si tranzactiilor aferente acestui an.
Pentru sfarsitul anului 2012
Pasul 1
Se intocmeste balanta de verificare cuprinzand informatii determinate in baza O.M.F.P. nr. 3.055/2009.
Pasul 2
Se selecteaza acele politici contabile potrivit IFRS care vor fi aplicate in mod consecvent de catre societate si se intocmeste manualul de politici contabile.
Pasul 3
Se procedeaza la retratarea informatiilor cuprinse in aceasta balanta, prin aplicarea tratamentelor si politicilor contabile conforme cu IFRS, selectate de catre societate cu inregistrarea in contabilitate a rezultatelor retratarii. in urma acestei operatiuni se obtine balanta de verificare cuprinzand informatii determinate prin aplicarea IFRS.
Ca urmare a retratarii efectuate se va proceda la:
- recunoasterea activelor si datoriilor a caror recunoastere este ceruta de IFRS si care nu au fost recunoscute conform cerintelor O.M.F.P. nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sa nu recunoasca acele active si datorii care nu pot fi recunoscute potrivit prevederilor IFRS, dar care au fost recunoscute conform O.M.F.P. nr. 3.055/2009;
- sa aplice IFRS pentru evaluarea tuturor activelor si datoriilor recunoscute.
Pasul 4
Pe baza datelor din balanta de verificare intocmita potrivit IFRS se intocmesc situatiile financiare anuale. Aceste situatii financiare anuale vor fi supuse auditului statutar.
Situatiile financiare anuale intocmite se depun la unitațile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice impreuna cu o situatie privind rezultatele retratarii.
Termenul de depunere a situatiilor financiare anuale este de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Sanctiuni aplicabile
Pentru neaplicarea reglementarilor contabile adecvate, societatile comerciale pot fi sanctionate atat potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si potrivit prevederilor Legii nr. 297/2004, privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit Legii nr. 297/2004 nerespectarea prevederilor referitoare la modul de intocmire a situatiilor financiar-contabile si la auditarea acestora constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 0,1% pana la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii.
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei.
Aplicarea IFRS implica aplicarea tuturor standardelor aplicabile.
Astfel, potrivit IFRS 1, situatiile financiare intocmite pentru data de 31 decembrie 2012 trebuie sa cuprinda:
- trei situatii ale pozitiei financiare;
- doua situatii ale rezultatului global;
- doua situatii individuale ale fluxurilor de trezorerie;
- doua situatii privind modificarile capitalurilor proprii.
Situatia pozitiei financiare, parte componenta a situatiilor financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2012, va cuprinde:
- informatii corespunzatoare sfarsitului exercitiului financiar de raportare - 2012;
- sfarsitului exercitiului financiar anterior celui de raportare - 2011, date comparative;
- inceputul exercitiului financiar anterior celui de raportare - 2011.
Situatia rezultatului global (contul de profit si pierdere), situatia modificarilor capitalurilor proprii si situatia fluxurilor de trezorerie vor cuprinde cate doua coloane de informatii:
- cea corespunzatoare exercitiului financiar curent - anul 2012 si
- cea corespunzatoare exercitiului financiar anterior celui de raportare - anul 2011.
Aplicarea pentru prima data a Standardelor Internationale de Raportare Financiara presupune si aplicarea IAS 29 - Raportarea in economiiile hiperinflationiste.
Aplicarea acestui standard are impact asupra acelor societati care detin in activul lor imobilizari corporale si necorporale, stocuri de materii prime si marfuri achizitionate anterior datei de 31 decembrie 2003 si care se regasesc in situatiile financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2012, pentru care nu s-a aplicat tratamentul reevaluarii (in cazul imobilizarilor).
Economia Romaniei a fost considerata o economie hiperinflationista pana la 31 decembrie 2003.
Ulterior acestei date nu a mai fost considerata economie hiperinflationista. Elementele nemonetare achizitionate anterior acestei date, care nu au fost reevaluate, ci evidentiate la cost, se vor ajusta cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica pentru perioada de timp dintre data achizitiei elementului respectiv si data de 31 decembrie 2003.
De la aceasta data, economia Romaniei nu a mai fost considerata economie hiperinflationista.