Operationalizarea deplina a sistemului RO e-Factura a inceput de joi, 11 noiembrie, pentru relatia intre companii si autoritatile publice, iar in scurt timp va fi disponibil si pentru operatiunile comerciale exclusiv private, au informat Finantele.
Locul facturii pe hartie ramane doar in arhive. Ministerul Finantelor pune la dispozitie sistemul de facturare electronica ce permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor.
Un pas important pentru transformarea digitala a relatiei dintre antreprenor si stat, si un salt urias pentru transparentizarea achizitiilor publice din Romania, RO e-Factura este sistemul care permite 100% monitorizarea, analizarea si compararea costurilor pentru achizitiile publice, in timp real.
Ministrul Finantelor, Dan Vilceanu, a sustinut inca de la preluarea mandatului ca unul dintre cele mai importante obiective este transformarea digitala a relatiei dintre mediul privat si administratia fiscala. Importanta digitalizarii interactiunii dintre antreprenor si stat nu consta doar in eliminarea drumurilor la ghiseu sau economisirea timpului, ci presupune depasirea proceselor scriptice vechi, a sistemelor disparate si a metodelor de lucru care au ca baza hartia sau dosarul cu sina.
“Digitalizarea este in egala masura despre tehnologie, dar si despre oameni. Speram ca angajatii din sistemul public vor face acest salt si vor raspunde rapid cerintelor de astazi ale cetatenilor. Ne propunem o schimbare de paradigma, astfel incat sa asiguram o abordare proactiva a relatiei dintre institutiile statului si cetatean in domeniul fiscal. Sistemul RO e-Factura pus la dispozitie de Ministerul Finantelor este catalizatorul schimbarii paradigmei din administratia publica. Transparentizarea cheltuirii banilor publici si digitalizarea interactiunii mediul privat – stat sunt obiective asumate inca de cand am preluat mandatul, iar implementarea sistemului este dovada ca le indeplinim” , a declarat ministrul Finantelor, Dan Vilceanu.
Pe pagina web a Ministerului Finantelor a fost dezvoltata o sectiune speciala dedicata Ro e-Factura.
Autoritatile publice si contribuabilii au la dispozitie atat cadrul legal, cat si informatii tehnice privind utilizarea sistemului. Platforma de informare cuprinde documentatie separata atat privind sistemul national privind factura electronica Ro e-Factura pentru institutii publice, cat si prezentarea serviciilor web pentru sistemul national de plati privind factura electronica disponibila pentru toate persoanele juridice. Sectiunea cuprinde si un tuturial video cu toti pasi care trebuie urmati.
Intrebari suplimentare pot fi transmise prin intermediul formularului de contact de pe portalul ANAF, categoria Asistenta tehnica servicii informatice.
Finantele mai mentioneaza ca, dupa o perioada de acomodare cu lucru in platforma Ro e-Factura, aceasta va deveni obligatorie pentru toate achizitiile publice realizate in Romania. De asemenea, Ro e-Facturare va deveni instrumentul exclusiv pentru facturare incepand, cel mai probabil, din 2023.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Finantele au prezentat si o lista cu beneficiile pe care le ofera sistemul RO e-Factura
RO e-Factura are nenumarate beneficii atat pentru administratia publica, cat si pentru mediul privat:
- Ofera o imagine de ansamblu, in timp real, asupra executiei bugetare si in urmatoarea etapa, a tranzactiilor in relatia B2B;
- Contribuie semnificativ la reducerea fraudei TVA la nivel national, cat si in cadrul Uniunii Europene. Va reduce pierderile asociate cu evaziunea fiscala;
- Va fi un sistem interconectat cu celelalte sisteme detinute de statele membre ale U.E.;
- Va asigura posibilitatea participarii in procesul de achizitii publice a oricarei entitati din oricare stat membru al Uniunii Europene;
- Sistemul va oferi date in timp real, lucru care va conduce la eficientizarea procesului de colectare si, implicit, asigurarea necesitatii de investitii ale statului roman;
- Eficienta, predictibilitate si transparenta in cheltuirea banilor de catre institutiile publice;
- Va contribui la dezvoltarea mecanismului de verificare documentara (desk – audit – control ANAF - Antifrauda de la distanta) pentru actiunile de conformare si prevenire;
- Datele colectate prin acest sistem vor fi suport pentru analize predictive mai detaliate ale evolutiei economice, identificarea asimetriilor din economie si implementarea unor politici fiscale pertinente care sa asigure un cadru natural de dezvoltare al mediului de afaceri;
- Elimina vulnerabilitatile vechiului sistem de facturare pe suport hartie.